۵ حقیقت درباره آدام اسمیت، فیلسوف معروف اسکاتلندی!

آدام اسمیت یک فیلسوف اجتماعی و اقتصاد دان سیاسی از اسکاتلند در ۱۷۲۳ متولد شد. او به دلیل ایجاد پایه های سیستم اقتصادی عصر جدید، پدر علم اقتصاد مدرن به شمار میرفت. او شخصیت عجیبی داشت و این منجر به اتفاقات زیادی در زندگی او می شد. او از پرتره های هنری متنفر بود و تعداد کمی پرتره از او به جا مانده است. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ حقیقت درباره آدام اسمیت، فیلسوف معروف اسکاتلندی! را بدانید..

 

۱.شخصیت عجیب و غریب ادام اسمیت! 

مجسمه آدام اسمیت در ادینبورگ
مجسمه آدام اسمیت در ادینبورگ

بسیاری از بیوگرافی نویس ها ، آدام اسمیت را با شخصیتی طناز معرفی کرده اند. او در گفتار و رفتارش رفتار عجیبی داشته است. همچنین گفته می شود که او با خودش حرف می زده که شاید از کودکی او نشات گرفته بود. او در کودکی دوستان خیالی زیادی داشت. گفته می شود اسمیت با بیماری های خیالی اش دست و پنجه نرم می کرد!


۲.عدم علاقه او به پرتره!

پرتره آدام اسمیت
پرتره آدام اسمیت

او طرفدار پرتره نبود و به ندرت حاضر میشد تصویر او را بکشند. به همین دلیل اغلب تصاویر او به صورت ذهنی کشیده می شد. او اینگونه توصیف شده بود”شخصی  با بینی بزرگ، چشمان برجسته، لب پایینی بیرون زده، تیک های عصبی و نیم زبانی” . او از تمام ایرادهای خود آگاه بود و به آن اشاره می کرد.


۳.دیدگاه های مذهبی او!

مقاله های آدام اسمیت
مقاله های آدام اسمیت

درباره گرایشات مذهبی اسمیت سخنان زیادی گفته می شود. درحالی که پدرش تمایل شدیدی به مسیحیت داشت ولی اسمیت خدا پرست بود و با شواهد عقل و طبیعت به خدا ایمان داشت. البته این دیدگاه او مورد بحث است چرا که او در هیچ یک از آثار و کتابهایش اشاره ای به خدا به عنوان خالق طبیعت نکرد. برخی از محققان درباره اعتقاد او به خدا اغراق کرده اند. برخی نویسندگان بر این باورند که فلسفه سیاسی و اجتماعی او از باور به خدا شکل گرفته است. البته هیچ نتیجه گیری کلی درباره این مسئله نشده است.


۴.تصویر آدام اسمیت روی اسکناس های انگلیسی!

مجسمه آدام اسمیت
مجسمه آدام اسمیت

از آنجایی که نوشته های اسمیت، مباحثات امپراطوری بریتانیا را در قرن ۱۹ شکل داد و در رد قوانین ذرت نقش داشت، اسیت همواره به عنوان یک شخصیت برجسته در انگلیس مورد اهمیت بود. برای بزرگداشت او، تصویرش را روی اسکناسهای کاغذی چاپ کردند. او اولین اسکاتلندی بود که تصویرش روی اسکناسهای بریتانیا نقش می بست.


۵.انتقاد از آثار او!

آلفرد مارشال، منتقد آدام اسمیت
آلفرد مارشال، منتقد آدام اسمیت

هرچند کارهای او از طرف مردم جهان مورد استقبال قرار می گرفت ولی گاها استثناهایی هم وجود داشت. آلفرد مارشال، یک اقتصاد دادن محترم، به طور جدی تعریف اسمیت از اقتصاد را نقد کرد. دست نامرئی یک نظریه معروف از آدام اسمیت می باشد که در آن بیان می دارد :” هر فرد به طور خودخواهانه توسط یک دست نامرئی به سوی منافع خود کشیده می شود. “برخی دیگر از منتقدان بر این باوردند که دلیل دیده نشدن دست نامرئی این است که اصلا وجود ندارد!

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها