قدیمی ترین رکوردهای جهان کدامند؟

اولین نسخه کتاب رکوردهای جهانی گینس در سال ۱۹۵۵ منتشر شد و از آن به بعد بود که به منبع موصق حقایق بعضی از بزرگ‌ترین رکوردهای دنیا تبدیل شد. یکی از محبوب‌ترین دسته‌بندی‌ها در این کتاب، «قدیمی‌ترین» است که وب‌سایت ما هم درباره قدیمی‌ترهای جهان کنکاش می‌کند. بعضی از مواردی که در ادامه مقاله می‌خواهد، براساس کتاب رکوردهای جهانی گینس از قدیمی‌ترین رکودهای جهان هستند.

رکوردهایی که در این مقاله بررسی می‌کنیم، طیف گسترده‌ای را از تمام موضوعات گذشته شامل می‌شود؛ از قدیمی‌ترین سنگ‌های جهان، پیرترین سگ، قدیمی‌ترین دامنه‌های کوهستانی و قدیمی‌ترین مصنوعات کشف‌شده بگیرید تا قدیمی‌ترین هنرهای غاری و قدیمی‌ترین دایناسورهایی که تا به الان کشف شده‌اند.

۱۰- پیرترین سگ

نام: بلوی

سن صاحب رکورد: ۲۹ سال و ۵ روز

مکان: روچستر، استرالیا

تاریخ آرشیو رکورد: ۱۴ نوامبر ۱۹۲۹

دسته‌بندی: حیوانات و حیوانات خانگی

قدیمی‌ترین رکوردهای جهان

هیچ فهرستی درباره قدیمی‌ترین رکوردهای جهان بدون در نظر گرفتن بهترین دوست انسان‌ها کامل نمی‌شود. بر اساس کتاب رکوردهای جهان گینس، سگ نگهبان گله استرالیایی، بلوی با بیش از ۲۹ سال، پیرترین سک شناخته شده بود تا اینکه در سال ۱۹۳۹ مُرد.

لس و امِا هال، بلوی را زمانی که در سال ۱۹۱۰ یک نوزاد بود گرفتند. این سگ قبل از اینکه از پا بیفتد، تمام عمرش را صرف کار روی مزرعه گله گاوها و گوسفندها کرد. با اینکه بلوی، پیرترین سگ محسوب می‌شود، اما سگ‌های دیگری هم هستند که عمرشان به این سگ نزدیک است و می‌توانید در مقالات بعدی آن‌ها را مشاهده کنید.

۹- پیرترین انسان

نام: جینی لوئیس کالمنت

سن صاحب رکورد: ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز

مکان: آرلز، فرانسه

تاریخ آرشیو رکورد: ۴ آگوست ۱۹۹۷

دسته‌بندی: انسان

قدیمی‌ترین رکوردهای جهان

زن فرانسوی، جینی لوئیس کالمنت با ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز، برای بیش از ۲۱ سال رکورد پیرترین انسان جهان را به خودش اختصاص داده بود. او در سال ۱۸۷۵ به دنیا آمد و به طور شگفت‌انگیزی زمانی که ساخت برج ایفل کامل شود، ۱۴ سالش می‌شود.

یکی از عواملی که باعث شد این زن فرانسوی عمر طولانی داشته باشد، این بود که برای خرج روزمره مجبور نبود کار کند. کالمنت با پسرعموی ثروتمندش ازدواج کرده بود و زندگی پر از فراغتش شروع شد؛ از شنا و تنیس گرفته تا اسکیت و دوچرخه‌سواری. حتی در کتاب رکوردهای جهانی گینس هم آماده که او تا ۱۰۰ سالگی دوچرخه‌سواری‌اش را ادامه داده بود. سن کالمنت در سال ۱۹۸۸ میلادی به عنوان اولین پیرترین انسان شناخته شد و برای یک دهه بعد هم به پیرترین انسان دنیا تبدیل شد. او تا آخرین روز زندگی‌اش، وضعیت جسمانی و سلامت روانی‌اش را در حالت عالی نگه داشته بود.

۸- قدیمی‌ترین هنر غاری

نام: هنر غاری ال کاستیلو

سن صاحب رکورد: ۴۰.۸۰۰ سال قبل

مکان: پوئنتو ویسگو، کانتابریا، اسپانیا

تاریخ آرشیو رکورد: نامشخص – اولین کشف در ۱۹۰۳

دسته‌بندی: باستان‌شناسی و انسان‌شناسی

هنر غاری در غار ال کاتسیلو در کانتابریای اسپانیا، بیش از ۴۰.۸۰۰ قدمت دارد و به عنوان قدیمی‌ترین هنر کشف‌شده در دنیا در نظر گرفته می‌شود. محققان در این غار حدود ۲۷۵ نقاشی متفاوت اسب‌ها و گاومیش و و گوزن و بزها و ماموت‌ها و سرهای انسانی کشف کرده‌اند. هنرمندان این نقاشی‌ها از ماده رنگی سرخ و مشکی و زرد به همراه تکنیک‌های حکاکی استفاده می‌کردند.

باستان‌شناسان مطمئن نیستند که این نقاشی‌ها به دست چه کسی کشیده شده، اما تصور می‌کنند احتمالا انسان‌های اولیه (انسان‌های غارنشین) دست به چنین نقاشی‌هایی زدند. البته انسان‌های امروزی هم در این منطقه و در آن دوره زمانی بودند. حالا مدارک و شواهد بیشتری برای تایید کردن این مورد لازم است که این هنر غاری را انسان‌های غارنشین یا سایر گونه‌های انسانی کشیده بودند.

۷- قدیمی‌ترین هسته یخی پیوسته

نام: گنبد سی هسته یخی (EPICA Dome C Ice Core)

سن صاحب رکورد: ۷۴۰.۰۰۰ سال

مکان: قطب جنوب

تاریخ آرشیو رکورد: ۹ ژوئن ۲۰۰۴

دسته‌بندی: اقلیم‌شناسی و بوم‌شناسی

در کتاب رکوردهای گینس در حال حاضر آمده که قدیمی‌ترین هسته یخی پیوسته حدود ۷۴۰.۰۰۰ سال قدمت دارد. این هسته یخی در گنبد سی در جنوبگان قرار گرفته و ۱۰ ملت در پروژه اروپایی هسته یخی جنوبگان (EPICA) هم مطالعه‌ای روی آن انجام داده‌اند. پژوهش این تیم در ۹ ژوئن سال ۲۰۰۴ منتشر شده بود که نشان می‌دهد هسته یخی برای ۷۴۰.۰۰۰ سال گذشته، رکورد اقلیم‌شناسی را نشان می‌دهد.

هسته یخی Dome C مشخص کرد که زمین در ۷۴۰.۰۰۰ سال، تجربه ۸ عصر یخبندان و ۸ دوره گرمایی زمین که به بین‌یخبندان شناخته می‌شود را داشته است. با اینکه کتاب گینس، هسته یخی Dome C را قدیمی‌ترین هسته یخی دنیا شناخته، محققان در سال ۲۰۱۷ فاش کردند که حفره‌ای در یک هسته یخی ۲.۷ میلیون ساله وجود دارد که این هسته یخی جدیدتر قدمتش به شروع عصرهای یخبندان زمین می‌رسد.

۶- قدیمی‌ترین ابزارهای سنگی

نام: ابزارهای سنگی لومکوی

سن صاحب رکورد: ۳.۳ میلیون سال

مکان: غرب نورکانا، کنیا

تاریخ آرشیو رکورد: نامشخص – در سال ۲۰۱۱ کشف شد و اولین بار به طور رسمی در سال ۲۰۱۵ درباره‌اش توضیحاتی دادند

دسته‌بندی: باستان‌شناسی و انسان‌شناسی

ابزارهای سنگی در سه مکان باستان‌شناسی لوموکوی در غرب تورکانا، کنیا کشف شدند که قدمت‌شان حدود ۳.۳ میلیون سال تخمین زده می‌شود. مقاله‌ای هم در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که در آن سونیا هارماند از دانشگاه استونی بروک در نیوریوک و تیمش، جزئیاتی درباره این ابزارهای باستانی را شرح می‌دهند.

قبل از پژوهش سونیا و تیمش، این تصور وجود دارد که استفاده از این ابزارها با انسان‌های هومو (اولیه اجداد انسانی‌مان) شکل گرفته بود. هرچند، ابزارهای سنگی لوموکوی نشان می‌دهند که سایر گونه‌های انسانی اولیه هم حدود یک میلیون سال قبل از زمانی که انسان‌های اولیه ابزار را کشف کنند، ساخت ابزارها را شروع کرده بودند. فرهنگ ابزار به ۲.۶ میلیون سال برمی‌گردد و به انسان هومو هابیلیس نسبت داده می‌شود.

 6- قدیمی‌ترین استفراغ

نام: از یک ایتکتیوسور

سن صاحب رکورد: ۱۶۰ میلیون سال

مکان: پیتربورو، کامبریج شایر، انگلستان

تاریخ آرشیو رکورد: نامشخص – اولین توضیح رسمی در سال ۲۰۰۲

دسته‌بندی: دیرینه‌شناسی

قدیمی‌ترین رکوردهای جهان

تیم دیرینه‌شناسان به رهبری پیتر دویل از دانشگاه گرینویش، انگلستان در سال ۲۰۰۲ اعلام کردند که قدیمی‌ترین چیزی که قدیمی‌ترین استفراغ دنیا می‌دانند را کشف کرده‌اند. این فسیل از ایتکتیوسورها از همان دایناسورهای آبی آمده بود که بیش از ۱۶۰ میلیون سال قبل روی زمین زندگی می‌کردند. دویل و تیمش این فسیل را هم از معدن خاک رس در پیتربورو، انگلستان پیدا کرده بودند.

به گفته دویل، ایتکتیوسورها مانند نهنگ‌های عنبری مدرن رفتار مشابهی دارد و قبل از استفراغ پوسته‌های گلوله‌مانند هضم‌نشدنی از بلمنیت‌ها، بلمنیت، ماهی مرکبی مانند صدف ماهی می‌خورند. نهنگ‌های عنبر نوک‌های غیرهضم‌نشدنی ماهی مرکب را دور می‌اندارند. دویل و تیمش هم از همین‌جاست که متوجه شدند چون شیره‌های گوراشی روی پوسته‌های بلمنیت، این فسیل، قدیمی‌ترین استفراغ دنیاست.

۴- کهن‌ترین دایناسور

نام: نیاساسوروس پارینگتونی

سن صاحب رکورد: ۲۴۰ میلیون سال

مکان: تانزانیا

تاریخ آرشیو رکورد: نامشخص – اولین توضیح رسمی در سال ۲۰۰۲

دسته‌بندی: دیرینه‌شناسی

این باور وجود داشت که فسیل دایناسور نیاساسوروس پارینگتونی، قدیمی‌ترین فسیل با بیش از ۲۴۰ میلیون سال است که کشف شده. فسیل‌های دایناسور نیاساسوروس پارینگتونی برای اولین بار در دهه ۱۹۳۰ و در تانزانیا کشف شده بود، منتها فقط در سال ۲۰۱۲ بود که مطالعات گسترده‌ای روی آن انجام شد. قدمت دایناسور نیاساسوروس پارینگتونی ما را به زیست دایناسورها و به حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون سال قبل می‌برد.

اطلاعات زیادی درباره دایناسور نیاساسوروس پارینگتونی نیست و فقط استخوان بازو و جند استخوان کمر از این موجود کشف شده است. دانشمندان هم تخمین می‌زنند که اندازه دایناسور نیاساسوروس پارینگتونی بین ۶.۵ تا ۱۰ فوت (۲ تا ۳ متر) بوده است. از آنجایی هم که جمجمه این دایناسور کشف نشده، دانشمندان نمی‌دانند که این جانور چه غذاهایی مصرف می‌کرد.

۳- قدیمی‌ترین مهره‌دار

نام: هایکوئیچتیس

سن صاحب رکورد: ۵۳۰ میلیون سال

مکان: سازند کیو یون گوانگژو، مجاور شهر کونمینگ، یوننان، چین

تاریخ آرشیو رکورد: نامشخص – اولین توضیح رسمی در سال ۱۹۹۹

دسته‌بندی: جانورشناسی

این فسیل (هایکوئیچتیس) که امروزه از گونه‌های منقرض شده است، برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی کشف شد. محققان فاش کردند که قدمت این فسیل‌ها به حدود ۵۳۰ میلیون سال می‌رسد و اولین فسیل شناخته‌شده ماهی را نشان می‌دهد. در کتاب رکوردهای گینس هم آمده که هایکوئیچتیس، قدیمی‌ترین مهره‌دار دنیاست.

زمان کشف فسیل‌های هایکوئیچتی، قدمت تکامل این ماهی‌ها تا ۵۰ میلیون سال قبل به گذشته را نشان داد. به همان زمان تخمین زده می‌شود. دانشمندان هم که این کشف را کردند می‌گویند که دوره زمانی هایکوئیچتیس، اولین درخت تکاملی از مخلوقات ساده تا مخلوقات پیچیده‌تر است.

۲- کهن‌ترین رشته کوه

نام: کوه‌های ماخونجوا / کمربند گرین استون بابرتون

سن صاحب رکورد: ۳.۶ میلیارد سال

مکان: مپوالانگا، آفریقای جنوبی و سوازیلند

تاریخ آرشیو رکورد: در دسترس نیست

دسته‌بندی: جغرافیایی

قدیمی‌ترین رکوردهای جهان

کوه‌های ماخونجوا که به کمربندی گرین استون بابرتون هم شناخته می‌شود، کهن‌ترین رشته کوه دنیاست. محققان معتقدند که کوه‌های ماخونجوا قدمتی بین ۳.۲ – ۳.۶ میلیون سال دارد و قدیمی‌ترین صخره‌های زمین را نشان می‌دهند.

کوه‌های ماخونجوا به خاطر عمر استثنایی‌اش، بعضی از قدیمی‌ترین نشانه‌های قطعی زندگی روی زمین را ظهرو و بروز می‌کنند. اغلب این کوه‌ها و مناطق اطرافش را حتی «پیدایش حیات» می‌گویند. این کوه‌ها به تازگی و در اوایل ژولای سال ۲۰۱۸ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

۱-کهن‌ترین شئ زمین

نام: زیرکون‌های جک هیلز

سن صاحب رکورد: ۴.۳۷۴ میلیون سال

مکان: جک هیلز، غرب استرالیا

تاریخ آرشیو رکورد: نامشخص – برای اولین بار به طور رسمی در سال ۲۰۱۴ توضیحی درباره‌اش داده شد

دسته‌بندی: زمین‌شناسی

قدیمی‌ترین رکوردهای جهان

معتقدند این تکه کوچکی از زیرکون که در غرب استرالیا کشف شده، حدود ۴.۳۷۴ میلیون سال قدمت دارد. به گفته کتاب رکوردهای جهانی گینس هم این سنگ، از کهن‌ترین اشیا زمین محسوب می‌شود که تا به الان کشف شده و قدیمی‌ترین رکورد را در این کتاب به ثبت رسانده است.

دانشمندان یافته‌هایشان درباره قدمت زیرکون را در اوایل سال ۲۰۱۴ منتشر کردند که قدمت این سنگ نشان می‌دهد، در همان اوایل تاریخچه زمین و در حدود ۱۶۵ میلیون سال بعد از شکلگیری اولیه زمین، شکل و شمایلی گرفت. قطعه‌های زیرکون همچنین چشم‌اندازی هم درباره این به ما می‌دهد که زمین در آن روزهای اولیه‌اش چه شکلی بوده است.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها