۶ دستاورد مهم تمدن گمشده اولمک باستان!

المک  ، اولین تمدن بزرگ معروف مزوآمریکا، یا پیش از کلمب بود. تصور می شود فرهنگ اولیه قوم المک، حدود ۱۶۰۰ ق.م شکل گرفت و از ۱۲۰۰ تا ۴۰۰ ق.م در مناطق گرمسیری مکزیکوی جنوبی، (در وراکوروز و تاباسکو مدرن) شکوفا شد . آنچه که ما از تمدن المک می دانیم، بر اساس شواهد باستان شناسی ست. بنابراین چیزی زیادی درباره المک در دسترس نیست.. قوم المک ، بزرگترین آثار هنری مزوآمریکایی تولید کرد از جمله مجسمه های عظیم با سنگ های آتشفشانی و آثار بی نظیر با سنگ یشم.. آنها نخستین هرم معروف مزوآمریکایی را ساختند و پایه های سایر فرهنگ های مزوآمریکایی مثل آزتک و مایا را بنا نهادند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۶ دستاورد مهم تمدن گمشده اولمک باستان! را به شما معرفی کنیم.

 

۱.نخستین تمدن بزرگ مزوآمریکایی! 

مهمترین نقاط تمدن المک روی نقشه
مهمترین نقاط تمدن المک روی نقشه

مزوآمریکا واژه ای ست که برای توصیف مناطق مکزیک مدرن امروزی و آمریکای مرکزی به کار می رود که قبل از مستعمره های اسپانیایی، جوامع مختلفی در آن زندگی می کردند. این یکی از شش مکانی ست که دانشمندان را مهد تمدن می دانند. تمدن المک از ۱۴۰۰ ق.م تا ۴۰۰ ق.م رونق یافت. این یکی از اولین تمدن های آمریکایی بود و بنیادی برای سایر تمدن های مزوآمریکایی مثل مایا و آزتک بود. بسیاری از ویژگی های جوامع مزوآمریکایی مثل مراسم خونگیری! توسط المک ها آغاز شد. المک به “فرهنگ مادر” مزوآمریکایی معروف است.


۲.بهترین آثار هنری مزوآمریکایی!

یک مجسمه اولمک
یک مجسمه اولمک

در تمدن اولمک ، پیشرفته ترین هنر مزوآمریکایی پدیدار شد و سبک منحصر به فرد آنها، الگویی برای تمدن های بعدی مثل مایا و آزتک شد. هنر اولمک ها ، با مجسمه های عظیم سنگی معروف شد. مشخصه هنر قوم اولمک ، توجه آنها به جزئیات بود که نه تنها در آثار مینیاتوری از جنس یشم بلکه در مجسمه های بزرگ یادبود رعایت می شد. هنرمندان اولمک در آمریکای باستان، آثار هنری برجسته ای ارائه کردند. آنها علاوه بر مجسمه های بی نظیر، در خلق نقاشی های دیواری غارها هم مهارت داشتند.


۳.آثار هنری منحصر به فرد از جنس سنگ یشم!

نقابی از جنس سنگ یشم در تمدن اولمک
نقابی از جنس سنگ یشم در تمدن اولمک

قوم المک ، مهارت زیادی در ساخت آثار مینیاتوری پیچیده داشتند. تا قبل از ۹۰۰ ق.م، آثار باستانی کوچک از جنس سرامیک می ساختند ولی  بعد از آن دوره، این آثار هنری را از  یشم و سرپرنتین می ساختند، موادی که مهارت زیادی برای شکل دادن آن لازم بود! دانشمندان اثار سرامیکلی المک باستان را ستایش کرده اند ولی آثار یشمی قوم المک چیز دیگری ست! در واقع اثار هنری از جنس یشم با چنان ظرافت، دقت، تقارن و غلظتی ساخته می شد که نظیر آن در آمریکای باستان وجود نداشت. همه موزه های سراسر دنیا ، حداقل چند نمونه از این آثار را دارند!


۴.ساخت اولین مجسمه های یادبود در فرهنگ مزوآمریکایی!

دوقلوها روبروی جاگوار_هنر تاریخی المک
دوقلوها روبروی جاگوار_هنر تاریخی المک

المک ها اولین ساکنان آمریکا بودند که بناهای یادبود می ساختند و سبک پیچیده ای از مجسمه های سنگی را توسعه بخشیدند. این آثار هنری یادبود شامل سرهای عظیم، محراب ها، مجسمه های نشسته، شخصیت های ایستاده و غیره می شدند. حدود ۲۵۰ اثر هنری یادبود از قوم المک تا کنون کشف شده است که بیشتر آنها در سنت لورنزو تنوچتیتلان، لا ونتا و لاگونا دس لوس سروس بودند. در میان معروف ترین مجسمه های تاریخی اولمک، یک جفت مجسمه شبیه هم روبروی یک جاگوار، می باشند.اینها به عنوان شاهکارهای هنری اولمک معرفی شده اند.


۵.ساخت آثار هنری تماشایی، معروف به سرهای عظیم اولمک!

سر عظیم اولمک در سنت لورنزو
سر عظیم اولمک در سنت لورنزو

اولمک ها مجسمه های سنگی از سر انسان می ساختند که یکی از معروف ترین میراث تمدن آنهاست. این آثار هنری، سر و صورت مجسمه هایی با ویژگی های بومی بود. آنها به گونه ای ساخته می شدند که از کنار و روبرو قابل دیدن باشند و پشتشان صاف بود. تا امروز ۱۷ سر عظیم اولمک کشف شده است، ۱۰ تا در سنت لورنزو، ۴ تا در لا ونتا، ۲ تا در ترس زاپوتس، و ۱ در لا کوباتا. ارتفاع آنها از ۱.۴۷ تا ۳.۴ متغیر بود و وزن آنها بین ۶ تا ۵۰ تن بود. معلوم نیست این چهره ها به کدام شخصیت های تاریخی اشاره دارد. ولی برخی بر این باورند که چهره حاکمان قدرتند اولمک می باشند. یکی از شگفتی های این مجسمه ها، این است که اولمک ها چگونه سنگ های به این بزرگی را جابجا می کردند! و این نشان دهنده مهارت های هنری و سازماندهی تمدن اولمک می باشد.


۶.ساخت اولین هرم مزوآمریکایی !

هرم بزرگ لا ونتا
هرم بزرگ لا ونتا

۴ تا از مهمترین مجموعه معابدی که قوم المک ساخت عبارتند از تنوچتیتلان سنت لورنزو ، لا ونتا، ترس زاپوتس و لاگونا دو لوس سروس.. در پی سقوط سن لورنزو در ۹۰۰ ق.م، لا ونتا به یکی از برجسته ترین مراکز اولمک تبدیل شد. ساختمان مرکزی در لا ونتا، بنایی ست که به هرم بزرگ معروف است. این بنا که کاملا از خاک رس ساخته شد، اولین هرم مزوآمریکایی می باشد. گفته می شود این بنا بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰ ق.م ساخته شده است. حتی امروز، بعد از ۲۵۰۰ سال فرسایش، این هرم بزرگ ۳۴ متر ارتفاع دارد و یک مساخت ۱۰۰۰۰۰ متر مربعی را اشغال کرده است. این یکی از بزرگترین بناهای مزوآمریکایی در دوران خودش بود. هرم بزرگ در ابتدا به شکل مستطیل ساخته شده بود و پله های مارپیچ داشت ولی شکل مخروطی امروزی آنا، احتمالا به دلیل صدها سال فرسایش به وجود آمده است.

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها