بک گیوسو

بک گیوسو (۱۸۷۷-۱۸۰۷) دیوان سالار، عالم، سیاستمدار، و دیپلمات سلسله چوسون بود. او به عنوان پیشرو یک گروه روشنگری شناخته می شود. بک گیوسو نوه پارک جی ون به شمار می رود. پارک جی ون عالم بزرگ جنبشی اجتماعی موسوم به سیلهاک بود. او با اسامی مستعارش هوانجه، هونجه، و هوانجه گوسا شناخته می شود.

زندگی نامه

بک گیوسو در سال ۱۸۲۷ با ولیعهد هیومیونگ دیدار کرد و سریعا به دوست معتمد وی تبدیل شد. ولیعهد غالبا از گیوسو در مورد اندیشه هایش در باب مسائل حساس سیاسی و اجتماعی می پرسید. زمانیکه ولیعهد سه سال بعد در ۲۰ سالگی جان سپرد، گیوسو به حالت عزاداری عمیقی فرو رفت. به همین خاطر بود که گیوسو خویشتن را به مدت ۲۰ سال از جهان خارج منزوی کرد.

او در سال ۱۸۴۸ آزمون خدمات مدنی گواگو را با موفقیت گذراند. موفقیت در این آزمون برای در اختیار گرفتن یک شغل دولتی ضروری بود. گیوسو با عملکرد درخشان در این آزمون توانست خیلی زود شغلی با درآمد بالا بدست آورد.

فعالیت های فرهنگی و سیاسی

گیوسو در اواخر زندگی اش که مصادف با  اواسط دهه ۱۸۷۰ می شد، مربی پارک یونگ هیو یکی از سیاستمداران کره ای شد.  او ابتدا پیشقدم شد و به دنبال سیاستمدار مذبور رفت و آنگاه تصمیم گرفت پارک یونگ هیو را با اندیشه های روشنگرانه اش تعلیم دهد.  ایده های گیوسو بسیاری را در سراسر کره تحت تاثیر قرار داد که مشهورترین آنها اصلاح طلب کره ای کیم اوک گیون نام داشت. کیم اوک گیون شخصی بود که اقدام به گنجاندن علوم و فنون خارجی در کره کرد. او این کار را به قصد استحکام کشور در برابر پیشرفت های نظامی بیشتری که ژاپن در دوران میجی به سرعت از نظر فن آوری به خود می دید صورت داد.

در خلال سلطنت پادشاه گوجونگ، ملکه به طرز فعالانه ای از وی حمایت کرد. ملکه سینجونگ همسر ولیعهد هیومیونگ بود که پس از مرگ پادشاه مونجو نامیده شد. بک گیوسو زمانیکه حادثه ژنرال شرمن اتفاق افتاد فرماندار استان پیونگان بود. از این حادثه عموما به عنوان عاملی مهم در پایان انزوای شبه جزیره کره در قرن نوزدهم میلادی یاد می شود. ژنرال شرمن در نهم جولای ۱۸۶۶ بدون اجازه وارد دروازه کیوپسا شد. گیوسو به خدمه کشتی ژنرال شرمن هشدار داد که از کره دور شوند. خدمه کشتی هشدار وی را نادیده گرفتند و آجودان ژنرال یی هیون ایک یکی از زیر دستان بک گیوسو که پیام رسان بود را دستگیر کردند. گیوسو در ۲۴ جولای ۱۸۶۶ در عملیات نجات یی و نابودی کشتی ژنرال شرمن حضور داشت. بک گیوسو در سال ۱۸۷۲ به عنوان رئیس السفرای پادشاهی چوسون به مقصد دربار امپراطور تونگژی انتخاب شد.

پرتره ای از بک گیوسو.
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

7 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آریا

سپاس فراوان از مطالب خوبی که تهیه می کنید.🌹🌹🌸🌸🌸🌺🌺🌺

آریا
امتیاز :
     

سلام.خوب هستید ان شاءاللَّه!؟دیدم مدتی است که خبری از کارهای ارزندهی شما در سایت نیست،گفتم احوالی بپرسم.درباره ی آموزگار یولگوک و استاد وانگ سان آک و لی شیدائو(یی سادو) قول داده بودیدکه مطالبی ارائه کنید.🌹🌹🌹💙💙☯☯🎁

آریا

سلام و عرض خسته نباشید دارم.دیدم که مدتی است که در سایت مطلب جدیدی قرار ندادید،گفتم که احوالی بپرسم.خوب هستید انشاالله. درباره ی آموزگار یولگوک و استاد وانگ سان آک و لی شیدائو (یی سادو )قول داده بودیدکه مطالبی ارائه کنید.

آریا

ان شاءالله که همیشه سلامت باشید و توفیق الهی همراهتان باشد.💙💙🌸🌸🌸🏵🏵🍎🍎