روش‌های بسیار ساده و کاربردی آبیاری گیاهان در مسافرت

روش‌های بسیار ساده و کاربردی آبیاری گیاهان در مسافرت

بیشتر افرادی که علاقه‌مند به گیاهان و گل‌های آپارتمانی هستند و تعداد زیادی از آنها را در محیط خانه خود نگهداری می‌کنند، با رسیدن فصل سفر دچار دل مشغولی بزرگی نسبت به گیاهان خود می‌شوند. در واقع آنها با روش های آبیاری گیاهان در مسافرت آشنا نیستند، به همین دلیل اولین راهی که به ذهنشان می‌رسد این است که از شخصی درخواست کنند تا در نبود آنها به گیاهان رسیدگی کند. اما این راه حل همیشه جواب نمی‌دهد به این علت که ممکن است چنین شخصی در دسترس نباشد یا اینکه اگر هم باشد به درستی گیاهان را آبیاری نکند.

با این وجود چاره چیست؟ در چنین شرایطی بهترین و مناسب‌ترین راه حل یادگیری روش‌های کاربردی آبیاری گیاهان در مسافرت است. در این مقاله قصد داریم شما را از وجود برخی روش‌های ساده و بسیار کاربردی برای آبیاری گیاهان در مواقع سفر باخبر سازیم. آنها را یادبگیرید و با خیال راحت چمدان سفر را ببندید.

روش‌های آبیاری گیاهان باغچه در مسافرت

در اینجا دو راهکار ساده و کاربردی برای آبیاری گیاهان باغچه در مسافرت وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان بدون نگرانی و دلواپسی سفر کرد.

استفاده از تایمر آبیاری

تایمر آبیاری وسیله‌ای است که قابلیت نصب روی شیرهای آب را دارد. این وسیله از برنامه تنظیم آبیاری اتوماتیک برخوردار است که با ثبت زمان مناسب روی آن شروع به فعالیت می‌کند و سپس  با توجه به زمانی که برای آبیاری گیاهان شما در نظر گرفته است، با باز و بسته کردن منظم جریان آب، آب مورد نیاز گیاهان را تامین می‌کند. این یکی از بهترین روش‌ های آبیاری گیاهان در مسافرت است که با وجود آن می‌توان  باغچه خود را با خیال آسوده برای روزهای متوالی تنها گذاشت.

استفاده از بطری پلاستیکی بزرگ

یکی دیگر از راه حل‌های آبرسانی به گیاهان باغچه در زمان مسافرت، استفاده از بطری‌های پلاستیکی بزرگ است. برای انجام این کار لازم است چند بطری پلاستیکی بزرگ تهیه کنید و با استفاده از یک میخ یا شی نوک تیز داغ، چند عدد سوراخ در کف و بدنه بطری ایجاد کنید. پس از آن در خاک باغچه به اندازه تعداد بطری‌ها، گودال ایجاد کنید و در هر گودال یک بطری قرار دهید به صورتی که درب آنها از خاک بیرون باشد.

پس از انجام این مراحل، شلنگ آب را بردارید و تک تک بطری‌ها را پر از آب کنید و در آنها را محکم ببندید تا از تبخیر آب جلوگیری شود. اگر از این روش برای آبرسانی گیاهان باغچه خود استفاده می‌کنید فراموش نکنید که تعداد بطری‌ها را باید به تعداد بوته و درختان باغچه برسانید در غیر اینصورت ممکن است به برخی از درختان یا بوته‌ها آب کافی نرسد. در زمانی که شما منزل نباشید، گیاهان از طریق آب بطری‌ها به درستی آبرسانی خواهند شد.

روش‌ های آبیاری گیاهان در مسافرت برای گیاهان و گلدان‌های آپارتمانی

برای آبرسانی گیاهان و گلدان‌های آپارتمانی در زمان مسافرت، ما ۵ روش کاربردی و آسان را به شما معرفی می‌کنیم:

شل کردن در بطری

شل کردن در بطری یک راه حل بسیار آسان و در عین حال به صرفه است. برای به انجام آن لازم است یک بطری پلاستیکی محیا کنید( اندازه بطری با توجه به اندازه گلدان انتخاب شود ) و سپس آن را پر از آب کنید. اکنون در خاک گلدان گودالی ایجاد کنید، در بطری را کمی شل کنید و به صورت وارونه در گودال قرار دهید. در زمانی که مسافرت هستید، گلدان‌های شما از این طریق به صورت قطره‌ای آبیاری خواهند شد.

سوراخ کردن در بطری

این روش در واقع همان روش بطری آب وارونه است که در بخش قبل توضیح دادیم با این تفاوت که شما یک بطری پلاستیکی پر از آب را آماده می‌کنید و گودالی در خاک گلدان ایجاد می‌کنید اما زمان وارونه گذاشتن بطری در گودال بجای شل کردن در بطری، چند سوراخ به واسطه میخی داغ روی در ایجاد می‌کنید و بطری را سر جای خود نصب می‌کنید. این یکی از بهترین روش های آبیاری گیاهان در مسافرت است که حداقل تا ۵ روز می‌تواند آب مورد نیاز گیاهان آپارتمانی شما را تامین کند.

توصیه می‌کنیم از این روش برای گیاهانی که نیاز روزانه به آب دارند استفاده کنید.

استفاده از لگن و حوله

در این روش به یک حوله و لگن نیاز دارید. لگن را تا نصفه از آب پر کنید و حوله را در آب آن فرو کنید. پس از اینکه حوله، آب لگن را به خوبی جذب کرد گلدان را روی آن قرار دهید تا از این طریق آب مورد نیاز خود را دریافت کند. لازم به ذکر است که این روش بیشتر مناسب گیاهانی است که آب فراوانی نیاز دارند، این گیاهان تا یک هفته متوالی می‌توانند با این روش شاداب و سالم بمانند. همچنین فراموش نکنید که کف گلدان باید سوراخ داشته باشد در غیر اینصورت عمل جذب آب انجام نخواهد شد.

آشنایی با باغ گیاه شناسی مشهد

استفاده از فیلتر

یکی دیگر از ساده‌ترین روش های آبیاری گیاهان در مسافرت استفاده از فیلتر است. شاید می‌پرسید چه نوع فیلتری؟ منظور از فیلتر در این روش، رشته‌هایی از نخ کاموایی است تا آب را از خود عبور دهند. اگر تعداد گلدان‌های شما زیاد است، شما لازم است یک ظرف بزرگ را از آب پر کنید و تمامی گلدانهای خود را نزدیک آن بچینید. سپس برای هر گلدان یک نخ کاموایی یا نخ پنبه‌ای با طول مناسب برش بزنید، سپس یک سر آنها را در خاک گلدان و سر دیگر را در ظرف آب قرار دهید.

  • نکته: ظرف آب باید در ارتفاع قرار بگیرد. کمی از گلدان‌ها بالاتر باشد کافیست. همچنین توجه داشته باشید که نخ‌ها جریان آب را شروع کرده باشند چرا که ممکن است جنس نخ قابلیت این کار را نداشته باشد، اگر با این مسئله روبه رو شدید حتماً نخ را عوض کنید و مطئن شوید جریان آب در آن برقرار می‌شود. مدت آبیاری در این روش حداقل سه هفته است.

استفاده از زیر گلدانی

روش زیر گلدانی یکی دیگر از کاربردی‌ترین روش های آبیاری گیاهان در مسافرت است. برای انجام آن فقط کافیست، زیر گلدانی گلدان را تا نیمه از ماسه پر کنید و مقداری آب روی ماسه‌ها بریزید تا حدی که آب روی ماسه‌ها را بپوشاند. سپس گلدان را روی آن قرار دهید تا عمل جذب آبرسانی به ریشه‌های گیاه صورت بگیرد. مدت زمان آبرسانی در این روش حدود ۳ روز است از این رو می‌توان از آن برای گیاهانی که به آب زیادی نیاز ندارند استفاده کرد. توجه داشته باشید که کف گلدان باید دارای سوراخ باشد تا عملیات آبیاری انجام شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها