یانگ مانچون

یانگ مانچون نامی است که به فرمانده قلعه آنسی در دهه ۶۴۰ میلادی نسبت داده شده است. قلعه آنسی در مرز گوگوریو – تانگ قرار داشت که احتمالا در منطقه ی هایچنگ کنونی واقع بود. بعضی اوقات نجات امپراطوری گوگوریو با دفاع موفقیت آمیز وی در برابر ارتش پادشاه تایزونگ از تانگ به وی نسبت داده می شود.

 

 

نام:

اینکه ” یانگ مانچون ” نام واقعی وی بوده است یا نه مشخص نیست. کیم بو سیک در کتاب سامگوک ساگی (وقایع نگاری سه پادشاهی) از این نکته که نام فرمانده استوار قلعه ی آنسی نامشخص است، اظهار تاسف کرده است:

امپراطور تایزونگ از تانگ حاکمی برجسته و باهوش بود که اغلب یافت نمی شود. او به مانند پادشاه تانگ از سلسله شانگ و پادشاه وو از سلسله ژو، آشفتگی ها را به پایان رساند و به مانند پادشاه چِنگ از سلسله ژو و پادشاه کانگ از سلسله ژو، با خرد حکومت نمود. زمانی که او ارتش هایی را فرماندهی می کرد، وی استراتژی های بی پایانی داشت و رقیبی نداشت. اما زمانی که او به شرق یورش برد، وی در آنسی شکست خورد. بنابریان مدافع آنسی باید یک قهرمان و مردی غیر عادی و با استعداد باشد. اما نام او در تاریخ گم شده است.

این شبیه چیزی است که یانگزی ذکر کرده است: ” نام آن مقام بزرگ از منطقه ی ژی لو (شاندونگ امروزی) در تاریخ گم شده است.” این تاسف آور است.

اما حداقل دو منبع جدیدتر کره ای نام وی را یانگ مانچون ذکر کرده اند. آثار جمع آوری شده ی ارباب دونگ چون دانگ که برای اولین بار در سال ۱۷۶۸ توسط سونگ جونگیل نوشته شده بود، شامل قطعه ذیل می باشد: ” شخصی پرسید: نام فرمانده قلعه آنسی چه بود؟ جونگ پاسخ داد: او یانگ مانچون بود. او ماهرانه ارتش تایزونگ را بررسی کرد و به همین دلیل بهتر است ما او را مدافع توانمند دژها  بنامیم.”

بعلاوه، کتاب یولهوا ایلگی که توسط پارک جی وون نوشته شده است، قطعه ذیل را شامل می شود: ” زمانی که یانگ مانچون، ارباب قلعه ی آنشی – سونگ ، تیری شلیک کرده و چشم امپراطور تایزونگ از سلسله تانگ را درآورد، امپراطور ارتش خود را زیر یک دیوار جمع کرد. این نشانه ای برای یک حمله ی قریب الوقوع نبود بلکه سخاوتمندی امپراطور را در اعطای یکصد طاقه ی ابریشم به یانگ مانچون برای قدردانی از دفاع موفقیت آمیز از دژ به خاطر پادشاه خود، نشان می دهد.” در آن زمان یانگ مانچون به عنوان نام مدافع دژ آنسی بر سر زبان ها افتاد.

شرکت در جنگ گوگوریو و تانگ:

در سال ۶۴۲، یون گه سومون پادشاه یونگ نیو را کشت و کنترل نظامی کشور را تصاحب کرد. اما اگرچه یون به سرعت کنترل تمامی نقاط کشور را به دست آورد، یانگ مانچون تسلیم کردن قلعه آنسی را رد نمود. بعد از یک محاصره طولانی و تکرار چندین تلاش ناموفق برای یورش به قلعه، یون مجبور به عقب نشینی شده و به یانگ اجازه داد تا موقعیت خود را به عنوان فرمانده قلعه حفظ کند. در این موضوع ثابت شد که او برتر است.

در سال ۶۴۵، تایزونگ لشکرکشی را بر علیه کره هدایت نمود. بعضی از دژهای مرزی گوگوریو به سرعت سقوط نمودند اما تانگ در تصرف دژ آنسی ناتوان بود. گوگوریو به منظور از بین بردن محاصره ارتشی که طبق گزارشات صد و پنجاه هزار نفر بودند، فرستاد ولی این نیروها نتوانستند به آنسی برسند. علی رغم محاصره آن بر آنسی، ارتش تانگ نتوانست آنسی را وادار کند تا تسلیم شود. سرانجام تایزونگ دستور ساخت یک رمپ محاصره ی گلی را داد که یانگ مانچون در عوض آن را تصرف کرده و به عنوان بخشی از استحکامات دفاعی خود استفاده کرد. زمانی که زمستان در حال نزدیک شدن بود، نیروهای تانگ مجبور شدند تا عقب نشینی بکنند.

محاصره آنسی با جزئیات (البته بدون نام فرمانده آن) در کتاب سامگوک ساگی و جلد نهم بخش گوگوریو ( جلد ۲۱ کلی) توضیح داده شده است.

عضویت
اطلاع از
guest

19 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمد حسین
امتیاز :
     

بسیار مطلب جالب و مهمی بود ژنرال یانگ فرد دلیر و قدرتمندی بود که توانست ارتش تانگ را در زمان حکمرانی لی سیمین از پای دراورد

آریا

سلام امیر ممنون برای اطلاعاتت

محمد

خیلی دلم میخاد این کتاب های سامگوک ساکی و سامگوک یوسا رو بخونم جایی میشه پیدا کرد؟

شاهین
امتیاز :
     

احسنت
افتخار و دستاورد بزرگی است که با ارتش دفاعی ۵ هزار نفری اش، ارتش ۱ میلیونی مهاجم تانگ را از پای در آورد و همه چینی های مهاجم را قلع و قمع ساخت

15106
امتیاز :
     

نمیدونم چجوریه ولی تو تاریخ کره علاقه خاصی به یانگ ماچون و کیم یوشین دارم.
دوستان فیلم یا سریالی درباره اولچی موندوک ساخته شده؟اگه هست اسمشو بهم بگین

30NA

چرا ساخته شده این فیلم زیبا حتماً نگاه کنید درباره دژ آنسی هست The Great Battle

Yafd

بله اسمش the great battle

علی پایدار

این فیلم راجع به اولچی موندوک نیست
راجع به یانگ مانچون و دفاع از آنسی سونگ هست

یونس

سریال یون گه سومون Yeon Gae Somun نه تنها درمورد یولچی موندوک وجنگ سویی و گوگوریو (با جزئیات) بلکه درباره یون گه سومون و یانگ مانچون هم هست.

ناشناس

سریال شاه ته جویونگ

محمد امین حیدری
امتیاز :
     

سلام اگه میخواهید درباره سرنوشت یانگ مانچون و یون گه سئون بدانید سریال دائه جویونگ یا ته جویونگ میتونه سریال خوبی باشه .

...

رویای فرمانروای بزرگ هم ببین سرنوشت یونگه سومون رو توضیح میدع

مرتضی

منظور تون همان (رویای فرمانروایی بزرگ )است ؟؟

ارشیا کیانی

سلام سرنوشت یانگ مان چون چیشد ودر چه سالی مرد آیا در زمان سقوط گوگوریو در سال ۶۶۸یانگ مان چون زنده بود