راهنمای سفر به شمال ایران

راهنمای سفر به شمال ایران

راهنمای سفر به شمال ایران یکی از کاربردی ترین دستورالعمل گردشگری در داخل کشور است. چرا که منطقه شمال کشور یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق مسافرتی و گردشگری محسوب می شود و مسافران فراوانی را در اکثر روزهای سال به سوی خود جلب می کند. شهرهای سرسبز و زیبا با جاذبه های طبیعی شگفت انگیز، ویلاها و هتل های مجلل با امکانات بسیار در صورتی که پیش از شروع سفر شناسایی شوند می تواند سرآغاز یک سفر دلپذیر و راحت باشد.

به همین سبب می خواهیم در این مطلب شما را با جاذبه های منطقه شمالی کشور و امکانات آن آشنا کنیم تا با داشتن اطلاعات جامع و درست بتوانید سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

اهداف سفر خود را مشخص کنید

اصلی ترین عامل در بهره برداری مناسب از سفر، تعیین هدف است. باید مشخص کنید که مقصود و هدف شما از مسافرت به شمال چیست؟ مشخص شدن آن می تواند در همه بخش های سفر از جمله: شهر محل اقامت، مدت زمان سفر، میزان هزینه آن و غیره تأثیرگذار باشد. اغلب مسافران به جهت تمدد اعصاب و تغییر آب و هوا به این مناطق می روند. اما اگر علاوه بر تفریح و استراحت بخواهید با جاذبه های گردشگری این منطقه نیز آشنا شوید، باید به گونه ای دیگر برنامه ریزی کنید.

انتخاب مسیر

در راهنمای سفر به شمال ایران می گوییم که طول مسیر خود را به شمال در نظر بگیرید. برخی از مسیرهای شمال کشور دارای نقاط بکر و طبیعی بسیاری است که از مشاهده آنها لذت می برید. برای مشاهده این مناظر باید به مسیرهای فرعی وارد شده و سفر خود را طولانی تر کنید. به عنوان مثال اگر از مشهد به بجنورد بروید، می توانید شهر قوچان را جهت دسترسی به بجنورد انتخاب کنید.

در شهر قوچان جاذبه های مختلفی از جمله: موزه مردم شناسی، مسجد جامع وجود دارد که با اقامت چند ساعته در آن می توانید از این مکان ها هم دیدن کنید.

راهنمای سفر به شمال ایران

انتخاب چگونگی محل اقامت

خطه شمالی کشور یکی از مناطقی است که شما می توانید به گونه های متفاوتی اقامت کنید. برخی از افراد از اجاره ویلا و سوئیت لذت می برند و از لاکچری بودن و رفاه آن بهره می برند ولی تعدادی نیز تمایل دارند که مدتی از فضای شهری و لوکس بودن جدا شوند و اقامت در خانه های روستایی و بوم گردی را ترجیح می دهند. یکی از خصوصیات بوم گردی، طبخ غذاهای محلی و فراهم کردن مواد غذایی به صورت طبیعی و بومی است. به این طریق با فرهنگ مردم بومی و روستایی و سازگاری با محیط زیست آشنا می شوید.

راهنمای سفر به شمال ایران

کمک گرفتن از مردم بومی جهت انتخاب محل اقامت

برای اینکه بتوانید با سرعت و به راحتی مکان اقامت خود را معین کنید، بهتر است با افراد آشنا به آن مناطق و بومیان آنجا مشورت کنید. آنها بهترین کسانی هستند که شما را با توجه به نحوه اقامت مورد نظر به محل درست و مناسب راهنمایی می کنند. این افراد اطلاعات دقیق و درستی در مورد شرایط و راه های رسیدن به محل اقامت و امکانات موجود در آن دارند. در ادامه این مطلب شما را با چند جاذبه گردشگری در شمال آشنا می کنیم.

راهنمای سفر به شمال ایران و معرفی روستای ساسنگ

یکی از روستاهای ییلاقی و کوهپایه ای شهرستان مینودشت، روستای ساسنگ است. قدمت این روستا مربوط به دوران صفویه بوده و یکی از مناطق بکر و دست نخورده به شمار می رود. خانه های ساسنگ کاهگلی بوده و در ساخت آنها از معماری سنتی استفاده شده است. طبیعت این روستا نیز بسیار زیباست به طوری که یکی از مراکز اصلی گردشگران استان گلستان محسوب می شود. آبشارها و چشمه های فراوانی در این روستا وجود دارد. چشمه های لوتی، تاشت آرام و مینو از معروف ترین این چشمه ها به شمار می رود.

راهنمای سفر به شمال ایران

میکال روستایی واقع در شهرستان سیاهکل

یکی از روستاهای تاریخی در استان گیلان، روستای میکال است. بدین جهت این روستا را در راهنمای سفر به شمال ایران به شما معرفی می کنیم زیرا دارای آثار ملی نظیر: گورستان باستانی گون کر و گورستان قزوین  صحرا و همینطور گورستان سنگ سان است که دو مورد اول مربوط به هزاره یک پیش از میلاد و مورد سوم مربوط به دوران اشکانیان است. آثار تاریخی دیگری نیز مانند: امامزاده هادی میکال و محوطه باستانی اره کور نیز جزو جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می رود.

شهر شیروان در خراسان شمالی؛ شهری با معماری نوین

ماسوله یکی از جاذبه های منطقه شمال کشور

یکی از روستاهای معروف و بسیار زیبای خطه سرسبز شمال، روستای ماسوله است. این روستا به سبب تابستان های خنک خود شهرت زیادی دارد و مسافران زیادی را به سوی خود جلب  می کند. نمای پلکانی خانه های این روستا یکی دیگر از جذابیت های ماسوله است که سبب معروفیت آن شده است. خانه هایی که در ارتفاعات قرار گرفته و در برخی اوقات مه آلود می شوند، تصاویری رویایی را به ذهن متبادر می کنند. شما می توانید با قدم زدن در کوچه های این روستا با محصولات مردم بومی آن آشنا شوید.

قالیچه های زیبا، ظروف سفالی، عروسک های کاموایی بخشی از اجناسی است که توسط اهالی روستا برای فروش در بازار سنتی عرضه می شود.

ماسوله یکی از جاذبه های منطقه شمال کشور

شهر ماسال

یکی از شهرهای زیبای کنار رودخانه در استان گیلان، شهر ماسال است. این شهر که در میان کوه ها قرار گرفته به شهر آبشارها معروف است. آبشارهای معروفی نظیر: تولی نساء، رامینه و ویوز در ماسال وجود دارند که موجب سرزندگی و طراوت گردشگران می شوند. روستاهای زیبایی به نام های طاسکو، اسب ریسه، اسطلخ ریز، اولسبلنگاه و غیره در ماسال واقع شده اند که جزو جاذبه های آن به شمار می روند.

شهر ماسال

کلام پایانی

منطقه سرسبز و زیبای شمال کشور یکی از جاذبه های گردشگری بسیار مناسب است. در این راهنمای سفر به شمال ایران نقاط بکر و دست نخورده ای را به شما معرفی کردیم. در این منطقه روستاهای قدیمی زیادی قرار دارند که شما می توانید با اقامت در آن با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی آشنا شوید. روستای ماسوله با نمای پلکانی و زیبا، روستای تاریخی میکال با قدمت هزارساله و ماسال با آبشارهای خروشان و کوه های استوار همگی از مناطق طبیعی و بکر این خطه به شمار می رود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها