پادشاهان عثمانی؛ محمد یکم

سلطان پیش از او بایزید یکم و سلطان پس از او مراد دوم نام داشت .

محمد یکم (در ترکی عثمانی: چلبی محمد) در حدفاصل بین سال های ۱۴۱۳ تا ۱۴۲۱ میلادی فرمانروای شاهنشاهی عثمانی بود . وی متولد ۱۳۷۹ در بورسا بود و به تاریخ ۲۶ مه ۱۴۲۱ در سن ۴۲ سالگی در شهر ادرنه فوت کرد. او را در آرامگاه گرن در بورسا دفن کردند.
سلطان پیش از او بایزید یکم و سلطان پس از او مراد دوم نام داشت . او صاحب سه همسر با نام های شاهزاده خاتون ، قمری خاتون و امینه خاتون بود .محمد یکم از خاندان عثمانی و دین و مذهبش اسلام‌ بود .

در سال ۱۴۰۲ بایزید یکم، سلطان عثمانی و پدر محمد اول پس از جنگ آنکارا توسط تیمور لنگ زندانی و اسیر شد. بعد از آن یک دورهٔ آشوب قلمرو عثمانی را فراگرفت و چهار پسر بایزید با یک‌دیگر بر سر تخت و تاج به جنگ و ستیز پرداختند. این دوره به دوره فترت عثمانی معروف است.
محمد اول در آن دوران پادشاه آماسیه بود و موفق شد برادر خود عیسی چلبی را شکست داده و قلمرو او را ضمیمه کند. در رویدادهای بعدی محمد اول توانست با هم‌ پیمان شدن با حکومت بیزانس برادران دیگر خود را از صحنه بیرون کند و سلطان شود.
محمد اول موفق شد در دوران پادشاهی خود امارت جانداراوغلو، پادشاهی مسیحی کیلیکیه و بخش‌هایی از آلبانی را به قلمرو عثمانی اضافه کند . از طرفی دیگر وی مجبور بود بنا بر عهدی که با امپراتوری بیزانس بسته بود، قیصر بیزانس را به عنوان فرادست خود به رسمیت بشناسد. محمد اول تا آخر عمر بر این عهد وفادار ماند. عصری که محمد عثمانی زمام دولت عثمانی را بدست گرفت، امپراتوری عثمانی بشدت مجروح و آسیب دیده و متزلزل بود، یورش بی‌رحمانه تیمورلنگ و ۱۰ سال نبرد و جنگ داخلی مابین فرزندان سلطان بایزید و تخریب و تحریک صلیبی‌ها دولت و ملت عثمانی کاملاً از لحاظ ملی و مذهبی آسیب دیده بودند.
سلطان محمد معروف بود به «محمد چلبی» یعنی کشتی‌گیر قهرمان؛ و از نظر تدین سلطان محمد نخستین سلطان عثمانی بوده‌است که هرساله قسمت هنگفت و عظیمی از دارائی و ثروت خود را به جهت توزیع و هزینه بین فقراء حرمین به مکه مکرمه می‌فرستاد و سرانجام در سال ۱۴۲۱ در شهر ادرنه درگذشت و جسد وی از شهر ادرنه (شهر مجاهدان) به شهر بورسا (شهر فقها) انتقال داده شد.

محمد یکم

منبع تاریخ پارسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها