گریلا، جادوگر مهیب و ترسناک کریسمس ایسلند

گریلا، جادوگر مهیب و ترسناک کریسمس ایسلند

کریسمس مهم‌ترین عید مردم مسیحی و بزرگ‌ترین عید مذهبی در سرتاسر جهان است. مسیحیان در کشورهای مختلف این روز را جشن می‌گیرند اما شخصیت‌های نمادین و پیغام آورنده کریسمس در کشورهای مختلف، متفاوت هستند. به‌هرحال گریلا یا بابانوئل هر کدام به نحوی نوید فرا رسیدن سال جدید را می‌دهند. البته بابانوئل یک نماد جهانی و محبوب از عید کریسمس است که سوار بر کالسکه‌ای که گوزن‌ها آن را می‌کشند، هدیه‌های رنگارنگ برای بچه‌ها می‌آورد. اما در برخی کشورها نمادهای ترسناک‌تری برای کریسمس رواج دارد.

افسانه‌های ترسناک در ایسلند

برخلاف بابانوئل در برخی کشورها نماد جشن و پایکوبی موجودی مهربان که هدیه‌های رنگارنگ دارد نیست. در کشور ایسلند بچه‌ها را از زن جادوگر ترسناکی که شب اول سال از کوهستان به خیابان‌ها می‌آید تا بچه‌هایی که در طول سال حرف‌گوش‌کن نبودند را تنبیه کند. ایسلندی‌ها این موجود ترسناک را گریلا می‌نامند. این نام به معنی جادوگر غرش کننده است، علاوه بر آن ایسلندی‌ها ظاهر ترسناکی هم برای این موجود متصور هستند و با قیافه‌های ترسناک در شب کریسمس به خیابان‌ها می‌آیند و ادای او را درمی‌آورند.

مردم کشورهای مختلف دنیا در شب کریسمس چه می خورند؟

توصیفاتی از پیرزنان جادوگر ایسلندی

این پیرزن ترسناک از حدود قرن سیزدهم پا به فرهنگ ایسلندی گذاشت و به مرور افسانه مربوط به آن شاخ و برگ پیدا کرد. در مورد ظاهر این جادوگر قصه‌های زیادی روایت شده است. به‌عنوان‌مثال بعضی‌ها او را یک پیرزن ترسناک با چهل دم روایت کرده‌اند که یک کیسه در پشت دارد. او یک شمشیر برنده هم در دستانش دارد. با این شمشیر تیز شکم بچه‌های بد را می‌برد و آنها را در کیسه‌اش می‌گذارد تا در یک فرصت مناسب از آنها یک غذای خوشمزه بپزد.

اشعار جادوگرانه

در فرهنگ ایسلندی شعرهای زیادی برای این پیرزن ترسناک ساخته شده است و این اشعار قصه ی گریلا و همین‌طور قصه ی همسرانش را روایت می‌کنند. در یکی از این شعرها یکی از همسران او حوصله را سر می‌برد؛ برای همین هم پیرزن همسرش را می‌خورد. در یک روایت افسانه‌ای دیگر، پیرزن همسری آدم‌خوار دارد که دنبال کسانی می‌گردد که برای کریسمس لباس نو نپوشیده‌اند. برای همین در فرهنگ ایسلندی خرید حداقل یک جفت جوراب نو برای جشن‌های مذهبی ضروری است.

اما معروف‌ترین روایت دربارهٔ همسر جادوگر است، می‌گوید که زن جادوگر از خانه‌اش در غاری در کوهستان پایین می‌آید تا بچه‌های بی‌ادب را در کیسه‌اش بریزد و با آنها برای خودش و همسرش غذا بپزد. موجودات دیگری نیز جادوگر را همراهی می‌کنند که برادران یول نام دارند. این برادران یول در ابتدا خودشان به صورت جداگانه افسانه‌ای دیگر بودند. اما به مرور زمان با این داستان ترکیب می‌شوند و گروهی از موجودات عجیب و قاتل را به همراه گریلا شکل می‌دهند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها