کارنامه شاه طهماسب اول

کارنامه شاه طهماسب اول الحسینی الموسوی الصفوی بهادرخان

شخصیت شاه طهماسب اول و علت جنگ نکردن وی

طهماسب در عین آرام بودن ، زندگی بسیار ساده ای داشت . از کبر و دروغ به دور بود و در مسائل کشوری حتی با دخترش نیز مشورت می‌کرد . بسیاری در مورد شخصیت وی دچار اشتباه شده اند ؛ به طوری که سفیر ونیزی از عدم علاقه او به جنگ انتقاد می‌کند . اما این ایراد منطقی به نظر نمی‌رسد ، زیرا با در نظر گرفتن قدرت نظامی و اقتصادی آن دوره ، احتمالا چالدران دوم می‌توانست در نابودی دولت صفوی موثر باشد .

چند اقدام مهم دوره شاه طهماسب اول

شاه طهماسب قدرت دولت صفوی را در ایران تثبیت کرد ؛ خاندان های محلی را از میان برداشت و مناطق گیلان ، شیروان و قندهار را جز خاک ایران کرد . او میگساری را دوست نمی‌داشت و دستور داد میخانه ها را تعطیل کنند .

عدالت او و آبادانی شهر ها و ادامه سیاست دینی پدر

طهماسب سعی می‌کرد برای مردم پادشاهی عادل و دیندار و مهربان باشد . او رسم تمغا را برانداخت و به هنگام مرگش ، مردم از هفت تا نه سالی می‌شد که مالیاتی نداده بودند . در اثر سیاست های طهماسب بعد از صلح آماسیه ، زراعت و اقتصاد ایران شروع به گسترش کرد .

در دوره او آبادانی شهر ها آغاز گردید و جمعیت افزایش یافت ؛ مذهبی که پدرش اسماعیل مستقر نمود ، به راحتی بین مردم پذیرفته شد . اگر زندگی طهماسب مورد بررسی قرار گیرد ، می‌توان با نظر شرف خان (مولف شرفنامه بدلیسی) در مورد عادل و عاقل و با شفقت بودن طهماسب هم عقیده گردید.

مقایسه رفتار شاه طهماسب صفوی با سلطان سلیمان قانونی در جنگ :

مقرر کردم که هر کجا مسجدی باشد یکی از اعیان لشکر رفته در آنجا نشیند که کسی متعرض مساجد نشود . و چون در هر مرتبه که ایشان ( عثمانی ) به الکاء ما آمدند ، مال ما را حلال می‌دانستند ما هرگز مال ایشان را و رعایا را حلال ندانستیم و چیزهای حلال از مرغ و گوسفند و روغن و آذوقه و همه چیز را همراه می‌بردیم . در این مرتبه نیز به دستور خویش ، اجناس حلال همراه داشتیم و ….

 

کارنامه
نگاره ای از شاه طهماسب اول صفوی در سنین بالا که توسط صحیفه بانو در اوایل قرن دهم کشیده شده است
نشان شاه طهماسب اول
منبع نقش ترکان آناتولی در تشکیل حکومت صفوی _ فاروق سومر _ صفحه 86 منبع : تذکرة شاه طهماسب _ صفحه 56
از طريق کانال تلگلرامی امپراتوری صفوی
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
امیر

اینم باید میگفتید که توسط چه افرادی دار فانی رو وداع گفت، نفوذ یهودی ها به دستگاه سلطنت وی