پاک پنگ نیون

پاک پنگ نیون (۱۴۵۶-۱۴۱۷) مقام مسئول و محقق اوایل سلسله چوسون بود و به عنوان یکی از شش وزیر شهید شناخته می شود. او در خانواده ای متعلق به طبقه اجتماعی یانگبان و در خاندان سونچون پاک چشم به جهان گشود، و پسر وزیر عالی پاک جونگریم بود. وی آزمون خدمات ملی پائین تر را در سال ۱۴۳۴ در یک بازدید سلطنتی گذرانده و سپس توسط سجونگ به عنوان یکی از اعضای تالار شایستگان منصوب شد.

در دهه ۱۴۴۰ میلادی، او با سایر اعضای تالار شایستگان در تدوین هونمین جون گیوم و ایجاد الفبای هانگول همکاری داشت. وی در سال ۱۴۴۷ آزمون ادبی بالاتر را گذرانده و در زمان حکومت دانجونگ در سال ۱۴۵۱ به سمت وزیر دوم عدلیه منصوب شد.

در سال ۱۴۵۵، دانجونگ توسط عمویش سجو برانداخته شد، که این مسئله خشم پاک و بسیاری از مقامات دیگر را برانگیخت. پاک خدمت در پست های عالی را ادامه داد؛ او در سال ۱۴۵۵ به سمت فرماندار چانگ چونگ، و در سال ۱۴۵۶ مجددا به عنوان وزیر دوم عدلیه منصوب شد. او در سال ۱۴۵۶ به نقشه ای برای برانداختن سجو و احیای دانجونگ پیوست، ولی نقشه به علت خیانت یکی از همکاران طرح به نام کیم جیل لو رفت.

سجو به تحسین توانایی های پاک پرداخته و به وی پیشنهاد داد تا در صورتی که شرکتش در طرح را نفی و سجو را به عنوان پادشاه خویش به رسمیت بشناسد، پاک را عفو خواهد کرد. زمانیکه او از توبه به خاطر اعمالش سرباز زد، سجو استدلال کرد که حال انکار قدرت او بی فایده است زیرا پاک پیشتر خود را ” خادم سلطنتی ” نامیده و از وی غلات سلطنتی دریافت کرده است.

اما پاک این موضوع را رد کرد و در حقیقت به این نکته پی برده شد که او به صورت هدفمندی کلمات ” خادم سلطنتی ” را در تمامی گزارشاتش با املای غلط نوشته بود ( پاک کلمه (巨) به معنی “بزرگ ” را به جای (臣) به معنی ” خادم سلطنتی ” نوشته بود) و هرگز از غلات سلطنتی استفاده نکرد، بلکه آنها را در یک مخزن به صورت استفاده نشده انبار کرده بود. پاک بر اثر شکنجه در زندان درگذشت. تمامی مردان خانواده اش اعدام گشته و زنان به بردگی گرفته شدند.

زیارتگاه پاک در شهر چونگجو واقع است. آن در قرن هجدهم میلادی تاسیس شد، در زمانی که دیدی به عنوان زیر دستان نمونه به پاک و همکارانش وجود داشت. تاریخ ساخت بنای یادبود دیگری متعلق به وی به سال ۱۶۸۸ بر می گردد. این بنا در مکان سابق اقامتگاه رسمی وی در شهر ته جون قرار دارد. تعداد اندکی از اشعار پاک به سبک سیجو باقی مانده است.

پرتره ای از پاک پنگ نیون
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
داریوش آریایی

عالی بود