ملکه کی

ملکه کی ( یا ملکه گی ،۱۳۱۵-۱۳۶۹/۱۳۷۰) که با نام ملکه ژی در زبان چینی و اولجی خوتوک در زبان مغولی شناخته می شود، یکی از ملکه های پیشرو امپراطور توگون تیمور از سلسله یوان و مادر بیلیگتو خان بود.او از خانواده ای اشرافی در پادشاهی گوریو بود.

زندگی نامه ملکه کی

ملکه کی از شخصی به نام کی جائو در هنگجو (گویانگ امروزی) در گوریو متولد شد.او برادر بزرگتری به نام گی چول ( بایان بوخا) داشت.او صیغه ی سلطنتی توگون تیمور و مادر بیلیگو خان آیوشیریدارا شد. بانو کی (که با نام بانو گی نیز شناخته می شود) در یک خانواده اشرافی بروکرات با رده اجتماعی پائین متولد شد.تا اواخر قرن نوزدهم میلادی، جامعه کره به چهارده رده اجتماعی تقسیم می شد که خانواده سلطنتی در صدر این رده بندی و برده ها در کف آن قرار داشتند. تعداد زیادی از پسران خواجه گوریو، دختران صیغه ای گوریو،شاهین ها، گیسانگ ها، غلات ، لباس ها، نقره و طلا به عنوان خراج به سلسله مغولی یوان فرستاده می شدند. به دلیل اعمال خواجه ای به نام باک بولهوا ، گوریو متحمل پیامدهای دردآوری شد.پرداخت خراج موجب خسارت های بیشتری برای گوریو شد.در آن زمان و در سلسله یوان ازدواج با زنان اهل گوریو موجه بود.در سال ۱۳۳۳، بانو کی که در آن زمان نوجوان بود به عنوان ” خراج انسانی ” به یوان فرستاده شد زیرا پادشاهان گوریو مجبور بودند هر سه سال یک بار تعداد مشخصی از دختران زیباروی نوجوان را به منظور خدمت به عنوان صیغه های امپراطورهای مغولی به یوان بفرستند.

طرحی از ملکه کی
طرحی از ملکه کی

ازدواج بانو کی

بانو کی مایل نبود تا خانواده اش در گوریو را ترک کند و برخلاف میل باطنی اش به یوان برده شد زیرا او نمی خواست تا یک ” خراج انسانی” باشد.صیغه های  امپراطور برده های وی بودند و در واقع در حرمسرای پادشاه اقامت داشتند.بعد از اینکه وی به یوان رسید، کی تصمیم گرفت تا تمام تلاش خود را به منظور انتخاب به عنوان بهترین صیغه ای که می تواند بشود،به کار ببندد. او که بسیار زیبا بوده و در رقص ، گفت و شنود، خوانندگی، شعر سرایی و خطاطی مهارت داشت، به سرعت صیغه ی مورد علاقه ی توگون تیمور شد. امپراطور عاشق بانو کی شد و به زودی مشخص شد که توگون تیمور زمان بسیار زیادتری از همنشینی با ملکه اولش داناشیری را با بانو کی می گذراند.

ملکه اول داناشیری در ۲۲ جولای ۱۳۳۵ در یک تصفیه سیاسی بعد از شورش برادرش تانگ کی سه اعدام شد.زمانی که توگون تیمور تلاش کرد تا بانو کی را به عنوان همسر دوم ترفیع دهد، به دلیل اینکه این اقدام با استانداردهای عملی انتخاب همسر دوم تنها از میان قبایل مغولی در تضاد بود، این ترفیع بی سابقه برای یک زن اهل گوریو با چنان مخالفتی در دربار مواجه شد که امپراطور مجبور شد تا از تصمیم خود عقب نشینی کند.توگون تیمور تلاش کرد تا بانو کی را به عنوان ملکه منصوب کند ولی بایان که قدرت اصلی را در دربار در اختیار داشت، با این تصمیم مخالفت کرد و همچنین تفکر ملکه دواگر در این باره که که بانو کی بسیار باهوش و خطرناک می باشد باعث به وجود امدن ترس در وی شد و این ترس باعث شد او اقدام به مسموم کردن ذهن بایان کند.

عکس طغون تیمور (مغولی: Тогоонтөмөр، Togoontömör; ۲۵ مه ۱۳۲۰ – ۲۳ مه ۱۳۷۰) پانزدهمین خان بزرگ مغول در سرزمین چین و یازدهمین پادشاه مغولی دودمان یوآن بود. %d9%85%d9%84%da%a9%d9%87-%da%a9%db%8c Tarikhema.org
طغون تیمور (مغولی: Тогоонтөмөр، Togoontömör; ۲۵ مه ۱۳۲۰ – ۲۳ مه ۱۳۷۰) پانزدهمین خان بزرگ مغول در سرزمین چین و یازدهمین پادشاه مغولی دودمان یوآن بود.

فرزند ملکه کی

در سال ۱۳۳۹، بانو کی یک پسر به دنیا اورد. توگون تیمور تصمیم داشت او را ولیعهد بنامد و به همین دلیل سرانجام در سال ۱۳۴۰ توانست تا بانو کی را به عنوان همسر دوم خویش منصوب کند.به عنوان همسر محبوب امپراطور، بانو کی زنی بسیار قدرتمند در یوان بود.زمانی که بایان از دربار پاکسازی شد، بانو کی در سال ۱۳۴۰ به عنوان دومین ملکه رسید (ملکه ارشد بایان خوتوق از خونگیراد بود).

قدرت در دستان ملکه کی

با گذر سال های دوران سلطنتش، توگون تیمور رفته رفته علاقه به حکومت کردن را از دست داد.در این زمان قدرت به طور فزاینده ای در دستان شخصی با استعداد از نظر اقتصادی و سیاسی به نام بانو کی بود.این موضوع به یکی از صلح آمیز ترین و موفق ترین دوران یوان و حتی تاریخ کلی چین منجر شد. برادر بزرگتر بانو کی یعنی گی چول به عنوان فرمانده فرمانداری ناحیه شرقی مغول منصوب شده بود و در واقع او تحت نظر ملکه حاکم بالفعل گوریو بود.با این کار ملکه کی از نزدیک امور گوریو را تحت نظر داشت. پسر وی در سال ۱۳۵۳ به عنوان ولیعهد منصوب شد. با استفاده از خواجه اش باک بولهوا به عنوان یک پیشکار، او نبردی را به منظور وادار نمودن امپراطور به واگذاری سلطنت به پسرش آغاز کرد.اما اهداف وی برای امپراطور آشکار شد و امپراطور شروع به فاصله گرفتن از او کرد.

با تکیه بر جایگاه بانو کی در پایتخت سلطنتی، برادر بزرگترش گی چول اقدام به تهدید جایگاه پادشاه گوریو که در آن زمان دولت وابسته مغول ها بود کرد.پادشاه گونگمین از گوریو در یک کودتا در سال ۱۳۵۶ خاندان کی را ریشه کن کرد. ملکه کی با انتخاب تاش تیمور به عنوان پادشاه جدید گوریو و فرستادن سربازان به گوریو به این اقدام واکنش نشان داد.اما سربازان مغول در حالی که در حین گذر از رودخانه یالو بودند توسط ارتش گوریو شکست خوردند.

در داخل پایتخت مغول، یک نبرد داخلی بین حامیان و مخالفان ولیعهد درگرفت. رهبر مخالفان بولود تیمور سرانجام در سال ۱۳۶۴ پایتخت را تصرف کرد.پسر وی به نزد کوکه تیمور که از او حمایت می کرد فرار نمود ولی ملکه کی توسط بولود تیمور به زندان انداخته شد. بولود تیمور سال بعد توسط کوکه تیمور برانداخته شد. یکبار دیگر ملکه کی سعی نمود تا اینبار به کمک کوکه تیمور پسرش را به عنوان خاقان منصوب کند ولی این اقدام بیهوده بود. بعد از اینکه بایان خوتوق فوت کرد، ملکه کی به عنوان ملکه ارشد ترفیع یافت.

سقوط حکومت مغول در چین در سال ۱۳۶۸ ملکه کی را وادار کرد تا به یین چانگ فرار کند. در سال ۱۳۷۰، توگون تیمور فوت نمود و پسرش به سلطنت رسید. ملکه کی به عنوان ملکه بزرگ رسید اما مدت کوتاهی بعد از آن فوت نمود.

منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

115 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
sara
امتیاز :
     

اتفاقات با سریالش کمی فرق داشت

ارغوان

اول هر سریال میگن این یک برداشت ازاد از تاریخه

هستی

خیلی با سریالش فرق داره

ملکه سئوندوک

خیلی خیلی ازتون ممنونم بابت توضیحاتی که دادید.من در حال تماشای سریال ملکه کی هستم و با مطالعه ی تاریخ اصلی ملکه کی بیش از پیش به این سریال علاقمند شدم و باید بگویم که بانو کی واقعا یک زن جسور و قابل ستایشه.گرچه شرقی ها به خاطر رفتار های انتقام جویانه ایشان را یک زن پلید می پندارن اما من به عنوان یک دختر جوان اعلام می کنم که اگر جای بانو کی بودم همین کار ها را می کردم و از اقدامات ایشون حمایت می کنم.چون این شرایط زمان و مکانه که انسانها را محک میزنه و بانو… مطالعه بیشتر »

نظر منصفانه

سلام ودرود بیشتر انسانهای موجود در تاریخ نکات مثبت ومنفی دارند که نظر من این هست که آدم براساس وجدان واخلاق کارهای خوب رو میگوید خوب است وکارهای بد هم میگوید کار بد هست ملکه کی هم تو تاریخ میگوید کارهای خیریه وخوب داشته وکشور هم مدیریت کرده
اما در کل انصاف میگوید آدم باید در انتقام هم حد نگه دارد
البته در تاریخ اعدام ملکه تاناشیری رو به پادشاه طغون تیمور نسبت دادند
اما خب پادشاه میتوانست به جای اعدام اون ملکه تاناشیری رو از مقامش خلع کند وتبعیدش کند وبه نظرم اعدامش ضرروی نبود

یلدا
امتیاز :
     

ممنون از متن خوب تون. فک نمیکردم بتونم مطلبی به این خوبی درباره ملکه کی پیدا کنم

حمید عشقی
امتیاز :
     

سلام و عرض ادب خدمت جناب سیروس پور عزیز من دیشب سریال ملکه کی رو تموم کردم .. باید بگم که بسیار سریال زیبا و دلنشینی بود .. همه چی تو این سریال میشه مشاهده کرد .. عشق.نفرت.کینه.خشم.از خودگذشتگی.جنگ.ماجراجویانه👌🏻خنده😁گریه😭 بی دلیل نیست که تو جشنواره های مختلف صاحب تندیس [بهترین کارگردان][بهترین نویسنده و فیلمنامه نویس][بهترین جلوه های ویژه][بهترین تدوین][بهترین بازیگر نقش اول زن][بهترین بازیگر نقش اول مرد][بهترین بازیگر نقش مکمل مرد] و… شده👌🏻👌🏻👌🏻👌🏻 در ضمن از سایت Imdb [سایت نقد و بررسی سریال و فیلم] در سخت ترین حالت ۸.۷ از ۱۰ گرفته و اینکه ۹۷٪ بینندگان در سراسر دنیا… مطالعه بیشتر »

حمید عشقی

خیخیخیخی😂
سلام
اونقدری که شما میگین صحنه نداره جناب سیروس پور
منظورم از اینکه سانسوری زیاده داره .. در حد بغل کردن و لب گرفتن و بوس کردنه که طبیعیه به نظرم😁
چون طغون تیمور واقعاً عاشق و دیوانه ملکه کی بوده !!
خیالتون راحت باشه😉👌🏻
بدون سانسور ببینین حتماً👍🏻
واسه این میگم بدون سانسور ببینین .. چون یه جاییش طغون تیمور برای ملکه کی از خودگذشتگی نشون میده و جون ملکه کی رو نجات میده👏🏻
دیگه بیش از این تعریف نمیکنم که اسپویل نشه .. نبینین ، جزئیات سریال از دستتون در میره👍🏻
موفق باشید🙏🏻🌹🙏🏻

آخرین ویراییش 3 سال قبل توسط حمید عشقی
درسا

آره بدون سانسور قشنگ تره ولی من خیلی باهاش گریه کردم الانم وقتی یادم میاد گریم میگیره😮‍💨 بدبختیش اینجاس که هم رو امپراطور کراش زده بودم😂 هم با این سریال زندگی میکردم🥲 اصا بدبخت تر از من وجود نداره 😔

kowsar

سلام وقتتون بخیر خسته نباشید. این مطلب چون براساس واقعیته با سریالش تفاوتهایی فاحشی داره ک خب تو سریال برای ممانعت از گریزاندن افراد از سریال انجام شده اما ب نظرم ملکه کی در واقعیت رنج های بیشتری رو متحمل شده… با این اوصافی ک در متن مربوطه دیدم، تو سریال، پایان کمی خوش تر بود نسبت ب واقعیت…(البته نظر شخصی منه) اما گذشته از اینا ب نظرم خیلی کار بزرگ و سختی کرده ک لازمه اش داشتنه درایته… ملکه کی لایق ستایشه 🙂 مرسی بخاطر متن قشنگ و با مسماتون واقعا استفاده کردم. مثل همیشه عالی هستین.^_^

رزیتا

مبشه زندگی نامه امپراطریس وو زتیان(اولین امپراطور مونث چین در سلسله تانگ )رو به طور کامل و مفصل بنویسید؟ با تشکر

seyed

سلام.خب توی گوگل سرچ کنید پیدا میکنید?

ممد

این ملکه چینی تو سریال ته جویونگ هست

بانو

سریال چینی بسیار زیبا و خوش ساخت ملکه چین در مورد وو زتیان است.

Rojin

پس یعنی پادشاه گوریو (وانگ یو) و ملکه کی اصلا با هم ارتباطینداشتند در واقعیت؟!

REYHANA

چرا اونا اول قرار بود باهم باشن و نامزد هم کردن بعد که وانگ یو به کوریو رفت و ملکه کی(سونگ نیانگ)دیگه مجبور شد زن صیغه ایی امپراتور بشه و اینجاش جالبه که هم توگون رو دوست داشت هم وانگ یو

عسل حسن پور

در من من این فیلمو چند بار از سال تولیدش تا الا دیدم

راضیه

ممنون از اطلاعات جالب بود

دیانا
امتیاز :
     

سلام واقعا ممنون ک درباره تاریخ کره به ما اطلاعات میدین…ممنون میشم اگه درباره پادشاه گوانگ جونگ(وانگ سو شاهزاده چهارم گوریو) یه توضیح کامل بدین ممنون میشم

فائزه
امتیاز :
     

سلام،ممنون از مطالب مفیدتون….یک سوال:وانگ یو در سریال ملکه کی همان چونگ هیه که در لیست پادشاهان گوریو اومده؟؟ آخه سال های زندگانی و سال های حکومتش با سال های حکومت امپراطور هویزونگ یوآن و هم چنین سرگذشت و پادشاه شدنش در زمان حیات پدرش و بعد عزل شدن و دوباره منصوب شدنش خیلی شبیه وانگ یو سریال ملکه کی هست……….البته شخصیت وانگ یو و چونگ هیه زمین تا آسمون فرق دارند و به نظرم نصف شخصیت وانگ یو در ملکه کی منشا گرفته از تخیل نویسندس نه واقعیت درسته؟؟

حمید عشقی
امتیاز :
     

جناب سیروس پور سلام مجدد ببخشید من همش مزاحم شما میشم🙏🏻 من در رابطه با سریال ملکه کی چند تا سوال برام پیش اومده ، اگه اشکالی نداره ازتون بپرسم🙏🏻 ۱. اول اینکه بگید این تیمور تیموری که تو سریال همش دارن میگن .. به تیمور خان لنگ ( یعنی موسس سلسله تیموریان ) ارتباطی داره ؟ یعنی منظورم اینه که ، لقب هاشونو از جدشون گرفتن یا سلسله مینگ هیچ ربطی به سلسله تیموریان نداره ؟؟ ۲. اینکه ، یه پیرمردی تو سریال هست که در دربار یوآن بهش میگن نائب السلطنه .. دقیقاً کی هست که قدرتش از… مطالعه بیشتر »

حمید عشقی

دشمنتون شرمنده
من عذر میخوام🙏🏻
نه .. شما راست میگین👍🏻
چندبار قبلاً تو پست های دیگه اشاره کرده بودین که رو تاریخ چین مطالعه ندارین و ازش چیزی نمیدونین .. ولی من حواسم نبود🤦🏻‍♂️
من فک میکردم شما سریال رو دیدین .. بابت همین پرسیدم👍🏻

بانو

درسته تیمور لنگ ازبک خودش رو از نسل چنگیز می دونست، بیشتر کشورگشایی مغول ها در زمان تیمور و نسلهای بعدش بود، حکومت تیموریان درایران، حکومت گورکانی هند، تسط نوادگان تیمور تشکیل شدند

Its me

میشه یه پست هم درباره مقبره ملکه کی بزارین؟

رزیتا

ببخشید میشه درمورد زندگی نامه امپراطریس وو زتیان(اولین امپراطور مونث چین در سلسله تانگ)به طور مفصل بنویسید؟

بانو

سریال چینی بسیار زیبا و خوش ساخت ملکه چین در مورد وو زتیان است.

آریا

سلام امیر عالی بود ???

حبیب تنها
امتیاز :
     

سلام میشه زندگی نامه کامل ملکه چونچو از سلسله گوریو شریک بسازید ممنون

ملکه ماه
امتیاز :
     

ممنون از سریال هاو مطلب های خوبتان من خیلی سریال های کره ی رو دوست دارم این مطلب واقعا خوب است .
فکر نمی کردم درباره ملکه کی بتونم مطالب به این خوبی پیدا کنم

Mim
امتیاز :
     

سلام خیلی جالب بود ممنون از مطلبتون من سریال ملکه کی رو خیلی دوست داشتم و این تاریخشون خیلی جالب دلم میخواد بدونم آیوشیریدا چه جور پادشاهی بود در تاریخ چین ازش اثری هست؟؟

عسل حسن 5
امتیاز :
     

ممنون بابت این همه اطلا عات من واقعیت از شخصیت ملکه کی خوشم میاد وسریال های کره ای رو دوست دارم

حمید عشقی
امتیاز :
     

به جناب سیروس پور عزیزم ، حتماً حتماً توصیه میکنم ، این سریال جذّاب و دیدنی رو مشاهده کنن😉👌🏻
لینک دانلود رایگان سریال [ دوبله فارسی [ بدون سانسور ] 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://naztv.xyz/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-empress-ki-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C/
………………………………………………………..
کاش میدونستم آخرش سرنوشت آیوشیدارا پسر ملکه کی چی میشه🤔
حیف که جناب سیروس پور در زمینه تاریخ چین مطالعه ندارن😕

Fatemw
امتیاز :
     

سلام
ممنون از مطالب خوبتون خیلی مفید بود
سریال ملکه کی کمی با تاریخ متفاوت بود
من میخواستم بدونم ک ایا واقعا تال تال تو تاریخ هم بایان عموش رو میکشه یا این قضیه هم جز تخیلات نویسنده بوده؟

شهربانو آتوسا

با عرض سلام و خداقوت خدمت شما . ممنون از سایت عالی و بی نظیرتون! فقط من یک سوال برام پیش اومد تا اونجایی که من میدونم سومین پادشاه گوریو یعنی جئونگ جونگ اول ، رو با نام اصلی وانگ یو میشناسن درحالی که پادشاهی که از اون در سریال ملکه کی با عنوان وانگ یو نام برده شده چونگ هیه هستش که در سریال سرنوشت هم چندسکانس از اون به عنوان برادر بزگتر پادشاه گونگمین وجود داره… واقعا برام سوال هستش که اگر چونگ هیه همون پادشاهیه که در زمان سلطنت ملکه کی پادشاه گوریو بوده پس چرا در… مطالعه بیشتر »

شهربانو آتوسا

با عرض پوزش ولی مگه چونگ هیه بیست و هشتمین پادشا ه گوریو نبودند؟؟

علت اینکه چند قسمت رو ندیدم

سلام من بعد از اعدام ملکه تاناشیری چند قسمت رو ندیدم چون طرز اعدامش در فیلم بسیار ناراحت کننده بود چون او را زنده در آتش سوزاندند ومن تازه دیده بودم که گروه تروریستی داعش انسانی رو زنده در آتش سوزانده بود واز این مدل اعدام که با رنج بسیار همراه هست بسیار غیر اخلاقی وناگوار هست به خاطر همین چند قسمت رو ندیدم البته اونجور که من در تواریخ دیدم ملکه ناتاشیری زهر خورانده شد که البته اون هم روش اعدام نادرستی هست اما به نظرم از نظر تاریخی اعدامش با زنده سوزاندن صحت نداشته اگر اشتباه میکنم خوشحال… مطالعه بیشتر »

حسین

سلام یه سوال اگه ملکه کی از مغول ها بود پس باید ترک باشه درسته؟

ممد

مگه سریال رو ندیدی
ملکه کی کره ای بود . بایان و ال تیمور ترک بودن

A.N.A

در واقع از نظر جغرافیایی و مردم‌شناسی، مغول‌ها جزئی از زیرشاخه‌های ترک‌های مشرق‌زمین نیستند.

مروه
امتیاز :
     

بسیار الی

lisa
امتیاز :
     

سلام لطفا برای تاناشیری م بزارید

آریا
امتیاز :
     

درود.خسته نباشید.با خواندن این مطالب کنجکاو شدم تا خانواده ی امپراتوریس گی به خصوص دوکسونگ گی چول را بیشتر بشناسم.

آریا
امتیاز :
     

می خواستم بپرسم که آیا پادشاهان بعدی
یوان شمالی از نسل امپراتوریس گی هستند؟

آریا

خیلی ممنون از پاسخگویی شما.توفیق یارتان.

helia

سلام خسته نباشید خیلی ممنون از سایت خوبتون با فیلمش خیلی خیلی فرق میکنه تو فیلمش قسمت اخر امپراطور میمیره ولی اینجا اشاره ای به مرگ امپراطور نکرده

Melika

یعنی ملکه کی ۲ تا بچه نداشت ؟؟

حمید عشقی
امتیاز :
     

سلام
یه سوال داشتم؟
من سریال سرنوشت رو به تازگی تموم کردم .. تازه شروع کردم دارم ملکه کی رو میبینم ..
سوالم اینه ملکه کی طبق گفته شما یه اشراف زاده گوریو ای بوده و در سریال سرنوشت هم بهش اشاره شده .. ولی چرا تو سریال خود ملکه کی به عنوان یه برده ازش یاد کردن ؟!؟!؟!؟
یعنی ما باید ۵۱ قسمت سریال ملکه کی رو صرفاً براساس تخیّلات ذهنی نویسنده ببینیم😐

حمید عشقی

آها .. شما درست میگین👍🏻 من چون قسمت اول رو که دیدم .. وقتی سونگ نیانگ و مادرش به همراه برده های دیگه رو به طور وحشتناکی به عنوان برده داشتن میبردن کشور یوآن .. یه لحظه فکر کردم ملکه کی تو این سریال به عنوان یه رعیت داره ازش یاد میشه .. با توضیح شما دوزاریم افتاد😉👌🏼 آخه خیلی لباسشون پاره پوره بود .. گفتم مگه میشه اشراف زاده ها رو به این صورت فجیع منتقل کنن کشور خودشون .. بعد یادم افتاد یوان کشور گوریو رو در سلطه خودش داره و هر کاری که بخواد میتونه انجام بده😐… مطالعه بیشتر »

مبینا
امتیاز :
     

ممنون از مطالبتون فقط چند تا سوال
تال تال برادر بانو کی بود؟
سونگ نیانگ تو واقیعت جنگجو نبوده و خودشو به جای پسر نزده و جون طغون رو وقتی که شاهزاده بوده نجات نداده

نظر منصفانه

سلام اقا امیر سیروس پور شاید جنگجو بوده ولباس پسرانه پوشیده اما تو منابعی هست که شما ملاحظه نکردید؟؟؟

Its me
امتیاز :
     

من خیلی جاهاخوندم که ملکه کی رو زنی فاسد خوندن که باعث سقوط سلسله یوان شد و توی کره هم به خوبی ازش یاد نمیشه ولی خیلی جاهابرعکسش نوشته شده وگفتن از ثروت خودش به مردم توقحطی هاکمک کرد وباعث رایج شدن فرهنگ کره ای توچین شدویکی از برجسته ترین زنان تاریخ بوده
الان شخصیت واقعی نیانگ کدوم بوده؟

shahrzad

واقعیت داره که ملکه کی توی قحطی به مردم کمک کرده همونطورکه توسریال نسون داد ومنم از چندین سایت خارجی وکره ای خوندم اینکاروکرده بود

shahrzad

ملکه کی که بعد حمله وسقوط یوان به سرزمین های شمالی رفتن وسلسله یوان شمالی روپایه گذاری کرد بعد مرگش این سلسله نابودشد یاباپادشاهای بعدی ادامه پیداکرد؟اگه ادامه پیداکرد سرنوشت این سلسله چی شد؟

Shahrzad

ملکه کی به حاکمیت وسلطنت به طورمستقیم میرسه درآخر؟؟؟(منظورم ملکه شدنش نیس،حکومت برکشوره منظورم)

Shahrzad

باتشکر از پاسختون ولی چیزی که تو ویکی پدبا نوشته شده متفاوته وگفته شده به سلطنت میرسه!

او با نفوذ فوق‌العاده فراوانی که روی پادشاه داشت توانست جنگ‌های متعددی را پایه‌ریزی کند و اختلافات و فتنه به پا کند و به این ترتیب رسماً حکومت را به دست بگیرد و در همان سال به مقام ملکه یوآن رسید و چرا حکومت هم در دستانش بود با مقام ملکه بر یوآن حکومت کرد.》》》متن ویکی پدیا

mitra

عجیبه!پس چطور اسم سریال Empress کی عه به جای queen?

mitra
امتیاز :
     

شماتواین متن نوشتید ملکه کی از نظرسیاسی واقتصادی مهارت بالایی داشت و وقتی به قدرت رسید یوان از نظر سیاسی اقتصادی به یکی از موفق ترین دوره هاش رسید
ولی من یه جاخوندم وقتی ملکه کی به قدرت رسیدیوان دوره سقوطش شروع شد و ازنظر سیاسی نظامی افت کرد!
میشه یه توضیحی بدیم که چطوریاس؟

mitra

یعنی شمامیگید دراینکه ملکه کی از نظر سیاسی واقتصادی مهارت بالایی داشته شکی نیست؟
واینکه اقدامات نیانگ عامل اصلی سقوط یوان نبود؟

mitra

میشه یکم دقیق ترتوضیح بدین؟
اخه من خیلی جاهاخوندم کارهای نیانگ ازجمله ازراه برداشتن ال تیمور وبایان وبرنامه ریزی های جنگ وتفرقه هایی که توقصرانداخت باعث تضعیف یوان ودرنهایت سقوطش شد!
واینکه یه جامیگه ال تیمور و دخترش ملکه تاناشیری به خاطرشورش خودشون اعدام شدن ولی یه جامیگه دسیسه نیانگ بوده!!!
ببخشید من این همه سوال میکنم چون این شخصیت برای من خیلی جالبه و دلم میخوادحقیقت روبدونم🙏

mitra

ممنون از توضیحاتتون🙏

ناشناس

سلام من این سریال رو چند بار دیدم و خیلی بهش علاقه دارم و همش دنبال مطالب و توضیحاتی در باره ی تاریخ واقعی این فیلم بودم دوست داشتم کتاب کامل زندگی طغون تیمور رو مطالعه کنم ولی پیدا نمیکنم حتی مطالبی هم که تو اینترنت سرچ میکنم خیلی کم هستن میخواستم بپرسم شما مطالبتون رو از کجا میارید ؟ و چطور اینقدر بهشون مطمئنم هستین؟

Abolfazl
امتیاز :
     

سلام بنده میخواستم بگم چگونه بدون هیچ دلیل و بیماری و هیچی ملکه کی درگذشت چگونه اخه میشه توضیح بدی چطوری نه به هیچ علت درگذشت عجیب نیستش ؟؟

Area

درود و وقت بخیر .
وانگ یو سریال یک شخصیت تخیلی هست یا نه ؟
من در تاریخ کره وانگ یو رو جست و جو کردم شاه جئونگ جونگ (سومین شاه گوریو) اومد

علی
امتیاز :
     

سلام و عرض ادب
واقعا مطلبتون عالی بود ممنون بابتش فقط یه سوالی داشتم
توی کامنت ها گفتین امپراطوری با پادشاهی تفاوت داره ممکنه بگین چه فرقی باهم دارن؟
با تشکر

Siooo

میشه یه سریال مثل همین معرفی کنید

ایدا

علت فوت ملکه کی چه بود ؟
چرا اسمی از وانگ یو نیست؟

علی

یعنی تو اون اواخر ملکه کی طغیون تیمور اختلاف داشتن؟ می گید حکومت سقوط کرده پس چطوری پسر ملکه کی به تخت نشست؟ من خوندم که فقط به مناطق شمالی یوان تونست حکومت کنه و بعد از اینکه ملکه کی در سال ۱۳۶۸ فرار کرد تغیون تیمور اسیر شد تو اسارت بر اثر بیماری در سال۱۳۷۰ دقیقا همون سالا که ملکه کی مرد تغیون تیمور هم مرد یعنی ملکه کی تغیون تیمور رو رعا کرد به تهنایی فرار کرد؟ در حالی که تو سریال تغیون تیمور تو قصر و دو سال قبل از فوت ملکه کی فوت کرد. تو سریال… مطالعه بیشتر »

DMC
امتیاز :
     

درود
مطلب جالبی در مورد ملکه کی بود اما بنظر من سریالش هیچ شباهتی به واقعیت نداره و یه چیز این که ملکه کی یک دیکتاتور بودن که در سریال اینو مشاهده نکردم واقعا جای تاسفه این همه هزینه برای ساخت سریال اما همش تخیلات نویسنده عجیبه و واقعا با سریال های غربی اصلا قابل مقایسه نیست از هر نظر ضعیف بودن…

محمد

شخص سازنده سریال کره ای هستش و چون بانو کی اصالتا کره ای هست سعی در تحریف تاریخ کرده ، در همه سریالهای تاریخی کره ای این مسئله (تحریف تاریخ)وجود داره اما به خاطر کیفیت و زیبایی این سریالها کسی به این مسائل توجه نمیکنه ، اونها بر خلاف ما واقعا دارن کار میکنن و به گونه ای فخر فروشی فرهنگی میکنن ،

Bahar

شما معلومه فیلمو خوب ندیدین…اول سریال نوشتن که این داستانش دقیقا بر حسب واقعیت نیست…نویسنده اگه میخواست همین داستان رو فیلمش رو بسازه نه توگون محبوب میشد و نه سونگ نیانگ….پس واسه چی باید فیلمی رو میساخت که شخصیت هاش ادمای دیکتاتوری باشن و محبوب نباشه….همونطور که از ریتینگ سریال و جایزه هاش معلومه این داستان رو خیلیا دوس داشتن و دارن

shahrzad

دوست عزیز شماسایت هاومقاله های خارجیوبخونی میفهمی که اونقدری که شمامیگی نیانگ دیکتاتورنبوده ودلیلی که بهش میگن ملکه ای بی رحم به خاط کشتن وازراه برداشتن دوملکه قبلی بوده که ملکه اول که به خاطر شورش پدرش اعدام شد وهردو انسان های درستی نبودن وقصرهمینه!همیشه زن هاومردها درپی قدرت بیشترن ودلیل بربدبودنشون نیست
اتفاقایکی از بزرگترین زنانه دنیاعه ملکه کی فردی که تو۱۶سالگی به عنوان خراج انسانی فرستاده میشه به کشوردیگه وبعدباهوشش وزرنگیش میشه قدرتمندترین فردکشورجای تحسین داره
وخیلی از اتفاقای سریال(جز وانگ یو واتفاقات مربوط به اون)واقعیت داشتن حالاباکمی مبالغه که توهمه سریال های تاریخی بوده

نظر منصفانه

به نظر من اعدام ملکه تاناشیری منصفانه نبود امپراتور میتونست تبعید کند واعدامش ناجایز بود کلا به نظز من در مورد شخصیتهای تاریخی هم نکات مثبت ومنفی وجود دارد که به نظر من منصفانه اش این هست که آدم کار خوب رو بگه خوبه وکار اشتباه رو بگه اشتباه هست
شما هم میفرمایید تو قصر رسم این بوده ودلیل بر بد بودن نمیشود اما دو ملکه قبل رو نادرست دونستید

نظر منصفانه

البته این که ملکه کی غیر منصفانه برده شده وتوانسته حاکم ان کشور بشود نشان دهنده هوش هست
اما موارد اشتباهی که در فیلم بود زنده سوزاندن ناتاشیری توسط ملکه کی بود که از نظر تاریخی فکر کنم اشتباه بود وسم خورانده شد
ودر منابع تاریخی من پیدا نکردم که امپراتور با شخصی بنام بانو پارک رابطه داشته واز اون بچه داشته وتاناشیری اون رو کشته