اتاق مخصوص بانوان در خانه های سنتی کره ای

آنبانگ که آنچه نیز نامیده می شود، اتاقی در یک خانه سنتی کره ای (هانوک) می باشد که به عنوان فضایی برای بانوی ارشد خانواده عمل می کرد. این اتاق به عنوان نماد مکان زن ارشد در یک خانوار در نظر گرفته می شد.

معنی:

آنبانگ از لحاظ ادبی معنی اتاقی داخلی را می دهد که به مطبخ خانه متصل شده است. هدف از ایجاد این اتاق از لحاظ کاربردی مکانی برای بانوی ارشد خانواده برای اقامت اوست.

توصیف:

این اتاق بستگاهی برای بانوی ارشد است. کف اتاق با کاغذ ورقه ورقه آغشته به روغن لوبیا یا حصیر نی که کف خاکی اوندل را در بر می گرفت پوشانده می شد. گاها درب هایی وجود داشت که به اتاق زیر شیروانی در بخش جلویی آشپزخانه منتهی می گشت و بخش پائینی کف اتاق با یک پتوی نازک پوشانده می شد.

در یک طرف اتاق یا در دورترین محل نسبت به بخاری، قفسه ها قرار می گرفتند. چوب لباسی ها در گوشه اتاق واقع می شدند. صندلی ها به منظور راحتی مالک تعبیه می گشتند. چندین اسباب خانه به مانند میزها نیز حاضر بودند. در طی زمستان یک منقل در مرکز اتاق قرار می گرفت. متناوبا، آهن گرم مورد استفاده در گلدوزی در روی منقل گرم میشد. پرده های تاشو به منظور دور نگه داشتن سرما در اطراف تشک ها یا پنجره ها قرار می گرفتند. یک فانوس قابل حمل به عنوان چراغ شب بر روی یک بخش از اتاق تعبیه می شد.

تمامی چهار دیوار اتاق با کاغذ دیواری پوشانده می شدند. خانه های اعیانی کاغذهای دیواری مخصوصی بر روی دیوارهایشان داشتند. غالبا سقف با یک کاغذ دیواری کاغدی پوشانده می شد، اگرچه نمونه هایی نیز وجود دارد که پالارها بی حفاظ رها شده اند. اولین لایه سقف با کاغذ باطله، دومین لایه با کاغذی نازکتر و لایه آخر با کاغذی رنگارنگ که از پنج رنگ رنگین کمان تشکیل می شود پوشانده می گشت.

مقصود:

آنبانگ به عنوان بسته ترین اتاق در خانه در نظر گرفته می شد و در دورترین نقطه نسبت به درب اصلی واقع می گشت. افراد به جز همسر و خانواده وی اجازه نداشتند تا بدون رخصت او وارد آنبانگ شوند. همچنین به عنوان محلی که بانوی ارشد در آن حضور داشت، این اتاق به عنوان مرکز مدیریت تمامی امورات مرتبط با خانه داری مورد استفاده قرار می گرفت. آن به عنوان مخزنی برای نگهداری کلیدها و اشیای گرانبهای داخل خانه استفاده می شد. زمانیکه یک عروس به داخل خانه معرفی می گشت، بانوی قبلی خانه غالبا به اتاق دیگری نقل مکان می کرد و اختیار اتاق را به زن جدید واگذار می نمود.

این اتاق بستگاهی برای بانوی ارشد است.

 

منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها