باغ های معلق بابل

کلمه معلق که برای این باغها استفاده می‌شود در حقیقت به این معنی نیست که باغها به‌وسیله طناب یا ریسمان به یکدیگر متصل بوده‌اند بلکه…باغ‌های معلق بابل یا باغهای معلق سمیرامیس و دیوارهای بابل (عراق کنونی) یکی از عجایب هفتگانه می‌باشد.

هردو این آثار ظاهراً به دستور بخت‌النصر دوم در حدود سال ۶۰۰ پیش از میلاد ساخته شده‌است. این آثار در نوشته‌های مورخان یونانی مانند استرابو و دیودوروس سیکولوس ذکر شده‌است ولی همچنان در مورد وجود آنها ابهاماتی هست. در حقیقت در هیچ یک از نوشته‌های بابلی در مورد وجود این باغ مطلبی ذکر نشده‌است. در طول قرنها این منطقه با باغهای نینوا درآمیخته ولی در حکاکی‌های موجود در آن نواحی روش‌های انتقال آب رودخانه فرات به ارتفاعی که برای این باغها احتیاج بوده‌است آورده شده‌است. این باغها برای خوشحال کردن همسر بخت‌النصر که بیمار بوده‌است ساخته شده‌اند. آمیتیس دختر ایختو ویگو(اژی دهاک) و نوهٔ هوخشتره(پادشاه ماد) با بخت‌النصر ازدواج کرد تا میان دو قوم صلح پایدار برقرار گردد. سرزمین ماد که آمیتیس از آن می‌امد سرزمینی سرسبز و کوهستانی و پوشیده از گیاهان و درختان مختلف بود ولی سرزمین بابل در منطقه‌ای مسطح و فلاتی خشک قرار گرفته بود. یکی از دلایل بیماری آمیتیس هم دوری او از سرزمین خوش آب و هوای خود بود بنابراین بخت‌النصر تصمیم گرفت باغهای معلق بابل را در ارتفاع برای همسر خود بسازد کلمه معلق که برای این باغها استفاده می‌شود در حقیقت به این معنی نیست که باغها به‌وسیله طناب یا ریسمان به یکدیگر متصل بوده‌اند بلکه احتمالاً ترجمه اشتباه کلمه‌ای یونانی به معنای تراس یا بالکن بوده‌است. استرابو در قرن اول قبل از میلاد می‌نویسد: تراسها در طبقاتی روی یکدیگر واقع شده بودند و هرکدام دارای ستونهای سنگی مکعب شکل توخالی بوده‌اند که توسط گیاهان پوشیده شده بود. تحقیقات بیشتر در منطقه بابل منجر به یافتن پایه‌های این ستون‌ها شده‌است.

منطقه ای که امروزه با منابع فراوان نفت و گازش تحت عنوان خاورمیانه می شناسیم و در عین حال قدیمی ترین تمدنهای مشرق زمین،ایران و بین النهرین نیز در آن قرار دارند ، کهن ترین نمونه ها از کاربردهای نفت و گاز در روزگار باستان را به نمایش می گذارند و با وجود این شواهد و مستندات دیگر نمی توان تاریخ نفت در این منطقه را محدود به دوران معاصر و یکصد ساله اخیر نمود…

هر چند ظاهرا آشنایی جهانیان با نفت و گاز و مشتقات نفتی با آغاز قرون جدید و حفاری های صنعتی یکصد ساله اخیر  صورت پذیرفته اما شواهد فراوان باستانی در اختیار داریم که خصوصا در منطقه ایران و بین النهرین (عراق کنونی )مردمان با نفت و گاز و مشتقات نفتی آشنایی داشته اند و معماری باغ های معلق بابل که بعنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیای قدیم محسوب می شده اند ، یکی از جلوه های این آشنایی و کاربرد های مشتقات نفتی در معماری روزگار باستان محسوب می شوند.

بین النهرین و بابل
بین النهرین  و بابل بعنوان یکی از مهمترین شهرهای آن در روزگار باستان ، در میان دو رود دجله و فرات در سرزمین عراق فعلی واقع بود .این منطقه در ابعاد مختلف تمدنی ، فرهنگی و سیاسی و ساختار معماری و ساختمان سازی اش  ویژگی های منحصر بفردخود را داشت .از این میان باید به بابل اشاره کنیم که  در عهد عتیق  نیز  از آن با همین نام یاد شده است .این شهر  به استناد کشفیات باستان شناسی ،  نخستین شهر جهانی تاریخ بشریت محسوب می شود و قبل از هر چیز به خاطر ویژگی های خاص معماری خود مورد توجه است هرودت که یک قرن و نیم پس از روزگار رونق بابل از آن دیدن کرده در توصیف آن می نویسد :
… بر جلگه پهناوری قرار دارد و بر گرد آن بارویی به طول تقریبی نود کیلومتر کشیده شده .نهر فرات که نخلستانهایی دو کرانه آن را پوشانیده بود از میان شهر می گذشت .مسافری که به این شهر نزدیک می شد چنان می دید که بر بالای کوهی از ساختمان برج بزرگ مدرج –زیگورات – هفت طبقه ای قرار دارد که نوک آن دویست متر از سطح   زمین بلندتر است .در بابل سه اثر معماری بیش از همه  برجسته بوده اند : برج بابل/حصار بابل و مهمتر ازاین دو ،  باغهای معلق بابل

دلایل ساخت  باغ های معلق بابل
منابع به ما می گویند  زمانی که باغهای معلق به وجود آمد ، بابلی ها تاریخی به قدمت تقریبا”سه هزار سال را پشت سر گذاشته بودند .  بابل ، نخست مسکن سومریها بود(قومی که حدود سه هزار  سال پیش از میلاد در بین النهرین می زیستند)، سپس توسط مهاجران اکدی، که حدود دو هزار و ششصد  سال قبل از میلاد به بابل آمدند ، اشغال و تسخیر شد و پانصد  سال پس از آن توسط اقوامی که از شمال بین النهرین به آنجا آمدند ،تحت سلطه قرار گرفت و مأوا و مسکن آنها شد.پس از یک دورانِ کوتاه شکوفایی تحت سلطنت شاه حمورابی (۱۷۲۸ تا ۱۶۸۶ پیش از میلاد)، هیتی  ها و سپس  کاسی ها بر بابل تسلط یافتند و سر انجام به تصرف آشوریها در آمد.در سال ۶۲۶ پیش از میلاد ، نبوپولاسار ، یکی از شاهزادگان اقوام کلدانی که در جنوب بابل زندگی میکردند ، بابل را از زیر حکم آشوریان بیرون آورد و در آن سلسله مستقلی را تاسیس کرد

بوپولاسار در رونق بابل بسیار کوشید .او با اتحاد با هوخشتر پادشاه ماد توانست نینوا را محاصره و فتح نماید و پس از آن نیز این اتحاد قطع نشد بلکه با ازدواج سیاسی دختر پادشاه ماد با ولیعهد بابل این اتحاد محکم تر گردید. هنگامی که  در سال ۶۰۵ پیش از میلاد نبو پولاسار  در گذشت ، ولیعهد  او « بختنصر  » که داماد پادشاه ماد نیز بود  بر تخت نشست.او  کشور خود را با جنگ های بی شمار ، تبدیل به قدرت جهانی زمانِ خود کرد و همزمان پایتخت کشورش «بابل » را تبدیل به بزرگترین ، جدید ترین و پرشکوهترین شهر جهان در آن روزگار کرد.
بختنصر علاوه بر کشورگشایی بابل را بزرگترین و با شکوه ترین پایتخت جهان قدیم ساخت و معماری شهر را که پدرش پی ریزی کرده بود تکمیل نمود.
باغهای معلق بابل نیز  که بعنوان سومین ویژگی خاص و معرفه ی  بابل از آن یاد کردیم و  یونانیان آنرا دومین اثر از عجایب هفتگانه دنیای قدیم می دانستند ، در دوران حکمرانی همین  پادشاه به وجود آمد.
این بنا احتمالاً هدیه ای از طرف بختنصر به همسر ایرانی اش   امی تیس دختر سابق الذکر پادشاه ماد بود
بنا بر گزارشهای تاریخی موجود ، بخت النصر دستور داد باغهای معلق را بسازند تا غیبتهای طولانی خود را نزد ملکه جبران کند ، و همچنین برای همسرش در جلگه ی یکنواخت فرات ، خاطره ی کوچکی از کوهستانهای پوشیده از جنگل وطنش ایران را فراهم آورد . باغ های معلق بابل تا زمان اسکندر نیز هنوز وجود داشته، اما پس از آن دیگر نشانی از باغ ها نبود. طغیان فرات در روزگار باستان بابل و باغ های آن را برای مدتهای طولانی زیر رسوبات آبرفتی قرار داد و اطلاعات پیرامون بابل و باغ های معلق آن تا قرن ها تنها  محدود به گزارشات یونانیان  و روایات  افسانه ای محلی بود  تا اینکه حفاری های باستانشناسی در عراق آغاز شد.
برچیده از مجله آرگومی
عضویت
اطلاع از
guest

40 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
فروشگاه اینترنتی موبایل

سایت فوق العاده پر محتوایی دارین من که بسیار خوشحال شدم با دیدن سایت باحالی مثل سایت شما.

من حاضر به تبادل لینک با شما هستم

حتما خبرم کنید

http://mobilesky.ir
http://shop.mobilesky.ir

محمد

باغهای معلق بابل به تاسی از قصر هفت حصار دیاکو در هگمتانه همدان امروزی بنا شد طبق شواهد باستانی در شهر همدان بشر از پایان عصر یخبندان ۱۴۰۰۰ سال پیش تا به امروز سکنی داشته حال اینکه قدیمیترین شهر بین النهرین اوروک حدود ۷۰۰۰ سال قدمت و همچنین بابل با ۶۰۰۰ سال قدمت و حتی اریحا با ۹۰۰۰ سال قدمت قابل قیاس با قدمت همدان در دوره پیشا تاریخ نیستند بنابراین الگوبرداری بابل از همدان کاملا بدیهی است.

زنگ تفریح

سلام زنگ تفریح آماده تبادل لینک با شما می باشد ما را با نام زنگ تفریح لینک کنید بعد بگویید با چه اسمی لینکتان کنیم
مدیریت وبلاگ halko.blogfa.com

mahdieh

kheily aali bood.dastetun dard nakone.man asheghe in reshte hastam.

maryam

سلم اتفاقا منم میمیرم برای رشتم موفق باشید

maryam

salam chetouri iyval harfe delamu zadai manam asheghe reshte tarikham.movafagh bashi.

میلاد

با سلام
در مورد آمیتیس من در جای دیگری خوندم که او دختر هوخشتره (کیاکسار) و خواهر ایختوویگو (آستیاگ) بوده است … به هر حال این طور هم میتوانسته باشد .
با تشکر

جواد مفرد کهلان

مطابق خبر هرودوت نواده کی خشثرو و دختر آستیاگ که ملکه بابل بود آموخا نام داشته است و باغهای معلق بابل به خاطر وی (در واقع دیوار دفاعی در مقابل حکومت مادها-پارسها) بنا شد. آمیتیس دختر دیگر آستیاگ همسر سپیتمه پادشاه ولایات جنوب قفقاز (اران، آذربایجان و ارمنستان) بود. از وی مگابرن ویشتاسپ و سپیتاک (زریادر) زاده شدند که مطابق نظر هرتسفلد. سپیتاک همان زرتشت است که ابتدا حاکم ولایات جنوب قفقاز بود و در عهد کورش به عنوان ساتراپ و داماد کورش به حکومت دربیکان (دریها) در سمت بلخ بر گزیده شد.

چواد پرانداخ

سلام ودرود
جناب اقای مفرد کهلان من در حال تحقیق در مورد بابل نو میباشم وبا توجه به کمبود اطلاعات در این زمینه لطفآ اگر مطالبی در مورد سوژه فوق دارید اعم از عکس ،کتاب یا مقاله خواهشمندم برای من ارسال کنید
با تشکر.

Diba

سایت بسیار خوبیه خیلی از مطالبش استفاده کردم…ممنون!

حامد

ببخشید انی اسم مرد هست یا زن ؟؟؟؟ خیلی علامت سوال اومده بالا سرم وگرنه خودمم دوس نداشتم اینو بپرسم

شب بخیر

ساتیر

من عاااااااااااااااشق اینجام….
سپاسگزاااااااااااااااارم و خسته نبااااااااشید.

سمانه

فوق العاده هستید. سایتتون واقعا مفیده و یکی از بهترین سایتهایی که میشناسم.

بهار

واقعا خسته نباشید آقای کاظمی!
سایت شما همیشه بهترین سایت تاریخ بوده.
ممنون

کاظمی

قابلتو نداشت بهار جان

آرامیس

آقای کاظمی تک هستید با این سایت پرمحتوا
درود بر شما
زنده باشین

اناهیتا

سلام من مشغول خواندن برای کنکور کاردانی به کارشناسی ام که به برج معلق بابل برخوردم .برام جالب اومد به اطلاعات زیادتری احتیاج داشتم.که مطالب شما برام مفید واقع شد.خییلی سپاسگذارم

جواد پرانداخ

با سلام
جناب اقای کاظمی اگر در باره بابل نو اطلاعاتی دارید لطفآ برای من ارسال کنید متاسفانه اطلاعات مکتوب در این زمینه بسیار کم ویا غیر قابل استناد است

گلي

مطلبتون در مورد باغ های معلق بابل خیلی جالب بود
باتشکر

شاهین

دوست عزیز شما که ایرانی و پارسی گوی هستید چرا میان رودان که یکی از مناطق ایران باستان می باشد را بین و النهرین عربی می خوانید شما چرا ؟

سعید

دوست عزیز پس لطفا به ما بگویید که بخت النصر یا حمورابی که اسامی عربی هستند در بابل چه میکنند ؟

شاهین

دوست عزیز ب تشکر از نظر شما لازم به توضیح می دانم که به گویم در ناحیه ای که هزاران سال بخشی از ایران زمین بوده ، یکی از پایتخت های باستانی مان در آن قرار دارد و فرهنگ و تمدن و زبان آریایمان در نام کنونی پایتخت این کشور نمود دارد ( بغداد ) ، چرا ما که خود آریایی هستیم از کلمات زبان دیگر برای نامیدن این بخش در نوشتاری که در اتباط با تاریخ م ی باشد استفاده نمائیم.

سعید

دوست عزیز آریایی من پس اگر اینطور است پس طهران که امروزه آن را تهران مینامند یا قم و یا اسامی دیگر که عربی هستند هم پایتخت سامیها و عربها هستند دوست من بابل و بین النهرین هیچ ارتباطی با افسانه های آریایی شما ندارند اگر هم مدتی قومی استعمارگر کشور یا سرزمینی را اشغال کند و اسامی خاص خود را بر آنها بگذارد هیچ دلیلی بر متعلق بودن آن سرزمین به قوم آریایی و افسانه ای شما ندارد !!!! داستانهای آریایی را برای ایران خودتان ( البته قسمتهای فارس آن ) نگهدارید و بین النهرین و تمدن سامی و… مطالعه بیشتر »

امید

متاسفم آقا سعید. تاریخ آریایی مربوط به کل ایرانه فارس و لر و ترک و گیلک. ارزش شما برای من خیلی زیاد نزول کرد. بیاد دلاوران نبرد چالدران. درود.

شاکر

سلام لابد میخای بگی بین النهرین مال ایران با باازاین نزاد پرستیاتون مارو جلوی کشورهای دیگه ضایع کردین انامال اعراب زشت به خدا برتاریخشون بخون بعدبیا باتمدنت قضاوت کن سومر- اکد -بابل -اشور==قوانین حمورابی تادوره راهنمایی موسس قوانین <حمورابی بود حالاسرتعصب بیجامیگیم کوروش

پسر ترک

هیچ می دونستید که سومریان در واقع اجداد ترکهای کل جهان هستند
می تونید کتاب تاریخ deid history مایکل بالاش رو بخونید.

کوروش

تا جایی که خوانده ام وقتی دختر هوخشتره(کیاکسار یا کیخسرو)با بخت النصر شاهنشاه بابل ازدواج می کند و می رود دلتنگ ایران و شهر خود هگمتانه می شود که شوهرش بخت النصر برای رفع دلتنگی او دستور به ساخت باغی هم شکل قصر ویا باغ هفت طبقه ی هگمتانه می دهد(ای کاش منابع محکمی هم در مورد این باغ یا قصر در دست بود یا خود این باغ یا قصر از زیر خاک پیدا می شد.

کوروش

عکسی در مورد کاخی که در متن بالا گفته ام دارم برایایمیل می کنم لطفا در این سایت قرارش دهید تا همه ببینند.

علی

مطالب بدرد بخوری ندارید باید در این سایتو تخته کنید

علی مسافر

دوست عزیز منظورتون از مطلب بدرد بخور چیه؟ چه چیزی باید می بود که نبوده؟ شاید شما نتوانسته باشید از این مطالب استفاده کنید ، حالا چرا به بی ادبانه ترین وجه سفارش بستن سایت را می دهید. در رابطه با خلاصه نویسی تاریخی اگر سایت بهتری دارید معرفی کنیدو بدانید که همیشه تاریخ تخریب بسیار راحت تر از ساختن و تولید کردن بوده است. شخص فرهیخته ای با صرف زمان بسیار این همه مطلب ارزشمند را در یک سایت جمع آوری کرده و برای استفاده عموم منتشر می سازد و انوقت آدم قدرنشناس و بی منطقی چون شما بدون… مطالعه بیشتر »

باستان شناس

وحشتناک باحال!

please continue to write

عبدالحمید یوسفی

سلام ! ایا اگر شما ایرانیان که فکر می کنید که تاریخ ایران قدیمی تر از افغانستان باستان است می توانید بگوید روی چه دلیل این حرف را ادعا می کنید ! مثلا کدام عکس مثل همین عکس . تشکر

نادر

باسلام ولی طبق کتابهای تاریخی که اینجانب مطالعه کردم امیتیس خواهراستیاک یا اژدی هاک بعضی هم همان ضحاک میگویند که پادشاه دولت ماد میباشدهمسر قارون ودر سارد یا همان ساردیس بوده وپادشاه بابل نبونید همعصرآن میباشد که به خاطر عشق به خواهر زن کوروش آناهیتا به ایران لشکر کشی کرد وباعث انقراض دولت بابل شد .متشکرم

نادر

با سلام چیزی را که اشتباه به عرض رسوندم رااصلاح میکنم امیتیس دخترکوچکتر اژدیهاک که در کتیبه های بدست آمده از بابل اسمش را به شکل ایشتوویگونوشته اند باکوروش ازدواج کرد(کتاب سرزمین جاوید نویسندگان.ماریژان موله/ارنست هرتسفلد/رومن گیرشمن):امی تیس پرسیدآیامن میتوانم به جای پدرم پادشاه مادبشوم؟کوروش:تومیتوانی هم پادشاه ماد وهم پارس بشوی یعنی پادشاه تمام ایران.آمیتیس متعجبانه پرسیدآیاممکن است.کوروش:بلی هرگاه توزن من بشوی چون من پادشاه مادوپارس خواهی بود.واینکه درآن زمان ازدواج با خاله مشروع وقانونی بود.ومیگویندباغهای معلق توسط (سمیرامیس)ملکه عاشوروبابل بوجودآمدوچون خاک بابل رامناسب نمیدانست خاک آن راازباغ رضوان آورده که آن منطقه ای بوددرخوزستان کنونی و مدت ۱۰سال انتقال… مطالعه بیشتر »

شاهرخ

واقعا مرسی ما ایرانیا یادمون رفته کی بودیم و بعد از ورود اسلام چی شدیم.

kazem

باسلام وخسته نباشید اینجانب رشته تحصیلی ام ادیان وعرفان بوده
باتشکر از زحماتی که برای این سایت با محتوا دارید یاحق kazemshirafkan@yahoo.com

مهدی معینی وحید

با سلام مطالب جامع و جالبی بود خیلی ممنونی