آنچه درباره پیدایش هخامنشیان باید بدانید!

در ۵۵۹ قبل از میلاد، مردی به نام کوروش رهبر ایران شد. او بزرگترین نوه پسری پادشاه اول ایران، هخامنش بود که به همین دلیل امپراطوری ایران هخامنشی نان گرفت. قبل از سلطنت کوروش ایران یک دولت کوچک با امپراطوری مدینا بود که متلق به پدربزرگ کوروش دوم، آستیاژ بود. ایران به مدینه برا ی حفظ استقلال خود پول پرداخت می کرد.کوروش به دلایل نامعلوم به جنگ با پدربزرگش پرداخت و یک شورشی راه انداخت که در ۵۵۰ قبل از میلاد پیروز شد. کوروش پیروزی خود بر آستیاژ را با ساخت شهری در مکان جنگ آغاز کرد و آن را پاسارگاد نامید.با شکست آستیاژ، کوروش به امپراطوری مدینه رسید. مردمی که کسی غیر از آستیاژ را قبول نداشتند و هر کسی را نمی پرستیدند، کوروش را به عنوان حاکم قبول کردند . کوروش برای تقویت قدرتش سعی کرد حاکمان کمتری در منطقه تحت حکومتش باشد. موفقیت های او سرانجام نام “کوروش کبیر” را به او بخشید.


دین و حفظ سنت های محلی

کوروش یک فرمانده نظامی موفق بود و سعی داشت به مناطق فتح شده نظم اقتصادی بدهد. به این منظور، کوروش در هر منطقه بعد از فتح یک حاکم قرار می داد و به مردم محلی امکان میداد تا به سنت های دینی و محلی خود پایبند بمانند. این اقدامات موجب شد تا از نظر اقتصادی پیشرفت کنند و احتمال شورش آنها را کاهش داد.

در بین النهرین باستان یک استراتژی امپریالیستی این بود که جمعیت های فتح شده را به مناطق جدید منتقل کند تا اتحاد سیاسی و فرهنگی آنها را بشکند و در نتیجه برای حکام کم خطر باشند.


اصلاحات اقتصادی

داریوش یک ارز استاندارد (یک سکه دایره ای شکل) را معرفی کرد. داشتن یک ارز استاندارد باعث شد فعالیت های اقتصادی افزایش یابد و معاملات آسان تر شد. برخلاف کالاها و خدمات خاص همه برای خرید کالا پول پرداخت می کردند. ارز استاندارد به داریوش این امکان را داد تا به راحتی بتواند مالیات سکه و پول به جای کالا جمع کند و تسلط بهتری بر ثروت امپراطوری داشت.


سقوط هخامنشیان

در ۴۹۰ قبل از میلاد، ارتش داریوش در جنگ با یونان شکست خورد. بین ۴۸۰ و ۴۷۹ قبل از میلاد ،  پسر داریوش موفق تر بود اما در نهایت از یونانیان شکست خورد.. ناکامی خشایار برای شکست یونانیان پایان هخامنشیان را رقم زد.

در طول یک قرن و نیم بعد پادشاه هخامنشیان مالیات را افزایش داد و در امور یونان با استراتژی های سیاسی و اقتصادی دخالت کرد. به مرور کنترل از دست هخامنشیان بیرون آمد و هر یک از حاکمان مناطق مختلف دیگر دلیلی برای تبعیت از پادشاه را نمیدیدند. در ۳۳۴ قبل از میلاد الکساندر مقدونیه به امپراطوری ایران حمله کرد. پادشاه ایران، داریوش سوم مرد و الکساندر بر تخت نشست.

منبع khanacademy
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مسعود
امتیاز :
     

من خیلی وقت هست که سایت شما رو دنبال می کنم و مطالب قبلی که از تاریخ تمدن ویل دورانت و غیره می نوشتید بسایر عالی بود و من رو به تاریخ علاقمتد تر کرد. ولی متاسفانه پس از خوندن مطلب بالا خیلی تعجب کردم هر بچه مدرسه ای میدونه که بعد از داریوش خشایار بود، ولی مترجم محترم به جای Xerxes، نوشته سیروس؛ در حالی که این شکل نوشتاریی خشایار هست که در متون انگلیسی. و یا در پاراگراف آخر مربوط به مربوط به سقوط هخامنشیان نوشته شده “با نقاط قرمز در نزدیکی سارد” که این جمله در متن… مطالعه بیشتر »