اساطیر و خرافات در ادیان ژاپن باستان

با اساطير و خرافات در ادیان ژاپن باستان اشنا شوید

 

اساطیر و خرافات ؛


در آئین ((شین تو))، بیش از هر مذهبى دیگر خرافات وجود دارد: دریافت خوبى و بدى ها به وسیله سوزاندن استخوان گوزنها یا کاسه لاک پشت و مطالعه خطوط لاک لاک پشت . با این کار سرنوشت زندگى فرد در آینده روشن مى گردید. ضمنا اوقات سفر و ازدواج و… با همین مراسم روشن مى شد. از آنجا که مردم ژاپن و پیروان این مذهب خود را از تبار خداوند مى دانند، معتقدند که نیازى به دستورات و احکام معصل ندارند و براى انجام کارها از فطرت خود الهام مى گیرند. مرکز مذهبى شین تو، شهر ((ایسه )) است که شهر معابد نام دارد، چرا که پر از معبد است . شهر دیگرى به نام ((نارا)) وضع مشابهى دارد. بتخانه ((هزار بودا)) در ژاپن معروف است و در آن مجسمه خدایان بى شمارى با اشکال گوناگون گردآورى شده است . البته در ژاپن بتخانه هاى بسیارى در شهرها و روستاها وجود دارد. در سال ۱۹۴۵ میلادى امپراطورپرستى در ژاپن ملغى شد؛ ولى هنوز مردم ساده لوح بر این باور هستند. یکى از مراسم معروف مذهب شین تو، روش اخلاقى((پوشیدو)) به معنى ((روش دلاوران )) است . این رویه یادگار قرون وسطى است که به عنوان یک راه و رسم نظامى در ارتش راه یافت و به تدریج فراگیر شد؛ تا آنجا که مذهب شین تو را تحت الشعاع قرار داد. ((مراسم پوشید و)) که صرفا سرمشق رفتار و کردار سواران و دلاوران بود، در هشت عنوان خلاصه گردیده است :
۱ وفادارى دلاوران و پهلوانان به بزرگان و بالادستان و سرانجام به امپراطور.
۲ حق شناسى ؛ دلاور مردان باید به میهن و امپراطور حق شناس ‍ باشند.
۳ شجاعت ؛ دلاور مرد باید در خدمت به امپراطور از ایثار و فداکارى دریغ نورزد.
۴ عدالت ؛ دلاور مرد باید از مرز عدالت خارج نشود.
۵ صداقت ؛ دلاور مرد نباید از روى ترس دروغ بگوید.
۶ عزت نفس ؛ دلاور مرد باید قوى النفس ، مؤ دب و موقر باشد.
۷ استقامت ؛ دلاور مرد باید صبور و شکیبا باشد.
۸ آزادگى ؛ دلاور مرد باید مرگ عزت مند رابر زندگى ذلت بار ترجیح دهد.
۹ عشق به علم و دانش .
۱۰ مردم دوستى ؛ دلاور باید همیشه نیکخواه جامعه باشد.


نقوذ مذاهب و ادیان بیگانه ؛


دین ، به مثابه آراء، عقاید انسان در تاریخ بشر هیچگاه در محدوده جغرافیایى و مرزهاى ملى و نژادى ، متوقف نشده و به دیگر سرزمینها نفوذ کرده است . و در ژاپن نیز این وضعیت وجود دارد: دین کنفوسیوس ، که در چین پدیدار شد، در قرن اول میلادى به ژاپن راه یافت و مورد استقبال مردم قرار گرفت و تا قرن هفدهم میلادى نفوذ و گسترش یافت . دایره نفوذ این دین وارداتى در میان کشاورزان بود، اما اینک کتب مذهبى این آئین در سراسر ژاپن رایج است و بر فرهنگ آن دیار تاءثیر فراوانى کرده است . دین بودا دین وارداتى دیگرى است که از کشور هند به ژاپن راه یافت و هم اکنون دین اکثر مردم ژاپن ، بودائى است و نقطه مقابل آئین شین تو مى باشد. دین شین تو خدایان بى شمارى را در محدوده عقاید خود قرار داده ؛ ولى دین بودا از نظر اصولى و بنیادى این عقیده را رد کرده و قبول ندارد. شین تو به بقاى دائمى پس از مرگ ، بدون مجازات گناهکاران و پاداش نیکوکاران ، معتقد است ، ولى بودا چنین باورى به تناسخ ندارد و کاملا مخالف آن است .
در قرن هفدهم میلادى بین این دو مذهب مغایر، اتحاد و ائتلافى برقرار شد. به این صورت که خدایان بى شمار شین تو مظاهر بودا لقب گرفتند و بدین سان این دو دین به هم نزدیک شدند.
آئین بودا به پاره اى اعتقادات شین تو در داد و قبول کرد که مردگان به مدت یکصد سال در نزد زندگان منزل دارند و بعد براى دریافت پاداش زندگى جدید آشکار مى گردند.
معابد؛ معابد بودائى در ژاپن با چوب منقش و داراى کنده کاریهاى بسیار زیبائى است . زیباترین معابد بودائى در شهر توکیو و اطراف آن قرار دارد. قربانیان جنگ و شهیدان راه وطن در گورستانى مخصوص جاى ویژه اى دارند و اسامى آنان بر الواحى نوشته شده است .
بودائیان ، به موعظه و اندرزهاى اخلاقى ، تهذیب اخلاق و انجام مراسمى شبیه فرقه کاتولیک روى مى آورند.
روحانیت ؛ روحانیون ژاپنى (بودا، شین تو و…) به قرائت متون مقدس ‍ مشغول مى شوند، آواز مى خوانند، زانو مى زنند، براى تشریفات مذهبى ناقوس نواخته مى شود، شمع روشن مى شود، کندر و عود و مشک مى سوزند، مؤ منین دعا مى کنند و حمایت بودا را طلب مى کنند.


فرجام ؛


در طى قرون متمادى مردم ژاپن از میان ادیان و مذاهب گوناگون که به آن دیار راه یافت ، هیچ یک را به طور کامل انتخاب نکردند و آنچه را قبول کردند، ترکیبى بود از سنن باستانى مذهب ((شین تو)) و آئین ((بودا)) که گاهى با مکتب اخلاقى دین((کنفوسیوس )) در هم آمیخته مى شد. در سال ۱۸۶۸ میلادى که قدرت واقعى کشور در اختیار فرزند رب النوع خورشید ((میکادو)) امپراطور ژاپن ، قرار گرفت . دین ((شین تو))ى باستانى دین رسمى کشور اعلان شد و تشکیلات بودائى از دولت جدا گردید. در عین حال اکثر مردم از هر دو دین (شین تو و بودا) پیروى مى کنند و از سال ۶۶۰ ق . م تا امروز تحولات فراوانى بر اثر دگرگونیهاى اجتماعى آن کشور پدید آمده و هم اکنون ژاپن در زمینه صنعت و تکنولوژى جدید با کشورهاى بزرگ و پیش رفته جهان رقابت چشم گیرى دارد. این تحول حیرت انگیز و غیر قابل انتظار در کشورى که مهد خرافات و اساطیر بوده و هست ، صرفا پس از آنکه به دکان رهبانان و کاهنان و روحانیان دغلکار و جاهل پرور ژاپن پایان داده شد و علم و عقل و آزادى علمى ، هنرى و…روى کار آمد، حاصل شد.
کتاب شناسى ؛
به فارسى : فلیسین شاله / تاریخ مختصر ادیان بزرگ جان ناس / تاریخ جامع ادیان . براى مقایسه و دریافت اندیشه کنفوسیوس . ن . ک : پاشائى / تاریخ فلسفه چین باستان دین بودا در ژاپن ؛ تعالم شایگان / ادیان و مکاتب فلسفى هند. ۲ جلدى . ۱۳۵۶. تهران . امیرکبیر.

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها