کیم ته گون

هر ساله در شانزدهمین روز از ماه فوریه، کره ای ها سالگرد مرگ کاردینال استفن کیم سو هوان را گرامی می دارند. او اولین کره ای بود که یک کاردینال کاتولیک رومی شد و زندگانی سراسر عشق و همبخشی را تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۹ در سن ۸۶ سالگی تجربه کرد. بعد از درگذشت، کاردینال کیم دو چشمش را به دو مریض اهدا کرد و با این کار رویه الزام به اهدای اعضا در میان کره ای ها گسترش یافت. زندگی الهام بخش کیم به ما در مورد انعکاس ریشه و بنیان گذاری کاتولیسم در کره و اولین کشیش کاتولیک کره ای کیم ته گون، مناسبتی می دهد.

مجسمه آندره کیم ته گون مقدس، اولین کشیش کاتولیک کره ای

ترویج آموزه های غربی:

کره برای اولین بار در خلال سلسله چوسون در سال ۱۶۰۳ با کاتولیسم مواجه شد، زمانی که سفرای برگشته از یانجینگ (پکن امروزی) با خود کتاب ” معنای صحیح خداوندگار آسمان ” و یک اطلس جهان که هر دو توسط کشیش جاسوتی ایتالیایی متیو ریکی تدوین شده بودند را آوردند. کاتولیسم در چوسون تا سال ۱۷۸۴ در زمانی یی سونگ هون بعد از تعمید یافتن از پکن برگشت و اولین کلیسا را در کره تاسیس کرد، بیشتر از یک دین به عنوان یک مطالعه آکادمیک در نظر گرفته می شد. کاتولیسم به عنوان یک سیستم اعتقادی شروع به ریشه انداختن در شبه جزیره کره کرد، اما آن در سال ۱۷۹۱ به هدفی برای آزار و اذیت ها تبدیل شد. این بدان خاطر بود که یون جی چونگ (کاتولیکی از شهر جینسان، ناحیه جولا) مراسم تشعیع جنازه مادرش را به جای رسم سنتی کنفسیوسی، بر اساس سنت های کاتولیکی برگزار کرد. بعد از مرگ پادشاه جونگجو که نسبت به آموزه های غربی علاقه نشان می داد، پادشاهان بعدی چوسون کاتولیسم را سرکوب نموده و آنهایی که دین مسیحیت را در چوسون تبلیغ می کردند، به دار آویختند. از جمله این افراد می توان به لورنت – ماری – جوزپ ایمبرت مقدس و کشیش چینی جو مون مو اشاره کرد. با اینحال و علیرغم آزار و اذیت های شدید تعداد کاتولیک ها در حال افزایش بود. دکترین کاتولیک که در آن تمامی انسان ها بدون توجه به نژاد و جایگاه اجتماعی در نزد خداوند یکسان هستند، به مردمی که در جامعه کنفسیوسی سلسله چوسون در جایی که تبعیض شدیدی بین مرد و زن، اشراف زاده و رعیت وجود داشت زندگی می کردند، امید بخش بود.

خانواده کیم ته گون (اولین کشیش کاتولیک کره ای) نیز متحمل تاریخی از آزار و اذیت نسبت به کاتولیک ها شده بودند. کیم وون جو پدر پدر بزرگش در سال ۱۸۱۴ در زندانی در منطقه چانگ چونگ جنوبی کنونی درگذشت، و عموی پدرش کیم جونگ هان در سال ۱۸۱۵ در خلال آزار و اذیت اولمی دستگیر شد و در شهر دگو (واقع در ناحیه گیونگ سانگ) به عنوان یک شهید درگذشت. خانواده کیم در عمل به فرایض کاتولیکی مبادرت ورزیدند و این دین عمیقا زندگی کیم ته گون را تحت تاثیر قرار داد.

پرتره کیم ته گون

پیمودن یک مسیر مذهبی:

کیم ته گون در ۲۱ آگوست ۱۸۲۱ در دانگجین کون (ناحیه چانگ چونگ جنوبی) پا به عرصه گیتی نهاد. او در اصل در زبان انگلیسی آندره کیم ته گون مقدس نامیده می شد. خانواده اش در زمان کودکی او بسیار ثروتمند بودند و در خانه ای که ۹۹ اتاق داشت زندگی می کردند. او در خانواده ای متعلق به طبقه اجتماعی یانگبان به دنیا آمده بود و والدینش به مسیحیت گرائیده بودند. پدرش به علت عمل به مسیحیت که فعالیتی منع شده در جامعه به شدت کنفسیوسی آن زمان کره به حساب می آمد، به شهادت رسیده بود. اما بعد از پیگرد قانونی پدر پدربزرگ کاتولیک وی، ثروت خانوادگیش کاهش یافته و کیم ته گون زندگی سختی را تجربه کرد و مجبور شد از شهری به شهر دیگر برود. در حالیکه بسیاری از بستگان مذکر او به شهادت رسیده بودند، کیم در فقری شدید رشد کرد؛ تا جایی که مادرش مجبور شد به گدایی روی آورد.

کیم ته گون بعد از تعمید یافتن توسط کشیش فرانسوی پیر فیلبرت مائوبنت مقدس که در سال ۱۸۳۶ به سلسله چوسون آمده بود، به عنوان دانشجوی الهیات انتخاب شد. کشیش مائوبنت به سرتاسر نواحی گیونگ گی و چانگ چونگ سفر می نمود، کاتولیک ها را تعمید می داد و اولین دانشجویان الهیات کره ای را بر می گزید. او کیم ته گون را به همراه چویی یانگ اوپ  و چویی بانگ جه انتخاب کرد و این سه دانشجو را به یک مدرسه الهیات در ماکائو فرستاد. کیم ته گون در پانزده سالگی کره را به مقصد ماکائو ترک کرد و شش سال به مطالعه خداشناسی پرداخت. کیم در سال ۱۸۴۵ توسط اسقف فرانسوی جین جوزپ فرول به عنوان یک کشیش تعیین شد و به عنوان اولین کشیش کاتولیک کره ای برای موعظه و بشارت دادن به دین مسیح به چوسون بازگشت.

او سفرهای زیادی به چین داشت. این سفرهای فرساینده بین چین و کره که به صورت پیاده یا بر روی قایق های کم ارزش ماهیگیری انجام می شد، به کیم در کاوش ناحیه و افزایش دقت نقشه هایی که وی برای برنامه ریزی بهتر مسیرهای ورود مبلغان فرانسوی به کره استفاده می کرد یاری می رساند.

در سال ۱۸۴۲، او به عنوان مترجم بر روی یک کشتی جنگی فرانسوی به فعالیت پرداخت و به صورت اتفاقی در امضای معاهده نانگینگ که بر اولین جنگ تریاک بین بریتانیا کبیر و چین خاتمه داد حاضر بود.

مجسمه آندره کیم ته گون مقدس در حیاط کلیسای جامع میونگ دونگ.

راهی به آسمان:

از زمان رسیدن به چوسون تا شهادت وی، کیم ته گون زندگی خویش را در مسیری ناهموار و سخت به پیش برد. در اکتبر سال ۱۸۴۵، کیم به همراه اسقف فرول به گنگ گیونگ در ناحیه چانگ چونگ جنوبی رفت و زمان و کوشش خویش را صرف ترویج حضور مردم در کلیسا کرد. در ژوئن ۱۸۴۶، درحالیکه برای سازماندهی گذرگاهی برای ورود مبلغان بیشتر به کره از طریق کشتی در عرض سواحل جنوب شرقی می کوشید، توسط گشت مرزی دستگیر شد و در شانزدهم سپتامبر به شهادت رسید. بعد از مرگ گوش هایش توسط تیر سوراخ و صورتش با آهک پوشانده شد.

در حالیکه که زندانی شده و منتظر سرنوشتش بود، آندره کیم ته گون به پیروانش نوشت:

” برادران و خواهران عزیز من این را بدانند: اربابمان عیسی مسیح به محض پائین آمدن بر روی زمین رنج های بی شماری را متحمل شد و کلیسای مقدس را با شور و حرارت خود ساخته و آن را از طریق اشتیاق ایمان دینی بسط داد….. اما حال که حدودا پنجاه یا شصت سال از زمان ورود کلیسای مقدس به کره ما می گذرد، این ایمان مجددا گرفتار آزار و اذیت ها شده است. حتی امروزه آزار و اذیت ها شدت گرفته است و بسیاری از دوستانمان با عقیده ای مشابهه که من نیز در میان آنان هستم، در زندان افکنده شده ایم. درست مثل شما که در بحبوبه آزار و اذیت ها هستید. از این روی که ما اعضای یک پیکر هستیم، چگونه می توانیم از اعماق قلبمان ناراحت نباشیم؟ چگونه می توانیم درد جدایی را در قوه ذهنی بشری خویش تجربه نکنیم؟ اما همانگونه که کتاب مقدس می گوید، خداوند به کوچکترین موی سر ما نیز توجه دارد، و قطعا وی با علم لایتناهیش به ما اهمیت می دهد. بنابراین، چگونه می توان آزار و اذیت ها را چیزی جز فرمان الهی، یا پاداشش، یا به طور دقیق تر مجازاتش در نظر گرفت؟…. ما در اینجا بیست تن هستیم و به لطف پرودگار همچنان سلامت می باشیم. اگر کسی از ما کشته شود، به شما التماس میکنم که خانواده اش را فراموش نکنید. من چیزهای بیشتری برای گفتن دارم، اما چگونه می توانم آنان را با قلم و کاغذ بیان کنم؟ من به این نامه خاتمه می دهم. چون که ما نزدیک یک کشمکش هستیم، دعا میکنم که شما در مسیر ایمان قدم بردارید تا زمانی که سرانجام وارد بهشت شوید، ما همدیگر را ملاقات کنیم. من بوسه عاشقانه خود را به شما میفرستم.”

آخرین کلمات وی عبارت بودند از:

” این آخرین ساعت زندگی من است، با دقت به من گوش فرا دهید: اگر من با بیگانگان ارتباطی برقرار کردم، آن برای دینم و برای پروردگارم بود. برای اوست که من می میرم. زندگی جاویدان من در نقطه آغاز است. اگر طالب شادی بعد از مرگ هستید مسیحی شوید، زیرا خداوند برای آنهایی که از شناخت او سرباز می زنند، مجازات های ابدی در آستین دارد.”

قبل از اینکه فرول، اولین اسقف کره در سوم فوریه ۱۸۵۳ بر اثر کهولت سن از دنیا برود، وصیت کرده بود تا در کنار کیم دفن شود، او گفته بود: ”  شما نمی دانید که برای از دست دادن این کشیش جوان بومی تا چه اندازه اندوهگین بودم. من او را دوست داشتم چنانکه یک پدر پسرش را دوست می دارد، برای من تسکینی است که در مورد شادمانی ابدی تو فکر کنم. “

زندگی کیم ته گون اولین کشیش کاتولیک تنها ۲۵ سال طول کشید و زمانی که وی به عنوان یک کشیش سپری کرد، فقط کمی بیشتر از یک سال طول کشید. با اینحال، در این زمان نیز کیم زمینه را برای تبلیغ کاتولیسم فراهم و ورود مبلغان خارجی را به کره تسهیل کرد. حتی بعد از بالغ بر ۴۰ بار شکنجه و محکوم شدن به مرگ با قطع سر، کیم ته گون از مردم خواست تا کاتولیک شده و به او بپیوندند. مسیر هموار شده توسط کیم به بنیان گذاری موفقیت آمیز کاتولیسم به عنوان یک دین در کره و ظهور مردانی بافضلیت مثل کاردینال کیم سو هان انجامید. زندگی کوتاه کیم ته گون آغازی بزرگ بود و تا به امروز اثری بزرگ بر زندگی مردم داشته است.

در ششم می ۱۹۸۴، پاپ جان پائول دوم در خلال سفرش به کره کیم را به همراه ۱۰۲ تن دیگر از شهدای کره ای مثل پائول چونگ هسانگ، در زمره مقدسین برشمرد. یادبود آنها در بیستم سپتامبر است.

چندین مدرسه و کلیسای کاتولیک در سراسر جهان به افتخار آندره کیم مقدس نام گذاری شده اند، حتی یک اتحادیه اعتباری در نیوجرسی آمریکا نیز به نام وی وجود دارد.

نقشه ای از کره توسط پدر آندره کیم (کیم ته گون، اولین کشیش کاتولیک کره ای که این نقشه را در مدت کوتاهی که او بایست در کره سفر و کار می کرد کشید. این اتفاق قبل از اعدامش در سال ۱۸۴۶ رخ داد.)

 

قطعه ای از استخوان به جا مانده از کیم ته گون مقدس.
منبع دایرالمعارف جهان جدید ویکی پدیا انگلیسی رادیو جهانی کی بی اس
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمدرضا
امتیاز :
     

ممنون مطلب مفیدی بود .امیدوارم همیشه با قدرت بیشتر به کارتون ادامه بدید

A.N.A
امتیاز :
     

آقای سیروس‌پور، باید بگم که شما یک تنه پرچم تاریخ کره را بالا بردید و با مقالاتتون عده زیادی (از جماه خودم) به تاریخ این شبه‌جزیره علاقه‌مند کرده‌اید.