باغ تاریخی بابر در کابل

با باغ بابر در کابل بیشتر اشنا شوید

ساخت باغ بابر

 

باغ بابر (به انگلیسی: Gardens of Babur) یک باغ تاریخی و تفریحی است که در شهر کابل موقعیت دارد. این باغ به دستور بابر یکی از پادشاهان گورکانی که در غرب به مغولان کبیر هندوستان مشهور بودند در سال ۱۵۲۸ میلادی بنا شده‌است.

معماری باغ بابر

 

باغ بابر در دامنه کوه شیر دروازه کابل از معدود بناهای تاریخی این شهر است، که از گزند حوادث محفوظ مانده‌است. این باغ محبوب بابر بنیانگذار سلسله گورکانی هند که در غرب به اشتباه منسوب و مشهور به مغولان می‌نامند بود و شاه بابر این باغ را به سبک پردیس‌های ایرانی ساخته و این یکی دیگر از نمونه‌های وافر علاقه گورکانی‌های هند به فرهنگ ایرانی است فلسفه ساخت این باغها به پردیس یا بهشت بر می‌گردد حالت طبقاتی و پله ای باغ امکان روان ساخت جوی‌ها متعدد آبشارهای کوچک و فواره‌ها را می‌دهد شباهت این باغ به باغهای مشهور کشمیر و باغهای تاریخی کرمان و همچنین باغ فین کاشان موید ارتباط کامل سبک احداث این باغ با سایر باغهای مهم و مشهور حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی است .

آرامگاه بابر شاه

 

بابر آنقدر به این باغ علاقه‌مند بود که وصیت کرد بدن او بعد از مرگ را به خاک این باغ زیبا بسپارند و گرچه فرسنگ‌ها دور از باغ و شهر محبوبش کابل، در قلب خاک هندوستان در شهر آگره درگذشت اما نهایتاً جسد وی بعد از فوت به آنجا منتقل شد و اکنون مقبره شاه بابر در باغ بابری کابل قرار دارد، بابر شاه خوشنامی در تاریخ ثبت کرده و به ملایمت و علاقه‌مندی وافر به علم و ادبیات و هنر مشهور بود و بسیاری از دانشمندان و هنرمندان از نقاط مختلف بویژه از ایران در پناه و خدمت او بودند

کاروانسرا

در ابتدای ورودی باغ بابر کاروانسرای زیبایی قرار دارد که به تازگی بازسازی شده‌است و برای ورود به محوطه اصلی باغ باید از این مکان عبور کرد.

در گذشته این کاروانسرا محل رفت‌وآمد بازرگانان و مکانی برای اسکان فقرا بوده‌است. در حال حاضر این کاروانسرا تبدیل به دفاتر اداری باغ و حجره‌های فروش صنایع دستی شده‌است.

 

منبع wikipedia
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها