راهنمای سفر به ریاض

راهنمای سفر به ریاض

ریاض پایتخت کشور عربستان، سرزمین وحی و اسلام است. همه‌ی مسلمانان دنیا به خاطر دین اسلام و قبله‌ی واحد، اطلاعاتی عمومی راجع به عربستان، آب و هوای آن، سیاست و پادشاهی آن دارند. در این مقاله، راهنمای سفر به ریاض با نگاهی توریستی به پایتخت عربستان شما را برای یک سفر به یادماندنی یاری می‌کند. ریاض در مرکز عربستان قرار دارد و به خاطر باغ‌ها، سرسبزی و طبیعت زیبایش ریاض نامیده شده؛ زیرا ریاض به معنای باغ‌ها و بوستا‌ن‌ها است.

 آ‌نچه در ادامه خواهید خواند شامل شرایط سفر، آب و هوا، بهتری زمان سفر، مکان‌های دیدنی، بایدها و نبایدها در سفر به ریاض و… است.

ریاض در یک نگاه

عربستان در جنوب غربی آسیا قرار دارد، آب و هوای ریاض مانند سایر مناطق عربستان گرم و خشک است. روزهای آن بسیار گرم و شب‌های آن سرد و خنک می‌باشد. ریاض مرکز سیاسی عربستان و جایگاه کاخ پادشاهی آل سعود است. شهر ریاض حدود شش میلیون نفر جمعیت دارد و کلان شهر عربستان به شمار می‌آید. بسیار واضح است که زبان رسمی در ریاض عربی و واحد پول رایج ریال عربستا است. راهنمای سفر به ریاض به خاطر شرایط آب و هوایی توصیه می‌کند ماه‌های زمستانی را برای سفر انتخاب کنید.

نحوه‌ی سفر و رزرو هتل در ریاض

برای سفر به ریاض ابتدا باید ویزای کشور عربستان را تهیه نمایید. این کار از طریق درخواست شما به کنسولگری عربستان سعودی در ایران صورت می‌گیرد. شما می‌توانید به صورت فردی درخواست ویزای توریستی نمایید، سپس بلیط پرواز به ریاض و هتل خود را اینترنتی رزرو نمایید. راهنمای سفر به ریاض به شما توصیه پیشنهاد می‌دهد برای سریع‌تر شدن روند سفر و صرفه‌جویی در هزینه‌های خود از از تورهای گردشگری استفاده کنید.

راهنمای سفر به ریاض

گردشگری در شهر ریاض

همان طور که می‌دانید عربستان جزء مناطق بیابانی است. حضور آب و باغ‌ها در برخی مناطق آن باعث به وجود آمدن تمدن و تاریخ باستانی شده است. قلعه‌ها، کاخ‌ها، شهرهای قدیمی و تاریخی به این موضوع اشاره دارند. در کنار آثار تاریخی شما می‌توانید از فناوری‌های مدرن، مرکز خریدهای بین‌المللی، هتل‌های پنج ستاره، پارک‌ها و… نیز دیدن کنید. راهنمای سفر به ریاض در ادامه‌ی این بخش شما را با قسمت‌های مهم گردشگری شهر ریاض آشنا می‌سازد.

برج المملکه یا برج پادشاهی

برج المملکه برج پسانوگرا در شهر ریاض است. این برج که نماد شکوه و قدرت شهر ریاض است به دست معماران آمریکایی ساخته شده. ساخت این برج در سال ۲۰۰۲ به اتمام رسیده و ۹۹ طبقه دارد. این برج شامل آپارتمان‌های مسکونی مجلل، هتل و مراکز خرید تجاری است.

قصر المصمک

این قصر تا حدودی شبیه به ارگ‌های ایرانی است. بنایی گلی و آجری به همراه چهار برج دیدبانی دارد. اهمیت قصر المصمک برای این است که ملک عبدالعزیز، اولین بنیان‌گذار پادشاهی عربستا صعودی، پادشاهی خود را با تسخیر ریاض و قصر المصمک آغاز کرد. لباس‌های عتیقه، تفنگ‌های قدیمی، وسایل کشاورزی و… در موزه‌ی قصر وجود دارد. قدمت این قصر به سال ۱۸۵۶ باز می‌گردد.

شهر قدیمی درعیّه

اگر به شمال غربی شهر ریاض بروید به شهر تاریخی درعیّه می‌رسید. شهر درعیّه اولین پایتخت پادشاهی عربستان سعودی بوده است. متاسفانه در سال ۱۸۱۸ اقامتگاه اصلی پادشاهی آل سعود توسط ابراهیم پاشا ویران شد. اکنون آثار و برخی قسمت‌های این قصر به جای مانده است.

پارک ملک عبدالله

بزرگ‌ترین پارک عربستان سعودی در شهر ریاض قرار دارد. مساحت آن ۱۳۸ هزار متر مربع است و علاوه بر فضای سبز، مسیر پیاده‌روی ۱۲ مایلی، محل ورزش و محل آبنما و آبشارهای رقص آب نیز وجود هست. این پارک در روزهایی که میزان گرما بالاتر از حد مجاز است تعطیل می‌باشد.

باغ وحش ریاض

همان طور که می‌دانید عربستان به خاطر قدرت سیاسی و مرکزیت اسلامی همواره مورد توجه سایر کشورها بوده است. یکی از ای توجهات به هدایایی مربوط می‌شود که برای حاکمان صعودی ارسال می‌شود. حیواناتی که در ای باغ وحش قرار دارند هدایایی هستند که پادشاه عربستان هدیه گرفته است. این باغ وحش در سال ۱۹۵۷ افتتاح شد تا محل نگه‌داری حیوانات باشد. راهنمای سفر به ریاض به شما پیشنهاد می‌کند از باغ وحش ریاض حتما دیدن کنید، چرا که یکی از محبوبت‌ترین مکان‌های تفریحی مردم عربستان نیز هست. البته می‌توان به قسمت‌های دیگر باغ‌وحش مانند رستوران، فروشگاه‌ها و زمین‌های بازی اشاره کرد.

غذاهای معروف ریاض

غذاهای عربی در بین جوامع مختلف از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. بسیاری از غذاهای عربی به خاطر مبادلات تجاری به سایر کشورها منتقل شده است. برای همین وقتی شما به شهرهای عرب نشین ایران خودمان یا سایر کشورهای عربی می‌روید، غذاهای مشترک عربی را خواهید چشید. راهنمای سفر به ریاض در ادامه‌ی این قسمت معروف‌ترین غذاهای عربی مخصوص عربستان را به شما معرفی می‌کند:

غذاهای معروف ریاض

مَندی

یکی از معروف‌ترین غذاهای عربی و مخصوصا عربستان مندی است. احتمالا شما همسینی‌های بزرگ پلو را دیده‌اید که روی آ تکه‌های گوشت پخته شده روی آن چیده شده است. این غذای خاص و شاهانه مندی نام دارد. مواد اولیه‌ی آن شامل گوشت و ادویه‌ی مخصوصی است که به آن می‌زنند. طبخ برنج به صورت جداگانه است. معمولا گوشت گوسفندی برای این غذا استفاده می‌شود و لذیذتر است.

کَپه

قدمت ای غذا به زمان آشور باز می‌گردد. کپه غذایی سنتی و پر خاصیت است که آداب و رسوم خاصی باید برای طبخ آ انجام شود. یکی از این رسوم کوبیدن مواد کپه در هاون است. مواد تشکیل دهنده‌ی کپه شامل گوشت، بادام، پسته و ادویه است. پس از کوبیده شد گلوله‌های گوشت را سرخ می‌کنند یا می‌پزند.

آشنایی با کشورهای قاره آسیا

سخن آخر

با توجه به  پانادمی کرونا که در سال‌های اخیر رخ داده، اگرچه امکان سفر به مکه‌ی مکرمه امکان پذیر نیست اما می‌توانید در سفر توریستی خود به ریاض با فرهنگ مردم پایتخت نشین عربستان آشنا شوید، از گشت و گذار در بازارهای فوق‌العاده‌ی آن لذت ببرید و برای خود سفری متفاوت و لذت‌‌بخش تدارک ببینید. هنگام تدارک موارد لازم برای سفر، به نکات بهداشتی  توجه کرده و قبل از سفر، خود را واکسینه کنید. به فرهنگ و آداب یک کشور مسلمان احترام بگذارید و پوشش خود را متناسب با آن‌جا انتخاب کنید. به جای استفاده از شیرهای آب شهری، آب معدنی تهیه کنید. در پایان، راهنمای سفر به ریاض برای شما سفری دلپذیر و پر از تجربه‌های شیرین آرزومند است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها