پادشاه موبون، پنجمین پادشاه گوگوریو

پادشاه موبون (۳۰ – ۵۳، حکومت: ۴۸-۵۳) پنجمین پادشاه گوگوریو بود. گوگوریو در میان سه پادشاهی شمالی ترین آنها به شمار می رفت.

مقدمه و دوران سلطنت پادشاه موبون

بر اساس سامگوک ساگی که تاریخچه ای از سه پادشاهی متعلق به قرن دوازدهم میلادی است، موبون بزرگترین پسر پادشاه تموشین سومین پادشاه گوگوریو بود. اگرچه موبون در زمان مرگ تموشین ولیعهد بود، اما به علت جوانی وی مین جونگ برادر جوان تر تموشین به تخت سلطنت تکیه زد. موبون پس از مرگ مین جونگ به پادشاهی رسید. اما در سامگوک یوسا موبون به عنوان برادر بزرگ تر مین جونگ وصف گشته است.

سامگوک ساگی شخصیت موبون را تندخو و لجوج ذکر کرده است و وی موجب رنجش مردم عادی می شد. او در سال ۴۹ میلادی چندین مرتبه به فرمانداری های بی پینگ، یویانگ، شانگ گو، و تای یوان که متعلق به دودمان هان بودند یورش برد. اما بعدها با هان معاهده ای به امضا رساند.

او توسط مقامی درباری به نام دورو به قتل رسید و در محلی به نام موبون ون به خاک سپرده شد.

موبون پسرش ایک را به عنوان ولیعهد معرفی کرد اما پس از مرگش یک کشمکش قدرت برای سلطنت به وجود آمد. مردی به نام گونگ که نوه پادشاه یوری دومین حاکم گوگوریو بود، کودتایی ترتیب داد و سرانجام با لقب تجو ششمین فرمانروای آن شد.

برخی از محققین بر این باورند که موبون آخرین پادشاه با نام خانوادگی هه بود که با یوری دومین سلطان گوگوریو شروع شد. در این نظریه پادشاه تجو ششمین حکمران گوگوریو نسلی با نام خانوادگی گو را آغاز نموده است. صاحب نظران نام خانوادگی گو را با عطف به ماسبق به جومونگ سرسلسله این دودمان نسبت داده اند.

پادشاه موبون
تصویری از سواره نظام گوگوریو

مباحثات پیرامون اواخر سلطنت

بسیاری از منابع اصلی کره ای به مانند سامگوک ساگی و سامگوک یوسا تصریح می کنند که پادشاه موبون فرمانروای بزرگی بود که در ابتدا به مردمش می اندیشید اما در بخش دیگر سلطنتش به ظالم بی رحمی تبدیل شد. با این وجود با مشاهده وقایعی مانند گشودن تمامی انبارهای مواد غذایی برای رهانیدن مردم از گرسنگی و فقر و توسعه قلمرو کشور که در مراجع مشابه ذکر شده است، اعمالی که مشخصه یک ظالم باشد در وی تجلی پیدا نمی کند. برخی از محققین با توجه به این مطلب گمان می برند که تواریخ و تصور عمومی از پادشاه موبون ممکن است کوششی از جانب حامیان تجو از گوگوریو برای توجیه کودتایشان باشد. این محققین همچنین از این فرضیه پشتیبانی می کنند که تفاوت در نام خانوادگی حکام اول گوگوریو به علت یک انتقال قدرت در میان پنج خانواده اشرافی می باشد.

منبع ویکی پدیا انگلیسی رادیو جهانی کی بی اس
عضویت
اطلاع از
guest

13 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آریا
امتیاز :
     

خسته نباشید. باز کردن انبارهای غذا به روی مردم مگر مربوط به پادشاه مین جونگ نبود.
به علاوه این طور به نظر می‌رسد که اگر در سال ۴۴ به علت سن و سال کم موبون ، مین جونگ به جای او به تخت نشست،یعنی مین جونگ در هر حال بزرگتر بود،حتی اگر مین جونگ را پسر فرمانروا تموشین بدانیم،او می بایست برادر بزرگتر موبون باشد.

آریا

سلامت باشی باشید.ممنون از شما.

محمد فقیه نوری

موبون پسر پادشاه تموشین بوده ولی چون بچه بوده برادر پادشاه تموشین پسر پادشاه یوری به تخت سلطنت نشسته ظاهراً موبون پسر موهیول آخرین فرد نزدیک به امپراتور جومونگ بوده البته ظاهراً

محمد فقیه نوری

آقای سیروس پور من از شما متشکرم که درباره ملت کره مطالب مهمی می‌گذارید

محمد فقیه نوری

بعضی از مورخان معتقدند که جومونگ توسط یوری به قتل رسیده البته من این نظر را قبول ندارم ولی توطئه ای وجود داشته در سریال جومونگ در قسمت آخر تمام مردم جولبون به جنوب کره رفتن و یک سال بعد اونجو پسر جومونگ از سوسانو کشور بکجه را تأسیس کرد خب پس چرا در سریال سرزمین بادها قبایل جولبون در گوگوریو ساکن هستند دلیل دارد یک سال بعد از خروج سوسانو و مردم جولبون از گوگوریو جومونگ در همان آخرین سکانس سریال جومونگ در نبرد نهایی با امپراتوری هان شکست میخورد و کشته میشود توسط آدمکش های تسو بعد یوری… مطالعه بیشتر »

پاییز

چجوری انجو پسر‌جومونگه؟ن عنوانش هائه اس یا گو.عنوانش بویینویه و تاریخ تولدش ۲سال یا۴سال قبل ازدواج جومونگ و ننشه اگه جومونگ‌دوسال زودتر از تاسیس با سوسونو باشه و اونجو خارج ازدواج متولد شده باشه باشه پس‌یوری پسر جومونگ نیس پس چرا جومونگ کسیکه از خونش نیس پادشاه کنه؟.چجوری یوری بزرگتر از پسرای سوسنو از شوهر اولشه؟سوسنو قبل ازدواج با جومونگ دوتا پسر از اوته داشته.اگه بازم بچه داشته باشن هیچی ازشون در جایی ثبت نشده . میگین سونگ ینگ و بیریو .یعنی سونگ ینگ به دامادش خیانت کنه ولی پسر سوسنو که نسبتی باهاش نداره به گوگوریو حمله کنه؟مگه احمقه… مطالعه بیشتر »

حامد

خب چون حرفات کاملاً اشتباهه
تمام قبایل رو که با خودش نبرد. فقط مردم قبیله گیرو به جنوب رفتن
ولی مرگ جومونگ بخاطر همان ضربه شمشیری بود که در جنگ با هان بودش

محمد فقیه نوری
امتیاز :
     

دستاوردهای بزرگ گوانگتو کبیر و پسرش جانگسو بزرگترین دستاوردهای نظامی تاریخ گوگوریو و کشور کره است نوزدهمین پادشاه گوگوریو قطع به یقین بزرگترین پادشاه تاریخ شبه جزیره کره است زیرا فاتح کره ژاپن چین و مغولستان شد امپراتوری بزرگ گوانگتو کبیر حیف بعد از جانگسو و آنجانگ رو به زوال رفت و در نهایت توسط دشمن خونی جومونگ چینی ها نابود شد تصحیح میکنم ملت پرنده سه پا

محمد امین

البته حرفاتون کاملا درسته اما شما یکی از بهترین و بزرگ ترین دستاورد گوگوریو نگفتید … جنگ گوگوریو و سلسله سوئی چین که این جنگ بزرگ ترین جنگ پیشا مدرن در جهان بود … ارتش سوئی حدود ۲ یا ۳ میلیون ارتش جمع آوری میکنه و به جنگ با گوگوریو میره این جنگ حدود ۱۶ سال طول میکشه ودر آخر با پیروزی بسیار عظیم گوگوریو به پایان میرسه … تو اون زمان قدرت گوگوریو به جهان شناخته شد

محمد امین

جنگ عظیم گوگوریو با سلسله سوئی چین رو نگفتی