معرفی خوشمزه‌ ترین آش های ایران

معرفی خوش مزه ترین آش های ایران

در این سری از تاریخ ما، قصد داریم خوش مزه ترین آش های ایران را به شما همراهان همیشگی معرفی کنیم. ما ایرانی‌ها اغلب در مناسبت‌ها یا روزهای خاص مانند ماه مبارک رمضان، نذر، روزهای سرد زمستانی، دورهمی و… بساط آش را محیا می‌کنیم و کمتر کسی پیدا می‌شود که از خوردن این خوراک خوشمزه لذت نبرد. تنوع در آش‌های سنتی ایران بسیار زیاد است تا جایی که در  هر شهر از کشورمان می‌توان یک یا چند نوع از آن را با طعم‌ها و مزهای خاص پیدا کرد.

شما چه آشی را دوست دارید؟ اگر از طرفداران پر و پا قرص آش‌های ایرانی هستید، مقاله ما را دنبال کنید تا با چندین آش خوشمزه و لذیذ کاملاً ایرانی آشنا شوید.

آش رشته

اگر بخواهیم لذیذترین آش‌های ایران را به شما معرفی کنیم، آش رشته در صدر لیست آش‌های ایران قرار می‌گیرد. این آش در جای جای ایران عزیز وجود دارد و به قدری مقوی و لذیذ است که جز وعدهای اصلی غذایی شمرده می‌شود. این آش که یکی از خوشمزه ترین آش های ایران است در نوع معمول خود با مقداری سبزی مخصوص آش، رشته آشی و حبوبات درست می‌شود که در نهایت آن را با کمی پیاز داغ، سیر داغ، کشک و نعناع داغ سرو می‌کنند اما در برخی مناطق دیده شده که از گوشت قرمز هم در پخت آن استفاده می‌کنند.

معرفی خوشمزه‌ ترین آش های ایران

آش سبزی

آش سبزی یکی دیگر از آش‌های سنتی ایران است که اصالتی شیرازی دارد. این آش نه فقط در شیراز بلکه در بیشتر مناطق ایران هم محبوب است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیرازی‌ها اغلب نذرهای خود را با این نوع آش ادا می‌کنند، آشی که با گوشت گوسفندی ریش ریش شده، پیاز، برنج، حبوبات، سبزیجات تازه و چاشنی‌هایی مانند دارچین، زردچوبه و آب‌لیمو درست می‌شود.

اگر مهیا کردن این آش در خانه قدری برایتان دشوار است، در سفر به شیراز می‌توانید بارها و بارها آن را امتحان کنید و خاطره‌ای به یاد ماندنی از شیراز در ذهن خود ایجاد کنید.

آش شله قلمکار

شله قلمکار نام یکی دیگر از خوش مزه ترین آش های ایران است که احتمالاً اسم آن را بارها شنیده‌اید یا حتی طعم فوق‌العاده آن را چشیده‌اید زیرا در اکثر شهرهای ایران به ویژه تهران و شهرهای شمالی تهیه می‌شود. این آش با مقدار زیادی گوشت قرمز، سبزیجات تازه، برنج ایرانی، گندم و حبوبات دیگر مثل لوبیا سفید، عدس، نخود و ماش درست می‌شود که در آخر آن را به همراه مقداری پیاز داغ و نعناع داغ سرو می‌کنند.

آش ترخینه

ترخینه نام نوعی آش آبکی اما بسیار مقوی است که در شهرهایی مثل لرستان، کردستان، ایلام، کرمانشاه و همدان به وجود آمده است. مواد اصلی این آش از خیساندن بلغور گندم در دوغ ترش به دست می‌آید که آن را تا مرحله خشک شدن به مدت ۱۰ روز، زیر نور مستقیم خورشید قرار می‌دهند. البته این روش در مناطق مختلف متغیر است و ممکن است از چاشنی‌های دیگری هم در تهیه آن استفاده کنند. ترخینه‌ها بعد از خشک شدن با مقداری آب، پیاز، زردچوبه نعناع داغ و… به آشی فوق‌العده لذیذ تبدیل خواهند شد. این آش در درمان سرماخوردگی به عنوان نوعی آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند.

آش ترخینه

آش ماست

یکی دیگر از خوش مزه ترین آش های ایران ، آش ماست است. این آش برخلاف بسیاری از آش‌ها که طبعی گرم دارند و صرفاً در فصل زمستان درست می‌شوند، طبعی خنک دارد و می‌توان برای فروکش کردن گرمای تابستان از آن استفاده کرد. آش ماست در اصل با موادی چون برنج، ماست و لپه تهیه می‌شود. البته در برخی شهرها هم مقداری گوشت قرمز به مواد تشکیل دهنده آن اضافه می‌کنند.

این آش در اکثر شهرهای ایران به ویژه شهرهای جنوب کشور مثل بوشهر، خوزستان، استان فارس و… استفاده می‌شود.

آش دوغ

آش دوغ نوعی آش آبکی مخصوص شهر اردبیل است. آشی که از مواد مقوی چون دوغ، سبزیجات تازه مخصوص آش، بلغور گندم، برنج ایرانی، نخود و پیاز داغ فراوان حاصل می‌شود و در آخر آن را با مقدار زیادی پیاز داغ سرو می‌کنند. اگر در مسافرت به اردبیل دلتان خواست آش دوغ را امتحان کنید، حتماً تاکید کنید پیاز داغ بیشتری روی آن بریزند زیرا بدون پیاز داغ طعم دلخواهی نخواهد داشت.

آش ترش

آیا تابحال آش ترش خورده‌اید؟ اگر نخورده‌اید توصیه می‌کنیم حتماً امتحان کنید. آش ترش از متفاوت‌ترین و خوش مزه ترین آش های ایران است که ریشه‌ی کٌردی دارد. کردها معمولاً از آش ترش به عنوان یک وعده مقوی در افطار استفاده می‌کنند تا به واسطه آن انرژی از دست رفته بدن را بر گردانند. در پخت این نوع آش از چغندر، نخود، لوبیا و میوهای خشک شده ترش مانند مویز استفاده می‌شود.

اگر در ماه مبارک رمضان به کردستان سفر کنید، می‌توانید شانس چشیدن این آش سنتی و فوق‌العاده خوشمزه را نصیب خود کنید.

آش ترش

آش شله

آش شله از تبار استان خراسان است. این آش دارای بافتی نرم و لطیف مانند حلیم یا شله زرد است که در بیشتر شهرهای استان خراسان فروخته می‌شود. خراسانی‌ها برای تهیه این آش مواد بسیار  مقوی چون گوشت گوساله یا بره و انواع حبوبات مانند لوبیاها، نخود، عدس و همچنین برنج و گندم آماده می‌کنند و بعد از انجام فرآیند پخت، تمامی مواد را با گوشت کوب در هم می‌کوبند یا به اصطلاح میکس می‌کنند. آش شله هم، مانند اکثر آش‌ها به همراه مقداری پیاز داغ طلایی شده سرو می‌شود.

آش شولی

می‌خواهیم به عنوان آخرین مورد از لیست خوش مزه ترین آش های ایران از آش شولی نام ببریم. اصالت این آش به استان زیبای یزد باز می‌گردد. این آش اصیل و لذیذ می‌تواند یک پیش غذایی عالی برای باز کردن اشتهای شما باشد زیرا خود مردم یزد هم از این آش در وعده صبحانه استفاده می‌کنند تا با اشتهای بازتری به استقبال وعده ناهار بروند. آش لولی از ترکیبات مغذی و مفیدی چون اٌماج، چغندر، پیاز، لپه، عدس، سبزی آش، روغن، زردچوبه و سرکه به دست می‌آید و در نهایت به همراه مقداری نعناع داغ یا پیاز داغ سرو می‌شود.

پخت این آش بسیار ساده است اما اگر قدری برای شما سخت بود، می‌توانید در مسافرت به یزد آن را امتحان کنید. مطمئن باشید طعم آن باب میلتان خواهد بود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها