همه چیز در مورد پایتخت ارمنستان

همه چیز در مورد پایتخت ارمنستان

دوست دارید پایتخت ارمنستان را بشناسید؟ ایروان، پایتخت زیبا و دلپذیر ارمنستان است که با چشم اندازهای مسحورکننده کوه آرارات، بلوارهای وسیع و شاهنشاهی، میادین پر جنب و جوش و معماری زیبا و بسیار باشکوه شهر، لحظات فوق‌العاده مهیج و به یادماندنی را به بازدید‌کنندگان خود هدیه می‌دهد.

این کلانشهر بیش از یک میلیون نفری که در قلب قفقاز واقع شده است، با آغوشی آرامبخش و مردمانی مهربان و خونگرم پذیرای مهمانان مختلف از سراسر جهان است. ساکنان ایروان از مهمانان با آغوش باز پذیرایی می‌کنند. بسیاری از آنها مشتاقانه به شما کمک می‌کنند تا جاذبه‌های پنهانی شهر را که در خیابان‌های باستانی آن قرار دارند کشف کنید.

برای آشنایی کامل پایتخت پر جنب و جوش ارمنستان، مقاله پیش روی ما را بخوانید.

 تاریخچه مختصر

ایروان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. شواهد تمدن بشری در منطقه ایروان به حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و در دوران اورارتوی آن را اربونی می‌نامیدند. این قدیمی‌ترین شهر در جهان است که حضور متقن انسان را حفظ کرده است. تاریخ این شهر به شدت تحت تأثیر موقعیت آن قرار گرفته است، زیرا مسیرهای تجاری مهم استراتژیکی که از پایتخت ارمنستان عبور می‌کنند نقشی حیاتی در توسعه شهر دارند.

تا قرن نوزدهم این شهر و مناطق اطراف آن چندین بار بین عثمانی‌ها و پارسیان رفت و آمد می‌کردند. در سال ۱۸۲۸ هنگامی که ایروانی‌ها در جنگ روس و فارس بر ایرانیان غلبه کردند، توسط روس‌ها از کنترل پارس آزاد شد.

ایروان در سال ۱۹۱۸ هنگامی که مردم ارمنستان استقلال خود را به دست آوردند، پس از نسل کشی ارامنه، به عنوان پایتخت ارمنستان معرفی شد. پس از انقلاب اکتبر در روسیه، در سال ۱۹۲۰، ایروان پس از یک دوره کوتاه ۲ ساله استقلال، به پایتخت جمهوری سوسیالیستی جدید ارمنستان شوروی تبدیل شد. از سال ۱۹۹۱ ارمنستان کشوری مستقل بوده و ایروان را به عنوان پایتخت در اختیار داشت.

در طول هر دوره ایروان تحت تأثیر فرهنگ و معماری ظالمان قرار گرفت. با این وجود همچنان امضای ارمنی خود را حفظ کرد. فرهنگ و معماری ارمنی به قرن‌های قبل از میلاد مسیح باز می گردد. و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در ایروان و سراسر جمهوری ارمنستان و سرزمین‌های اشغالی ارمنستان غربی (ترکیه شرقی فعلی) مشهود است.

جاذبه‌های گردشگری پایتخت ارمنستان

ایروان یکی از بهترین و زیباترین مقاصد توریستی دنیاست که هرگز از دیدن آن خسته نخواهید شد. شاید ایروان کوچک باشد اما نوعی مکان است که قلب شما را گرم می‌کند و روحیه شما را بالا می‌برد. شهری  پر از پارک‌ها و فواره‌ها، اماکن تاریخی، کافه‌های فضای باز و بسته، موسیقی و خنده، فروشگاه‌های مستقل و فضاهای خلاقانه، بازارهای گسترده و بوتیک‌های زیبا است.

در این بخش می‌توانید با چند مورد از برترین و زیباترین جاذبه‌های ایروان آشنا شوید. جاذبه‌هایی مانند:

دژ اربونی

دژ اربونی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های باستانی ایروان است که قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. این سازه در ارتفاع ۱۰۱۷ متری شهر قرار دارد و مربوط به زمان سلطنت آرگیشتی یکم است. اگر می‌خواهید  تاریخ ارمنستان را بهتر درک کنید، توصیه می‌کنیم به این مکان بروید.

میدان جمهوری

می‌خواهید به ارمنستان بروید و از پایتخت زیبا و باستانی آن یعنی ایروان بازدید کنید؟ باید بازدید از مهم‌ترین میدان آن را در برنامه سفر خود بگنجانید. این میدان،  میدان جمهوری نام دارد و در قلب پایتخت ارمنستان واقع شده است. سعی کنید حتماً از آن بازدید کنید.

پایتخت ارمنستان

میدان جمهوری میدان مرکزی شهر است که با هدایت یکی از معمارین معروف و خلاق ارمنی به نام تامانیان در سال ۱۹۲۶ بنا شده است. این میدان تا سال ۱۹۹۱ میدان لنین نامیده می‌شد. این میدان به دلیل معماری ملی به یاد ماندنی شهرت دارد.

این ساختمان شامل برخی از عناصر دکوراسیون سنتی است. ستون‌ها و طاق نماهای ساختمان‌ها با کنده کاری ظریف از طبیعت ارمنستان باستان پوشانده شده است. این ترکیب با ساختمان هتل ماریوت ارمنستان، خانه ارتباطات و ساختمان موزه با چشمه‌هایی که در شب روشن می شوند، در مقابل آنها تکمیل می‌شود.

کلیسای کاتولیک

یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایروان، کلیسای مادر مقدس است که در سال ۱۲۶۴ ساخته شده است. این کلیسا به سبک معماری ارمنی ساخته شده است. شما می‌توانید آن را در ناحیه کنترون شهر پیدا کنید و از بازدیدش لذت ببرید. قطعاً شگفت‌زده خواهید شد!

دانستنی‌های کاربردی در سفر به ایروان

اگر می‌خواهید پایتخت ارمنستان را حتماً ببینید، دانستنی‌های این بخش، قبل از سفر به دردتان می‌خورد. توصیه می‌کنیم آنها را با دقت بخوانید.

  • ایروان بیش از ۱.۴۲۰.۰۰۰ هزار نفر جمعیت دارد
  • این شهر با تهران حدود ۳۰ دقیقه اختلاف ساعت دارد
  • پول رایج ایروان، درام ارمنستان است
  • زبان اصلی کشور، ارمنی است
  • اختلاف قیمت‌ها با تهران را می‌توان از ۱۰ تا ۱۰۰% ارزان‌تر حساب کرد
  • سوغات معروف ایروان شامل: قایچه و گلیم، جواهرات دست ساز، کاردستی‌های سنگی، میوه‌های خشک و… می‌شود
  • اگر برای اولین‌بار است که به ایروان سفر می‌کنید، هرگز به راحتی اعتماد نکنید. مدارک مهم و لوازم ارزمشند خود را به غریبه‌ها نسپارید
  • لازم است بدانید در ایروان حمل مواد مخدر و حتی قرص‌های کدئین‌دار ممنوع است. اگر داروهای ممنوعه با خود می‌برید، حتماً نسخه اصلی پزشک را نیز به همراه داروها داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است مجازات سختی را متحمل شوید
  • استفاده از چادر مسافرتی در سطح شهر ایروان ممنوع است
  • توجه داشته باشید که دادن انعام علاوه بر هزینه غذا در رستوران‌های پایتخت ارمنستان بسیار مرسوم است و این هزینه در صورتحساب شما درج خواهد شد.
  • در این شهر نمی‌توانید از دلار برای پرداخت هزینه‌های سفر خود استفاده کنید. بنابراین بهتر است قبل از هر کاری، برای تبدیل پولتان اقدام کنید.

بهترین فصل سفر به ایروان

از آنجا که ایروان از اقلیمی نیمه قاره‌ای و نیمه خشک برخوردار است، آب و هوایش در طول سال دست خوش تغییرات زیادی می‌شود. این شهر در فصل بهار، مطلوب‌ترین شرایط آب و هوایی خود را سپری می‌کند و دمای هوا در آن بین ۱۲ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است.

پایتخت ارمنستان

ایروان در فصل تابستان بسیار گرم و سوزان می‌شود به حدی که در ماه مرداد دمای بالای ۴۰ درجه را نیز تجربه می‌کند. دمای هوا در این شهر با شروع فصل پاییز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. ماینگین دما در فصل پاییز از ۲۱ درجه تا ۱۳ درجه سانتیگراد متفاوت است. اگر در این فصل سفر کردید، لباس‌های گرم خود را حتماً به همراه داشته باشید چرا که دمای هوا در این فصل همچنان روند کاهشی دارد.

پایتخت ارمنستان زمستان‌های بسیار سرد و طاقت‌ فرسایی را تجربه می‌کند به حدی که دمای هوا گاهی تا منفی هشت درجه هم خواهد رسید. با این اوصاف، بهترین زمان برای سفر به ایروان را می‌توانید بسته به سلیقه و هدف سفرتان انتخاب کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها