یانگوم، آشپز یا پزشک سلطنتی؟

“جانگ گئوم” که در اوایل قرن شانزدهم با نام خانوادگی “سو” زندگی می کرد؛ از قرار معلوم به عنوان اولین پزشک سلطنتی زن در تاریخ کره شناخته می شود.نام او بیش از هفت مرتبه در “وقایع سالیانه سلسله چوسون”آمده است.مشهور است که پادشاه “جانگ جونگ” از اطلاعات پزشکی جانگ گئوم شگفت زده شده و با سپردن مراقبت از خانواده سلطنتی به او،به وی اعتماد کرد. بعد از آن جانگ گئوم سومین مقام برتر دربار شد و اجازه یافت تا قبل از اسمش از لقب”ته”(به معنی کبیر) استفاده کند.

 

مواردی که اسم جانگ گئوم در کتاب “وقایع سالیانه سلسله چوسان آمده است:

 

۱- آوریل سال ۱۵۱۵زمانی که همسر دوم جانگ جونگ (ملکه جانگ گیونگ) در اثر عوارض ناشی از بارداری فوت کرد؛ مقامات دربار سلطنتی سعی کردند پادشاه را متقاعد کنند تا تمامی پزشکان زنی را که همسر پادشاه را درمان می کردند به شدت مجازات کند. پادشاه این موضوع را رد کرد و گفت:”جانگ گئوم به دلیل نقش وی در زایمان امن بانوان قصر شایسته اعتبار بزرگی بود اما من به دلیل ترس از دیگران هرگز به دلیل کارهای وی به او پاداش ندادم.حال شما از من می خواهید من او را به دلیل مرگ ملکه مجازات کنم اما من همانگونه که به او پاداش ندادم مجازاتش هم نخواهم کرد.
۲- در سال ۱۵۲۴ وقایع سالیانه نقل می کند که:”ته جانگ گئوم از هر پزشک زنی در قصر بهتر است.در نتیجه او اجازه دارد تا از پادشاه مراقبت کند.”
۳- در سال ۱۵۳۳وقایع سالیانه نظری از پادشاه در مورد سلامتی اش منتشر می کند:” من بعد از چندین ماه بیماری بهبود یافتم.پزشکان سلطنتی و داروسازان شایسته ستایش هستند.”جانگ گئوم و”که گئوم”(دو پزشک زن)هم با پانزده کیسه برنج،پانزده کیسه لوبیا و ده تاقه ابریشم پاداش داده می شوند.”
۴- در ۲۹ ژانویه ۱۵۴۴ وقایع سلطنتی فرمانی از پادشاه را نقل می کند:” من به مدت طولانی به دلیل سرماخوردگی وظایفم را انجام ندادم.چند روز قبل من در یک سمینار آکادمیک(برای بحث در مورد فلسفه)شرکت کردم اما هوای سرد وضعیت مرا بدتر کرد.من به “باک سه گو” و “هونگ شیم”(دو تن از پزشکان سلطنتی)و پزشک زن ارشد (ته جانگ گئوم) گفتم که در مورد یک نسخه بحث کنند.این موضوع را به اطلاع وزیر بهداشت برسانید.”
۵ – در نهم فوریه ۱۵۴۴ وقایع سالیانه نقل می کند که پادشاه ته جانگ گئوم را به دلیل بهبود سرماخوردگی اش ستایش کرد.
۶- در بیست و پنجم اکتبر ۱۵۴۴،وقایع سالیانه گفتگویی بین جانگ گئوم و وزیر سلطنتی را پیرامون وضعیت سلامتی پادشاه که رو به وخامت گذاشته بود را نقل می کند.جانگ گئوم گفت:” دیروز پادشاه حوالی نیمه شب خوابید و سپیده دم برای مدت کوتاهی چرت زد.او فقط می تواند ادرار کند اما به مدت بیش از سه شب یبوست داشت.”
۷- در بیست و ششم اکتبر ۱۵۴۴ وقایع سالیانه سلطنتی به نقل از پادشاه می گوید:” من هنوز یبوست دارم.چه نسخه ای برای من در حال تصمیم گیری است؟پزشک زن (جانگ گئوم)همه چیز را درباره ی شرایط من می داند.” بعدها جانگ گئوم نسخه خود را برای علایم بیماری پادشاه به وزرا ارائه کرد.
۸ – در بیست و نهم اکتبر ۱۵۴۴ وقایع سالیانه روایت می کند که پادشاه بهبود یافت و به همه پزشکان حکومتی تعطیلات اعطا کرد (این پادشاه ۶۵ ساله،هفده روز بعد فوت کرد)
این مدخل آخرین مدخلی بود که به جانگ گئوم اشاره داشت.
نام جانگ گئوم در کتابی با عنوان “ژورنال ماموران پزشکی سلسله ی یی” در متن زیر آمده است:
” بانوی درمانگر جانگ گئوم که اصل و نسب وی قابل ردیابی نمی باشد؛ به خاطر فرمانی که یازدهمین پادشاه چوسون (جانگ جونگ) در هجدهمین سال سلطنتش صادر کرد؛ این حق را یافت تا ” ته جانگ گئوم”لقب بگیرد.پیش از این سابقه نداشت تا یک پزشک زن پادشاه را در مان کند اما پادشاه به روش درمانی جانگ گئوم که مبنی بر استفاده از غدا بود اعتماد کرد.جانگ گئوم با اعطای حق استفاده از لقب”ته” در نامش یقینا یک بانوی حماسی است که نامش در کتب تاریخی ثبت شده است.”
یانگوم

منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

5 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
اتوبار غرب تهران

من کارگر باربری غرب تهران هستم. واقعا سریال یانگوم را دوست دارم و به شخصیت این بانوی بزرگ علاقه مند شدم.

آخرین ویراییش 3 سال قبل توسط اتوبار غرب تهران
دختر ارمی و بلینک

سلام. خوبی؟ چی کار میکنی با امتحان ها؟ یانگوم واقعا نابغه بزرگی بوده. من اون قسمت مهمانسرای دربار رو که دیدم واقعا به یانگوم افرین گفتم. چون از حرف های عالیجناب (شاه کره) و وزیر او گیوم او (اسمش رو درست نوشتم دیگه؟) معلوم شد که فرستاده امپراطور چین چند بار اومده بوده به کره ولی حاضر نمیشده ولیعهد کره رو تایید کنه. هر دفعه یک بهونه الکی میاورده و یک اشکال میگرفته. جوری شده بود که عالیجناب(شاه کره) خسته شده بود و به وزیر میگفت این دفعه دیگه باید تموم شه ماجرا. اما این یانگوم بود که ماجرا رو… مطالعه بیشتر »

آخرین ویراییش 9 ماه قبل توسط دختر ارمی و بلینک
ندا

سلام. حالتون چه طوره؟ من این رو تو سریال یانگوم همون جواهری در قصر که الان داره از شبکه تماشا پخش میشه دیدم. دیدم که فرستاده امپراتور چین میاد تا تایید کنه جانشین پادشاه کره رو. یانگوم براش غذایی درست میکنه که برای دیابت فرستاده ضرر نداشته باشه و حال فرستاده بهتر میشه. فرستاده هم تایید میکنه جانشین پادشاه کره رو. برام این سوال پیش اومد که چرا جانشین پادشاه کره رو باید فرستاده امپراتور چین تایید کنه؟ یعنی کره یک جورهایی زیر سلطه چین بوده؟ نمیتونیم بگیم فقط برای جذاب کردن سریال این ماجرا رو گذاشتند. چون نه تنها… مطالعه بیشتر »

محمدحسین
امتیاز :
     

عااالیییی بود جناب سیروس پور عزیز کامل و جامع