راهنمای سفر به کلیبر را بخوانید!

راهنمای سفر به کلیبر

آیا می‌دانید کلیبر، شهر قلعه‌ها و جنگل‌ها کجا است؟ آیا می‌دانید متنوع‌ترین پوشش گیاهی و تنوع جانداران زیست محیطی ایران در کدام شهر است؟ به دنبال مکانی هستید که خرس قهوه‌ای، غزال ایرانی و قرقاول ارسبارانی را تماشا کنید و مشتاق مکانی پر آرامش و بکر هستید؟ راهنمای سفر به کلیبر در خدمت شما است تا این شهر کمتر شناخته شده و زیبا را به شما معرفی کند.

کلیبر یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که هم از لحاظ گردشگری طبیعی یکی از بکرترین جاهای ایران است و هم از لحاظ گردشگری تاریخی بسیار با ارزشمند است. در ادامه‌ی مقاله شما را با این شهر بیشتر آشنا می‌سازیم.

مختصری در مورد شهر کلیبر

کلیبر در استان آذربایجان شرقی واقع شده و مرکز شهرستان کلیبر است. این شهر در ابتدا بسیار کوچک بوده اما به مرور زمان جمعیت آن افزایش می‌یابد. در سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهر را حدود ده‌هزار نفر اعلام کرده‌اند. کلیبر شهر بابک خرمدین است و قلعه‌ی معروف بابک در ارتفاعات کوهستانی این شهر قرار دارد. مردم کلیبر به زبان ترکی آذربایجانی صحبت ‌میکنند و بیشتر آن‌ها شیعه‌ی دوازده امامی هستند. در بخش بعدی اطلاعاتی از قبیل آب و هوا و جغرافیای کلیبر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

طبیعت و آب و هوای کلیبر

در مورد طبیعت زیبای این شهرستان همین کافی است که به داستان « ماجراهای حاجی بابای اصفهانی » اشاره کنیم که توسط جیمز موریه نوشته شده. او در قسمتی از این کتاب سفر به کلیبر را مورد وصف قرار می‌دهد و در مورد زیبایی‌های طبیعی و در خور توجه این شهر می‌نویسد. به خاطر اینکه گردشگران کمتری به این شهر سفر می‌کنند شهر کلیبر ذات بکر خود را حفظ کرده و به تازگی روزهای گذشته است.

انار و زغال اخته‌های کلیبر بسیار معروف و درجه یک است. همین امر باعث شده هر ساله جشن انار و زغال اخته برگزار شود و باعث رونق اقتصادی و گردشگری شهر کلیبر شود. از جهتی دیگر درختان میوه‌دار جنگلی،‌ حیات‌وحش غنی و کوه‌های مرتفع سبز کلیبر را به یکی از زیباترین ییلاقات مهم عشایر بذل ساخته. آب و هوای کلیبر خنک و دلپذیر است،‌ اما برای کسی که قصد سفر به کلیبر را دارد، بهتر است در یکی از ماه‌های معتدل و گرم سال سفر خود را شروع کند. فروردین،‌ اردیبهشت و شهریور بهترین زمان سفر به کلیبر است.

جاهای دیدنی کلیبر

اگر چه وصف مناظر طبیعی کلیبر بسیار است اما نباید از تاریخ این شهر غافل شد. قلعه‌ها و مکان‌های تاریخی ساخته شده در شهر کلیبر گواهی بر دوران طولانی تمدن و تاریخ می‌باشد. در این بخش علاوه بر جاذبه‌های طبیعی،‌ موارد مهم تاریخی را هم یادآور نگاه شما عزیزان می‌شویم.

قلعه بابک

یکی از معروف‌ترین قلعه‌های ایران قلعه بابک است. قلعه بابک از  زمان ساسانیان ساخته شده، اما به این  دلیل نام بابک را به خود گرفته که شخصی به نام بابک خرمدین در سال ۸۹۳ میلادی در مقابل مهاجمان عرب رهبری را به دست گرفت و در مقابل اعراب ایستاد.

منطقه حفاظت شده ارسباران

ارسباران با نام دیگر قره داغ بهشت زیبای شهرستان کلیبر و استان آذربایجان است. این سرزمین به اندازه‌ای زیبا است که واقعاً برای توصیفش واژه کم می‌آید. منطقه ارسباران تا سال  ۱۳۵۵ منطقه ممنوعه بوده،‌ ولی پس از این تاریخ به منطقه حفاظت شده تبدیل می‌شود تا محلی برای جذب گردشگری باشد. پارک ملی ارسباران دارای هزار گونه گیاه مختلف،‌۳۰۰ گونه جانور بومی و ۲۱۰ نوع پرنده مختلف است.

 گوزن شوکا،‌ خرس قهوه‌ای و عقاب طلایی از جمله گونه‌های خاص این زیست‌کره هستند. راهنمای سفر به کلیبر به شما پیشنهاد می‌دهد در سفر خود حتماً این سرزمین را با روح آرامش‌بخشش تجربه کنید.

قلعه پیغام

قلعه پیغام در ۱۸ کیلومتری قلعه بابک قرار دارد. وقتی به روستای پیغام برسید و از کوه پیغام بالا بروید، قلعه‌ی آن را خواهید یافت. کوه پیغام دره‌های خطرناکی دارد و به خاطر مجاورت رودخانه‌ی دره رود دچار فرسایش شده. البته باید گفت این قلعه‌ی تاریخی مربوط به دوران اشکانیان است و معماری آن زمان را دارد. پس از حضور بابک خرمدین در این شهر، از قلعه پیغام نیز به عنوان یکی دیگر از پایگاه‌ها استفاده می‌شده است.

غذاهای شهر کلیبر

یکی از خوشمزه‌ترین بخش‌ها در سفر به کلیبر خوردن غذاهای خاص و سنتی این شهر است. از جمله غذاهایی که در بین مردم کلیبر بسیار محبوب می‌باشد می‌توان آش زغال اخته را نام برد. در آش زغال اخته از موادی چون لوبیا چیتی،‌ زغال اخته، پیاز،‌ فلفل،‌ سبزی و رشته‌ استفاده می‌شود. یکی دیگر از آش‌های خاص و خوشمزه شهر کلیبر میوه آشی است. میوه آشی از موادی چون آلبالو،‌ آلوچه و زردآلو تهیه می شود. از کباب‌های لذیذ کلیبر غافل نشوید،‌ یکی از خوشمزه‌ترین کباب‌های ایران متعلق به شهرستان کلیبر است.

هتل‌ های شهر کلیبر

شهر کلیبر هتل‌های مجلل و قابل قبولی دارد،‌ پس از این نظر خیالتان راحت باشد که جایی برای اقامت خواهید داشت. یکی از معروف‌ترین هتل‌های شهرستان کلیبر،‌ هتل آنزای است. این هتل ۳ ستاره با ظاهری زیبا علاوه بر خدمات اسکان،‌ خدماتی چون کافی شاپ، رستوران، شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت رایگان در اختیار شما قرار خواهد داد.

اگر دوست دارید شبی را در جنگل و روستاهای ییلاقی کمپینگ کنید،‌ اقامتگاه‌های محلی و چادرهای مخصوص عشایر نیز آماده‌ی پذیرایی از شما است. یکی از اقامتگاه‌های معروف محلی گلوسنگ کلیبر نام دارد. در سفر به کلیبر یکی از مواردی که می‌تواند لذت دو چندانی به شما هدیه بدهد،‌ زندگی کوتاه مدت در این خانه‌ها و چادر ها است.

و در آخر…

راهنمای سفر به کلیبر در این بخش چند نکته‌ی مهم را به گوش شما می‌رساند. اگر قصد دارید به کلیبر سفر کنید حتماً از وضعیت آب و هوای استان باخبر شوید. هنگام کمپینگ در جنگل حتماً با تورهای گردشگری همراه باشید و اگر به تنهایی سفر می‌کنید نکات ایمنی،‌ وسایل ضروری و ایمنی لازم را در نظر بگیرید.

پیش از سفر در مورد قلعه‌ها و آدرس مکان‌های رفاهی گردشگری جست‌و‌جو کنید. در شهرستان کلیبر آثار تاریخی بسیاری وجود دارد، از جمله می‌توان پل‌های خدا آفرین،‌ مقبره شاه قاسم،‌ مسجد جامع کلیبر، برج سفید یا برج امید و… را نام برد. اگر شما هم به کلیبر سفر کرده‌اید و یا نکته‌ی مهمی در این باره می‌دانید،‌ در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها