مقبره شاه اسماعیل صفوی

آرامگاه شاه اسماعیل یکی از مشهورترین و جذاب ترین مکان های دیدنی اردبیل به حساب می آید که مقبره نخستین پادشاه سلسله صفویه، شاه اسماعیل صفوی در آن واقع است. وی با ۲۳ سال حکومت در کشور دولتی استواری را اداره می نمود و مردم از ایشان بسیار رضایت داشتند. امروزه آرامگاهش در جوار مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی واقع شده که می‌توانید از آن‌ ها بازدید نمائید. چنانچه اطلاعات زیادی از این مقبره ندارید، در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا به طور کامل شما را با این بنای تاریخی آشنا کنیم.

شاه اسماعیل صفوی کیست؟

زندگی نامه شاه اسماعیل صفوی

شاه اسماعیل یکم بنیان‌گذار سلسله صفویه در سال ۹۰۶ شمسی بوده که به عنوان اولین شاه ایران حکومت خود را آغاز نمود. وی متولد اردبیل بوده و پدر خود را در سن یک سالگی از دست داده بود. شاه اسماعیل در سن ۱۴ سالگی به کمک مریدانی که اغلب از تبار شاملو بودند، شاه ایران شده و نام دودمان خود را به احترام جدش «صفی الدین»، صفویه برگزید. شیخ صفی الدین اردبیلی عارف و بزرگ خاندان صفوی بوده که در نزد پادشاهان صفویه جایگاه بلندی داشته و پس از فوت شاه اسماعیل بر اثر بیماری، او را در کنار شیخ به خاک می‌سپردند.

تاریخچه آرامگاه شاه اسماعیل

تاریخچه آرامگاه شاه اسماعیل
منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: موسی تقوی نمین)

آرامگاه شاه اسماعیل در شهر اردبیل در جوار آرامگاه شیخ صفی الدین قرار دارد. بد نیست بدانید به پاس بزرگداشت شیخ صفی الدین، گنبد آرامگاه شاه اسماعیل کمی کوتاه‌تر ساخته شده‌است. این آرامگاه یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آرامگاه‌های کشورمان محسوب شده که قدمتش به همان زمان صفویه باز می‌گردد. شاه اسماعیل پس از ۲۳ سال حکومت بر کشور و فراز و نشیب‌ها و جنگ‌های بسیار، بر اثر بیماری حصبه چشم از جهان فروبست.

یکی از افتخارات مجموعه آرامگاه شیخ صفی الدین که آرامگاه شاه اسماعیل در آن قرار دارد، ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو است. همچنین این دو آرامگاه در تاریخ ۲۶ اسفند ماه سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند. در این مکان علاوه بر مقبره شاه اسماعیل و شیخ صفی الدین، مقبره‌های دیگری متعلق به مادر شاه اسماعیل، شهیدان ایرانی جنگ چالدران و همچنین برخی دیگر از صاحب منصبان زمان صفویه وجود دارد که می‌توانید از آنان دیدن کنید.

آرامگاه شاه اسماعیل کجاست؟

آدرس آرامگاه شاه اسماعیل

آرامگاه شاه اسماعیل اردبیل در محله عالی قاپو و در خیابان شیخ صفی الدین اردبیلی واقع شده‌است. دسترسی به این آرامگاه بسیار راحت بوده و شما می‌توانید به کمک وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی خودتان را به این مکان برسانید. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به این مقبره، ایستگاه عالی قاپو است. پس از پیاده شدن در این ایستگاه به سوی خیابان شیخ صفی بروید تا گنبد آرامگاه را ببینید. همچنین شما می‌توانید از طریق ایستگاه اتوبوس سرچشمه به آرامگاه دسترسی داشته باشید.

چنانچه برای اولین بار به اردبیل آمده‌اید و قصد دارید با خودروی شخصی به بازدید از این مکان مذهبی بپردازید، لوکیشن زیر از گوگل مپ می‌تواند شما را در مسیریابی کمک کند.

معماری آرامگاه شاه اسماعیل

معماری آرامگاه شاه اسماعیل

مجموعه آرامگاه شاه اسماعیل از بخش‌های بسیار متنوعی نظیر مسجد، جنت سرا، شهیدگاه، چینی خانه، چراغ خانه و چله خانه تشکیل شده‌است. مقبره شاه اسماعیل صفوی در اتاق کوچکی با ابعاد ۲.۵ در ۳.۵ متر با پوشش گنبدی آجری بنا شده‌است. سبک معماری این آرامگاه سبک صفوی بوده و به خوبی می‌توانیم عناصر معماری آن دوران را در این مکان ببینیم. دیوارهای این مقبره به کمک کاشی‌کاری‌های لاجوردی رنگ و آب طلا تزئین شده‌است. همچنین بر روی سقف اتاق اشکالی چشم‌گیر از گل و بوته‌های بسیار زیبا به کمک رنگ‌های مختلف و آب طلا دیده می‌شود.

کف اتاق مقبره به کمک سه نوع کاشی متفاوت فرش شده که نشان از مرمت‌های دوران مختلف تاریخی است. بر روی قبر شاه اسماعیل صندوق چوبی نفیسی از خاتم‌کاری و منبت‌کاری قرار داده شده که در چندین سال پیش توسط یک روس دزدیده شد و خوشبختانه دوباره به جای خود بازگشت. نمای بیرونی آرامگاه برجی استوانه‌ای به ارتفاع ۸ متر بوده که گنبدی باشکوه در راس آن قرار گرفته است. گنبد آرامگاه شاه اسماعیل به کمک کاشی‌های سفید رنگ تزئین شده و نام ائمه اطهار به خط ثلث بر روی آن نوشته شده‌است.

مقصد بعدی کجاست؟

جاذبه های اطراف آرامگاه شاه اسماعیل

پس از آنکه خود را به خیابان شیخ صفی الدین اردبیلی رسانید و از این آرامگاه زیبا دیدن کردید، وقت آن است که به سراغ سایر بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی شهر بروید. شهر اردبیل یکی از زیباترین شهرهای ایران بوده که در شمال غربی کشورمان قرار دارد. در لیست زیر می‌توانید نزدیک‌ترین جاذبه‌ها به آرامگاه شاه اسماعیل صفوی را مشاهده کنید و مقصد بعدی خود را از این لیست انتخاب کنید.

  • دریاچه شورابیل (فاصله: ۵.۴ کیلومتر)
  • پارک فردوس (فاصله: ۳ کیلومتر تا آرامگاه)
  • عمارت آقازاده اردبیل (با فاصله ۱.۴ کیلومتر از آرامگاه شاه اسماعیل)
  • موزه شاه اسماعیل خطایی (در ۲.۶ کیلومتری از آرامگاه)
  • موزه تاریخ طبیعی اردبیل (فاصله تا آرامگاه شاه اسماعیل: ۵.۳ کیلومتر)
  • بوستان ملت (فاصله: ۱.۹ کیلومتر)
  • برج شاطر گنبدی (فاصله: ۹.۷ کیلومتر)

نکات بازدید از آرامگاه

نکات بازدید از آرامگاه شاه اسماعیل
  • هزینه بازدید از آرامگاه شاه اسماعیل برای گردشگران داخلی مبلغ ۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی مبلغ ۵۰ هزار تومان است.
  • شما می‌توانید همه روزه از ساعت ۰۸:۰۰ صبح الی ۲۰:۰۰ شب از این آرامگاه دیدن کنید. بازدید از تمام بخش‌های آرامگاه حدود ۱ الی ۲ ساعت از زمان شما را به خودش اختصاص می‌دهد.
  • شهر اردبیل یکی از شهرهای کوهستانی کشورمان بوده که زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد، بنابراین بهترین زمان بازدید از آرامگاه شاه اسماعیل صفوی و سایر جاذبه‌های گردشگری اردبیل اواسط بهار تا اواخر تابستان است.
  • برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی و معماری اصیل ایرانی، این آرامگاه یکی از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی شناخته می‌شود. همچنین گرفتن عکس یادگاری در این مجموعه را فراموش نکنید.
  • در هنگام بازدید از آرامگاه از نوشتن یادگاری بر روی دیوارها و وارد کردن آسیب به بنا جدا خودداری کنید و در حفظ این بنای باشکوه کوشا باشید.

کلام آخر

آرامگاه شاه اسماعیل یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی شهر اردبیل بوده که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. در این مقاله از تاریخ ما سعی کردیم شما را با تاریخچه و معماری آرامگاه و زندگینامه شاه بزرگ ایران در زمان صفویه آشنا کنیم. امیدواریم که مطالب برایتان مفید بوده و از خواندن آن لذت برده باشید. همچنین اگر تجربه بازدید از این بنا را دارید، خوشحال می‌شویم تجربه خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع گردشی تاپ
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها