جوان‌ترین قدیس‌های مسیحی در تاریخ چه کسانی بودند؟

تقّدس، والاترین و مورداحترام‌ترین عنوان در باور و ایمان کاتولیک محسوب می‌شود. کسی می‌تواند قدیس شود، که پاپ او را قدیس کند و در کنار انسان‌هایی بوده باشد، که بالاترین درجات پرهیزگاری و فضل را در طول زندگی‌شان به دست گرفته‌اند. هیچ محدودیت سنی برای واجد شرایط مقدس شدن وجود ندارد. اصلا کلیسای کاتولیک خیلی از افراد را بعد از سال‌ها قدیس معرفی کردند و مقام‌شان را تا مقام تقدس ارتقاء داد، که خیلی‌هایشان کاملا جوان بودند.

در مقاله امروز با جوان‌ترین قدیس‌های مسیحی در تاریخ در کلیسای کاتولیک آشنا می‌شویم.

۸- قدیس خوزه لوئیس سانچز دل ریو

تولد: سال ۱۹۱۳ میلادی

وفات: سال ۱۹۲۸ میلادی

سن: ۱۴ سال

زمان نائل شدن به قدیس: ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی

جوان‌ترین سنت‌های تاریخ

قدیس خوزه لوئیس سانچز دل ریو در ساهوایو میچوآکان، مکزیک به دنیا آمد و سومین فرزند از چهار فرزند والدینش بود. او با ایمان قوی و به خصوص تعهد محکمش به بانوی ما از گوادالوپ بزرگ شد. در دوران جوانی‌اش، جنگ‌های کریسترو سراسر کشورش را فرا گرفت و دولت کشور هم تلاش خود را می‌کرد تا مسیحیت کاتولیک را براندازد و به مکزیک نفوذ کند.

نیروهای شورشی زیادی در مرز مکزیک شکل گرفتند و در مقابل دولت ظالمانه قیام کردند. خوزه لوئیس سانچز دل ریو هم تمایل داشت به این جنبش ملحق شود، اما برای این کار خیلی جوان بود. منتها این کودک با اصرار به خواسته‌اش در عضویت در نیروهای شورشی رسید و در نهایت به او اجازه دادند تنها حامل پرچم باشد.

آیا می‌دانستید؟

قدیس خوزه لوئیس سانچز دل ریو در جنگ اسیر و به طور وحشتناکی شکنجه شده بود. با اینکه پاهایش را از دست داده بود، او را به زور به خیابان‌ها می‌بردند. اما او با اینکه شکنجه‌های فجیع را تحمل می‌کرد، هرگز دست از ایمان و جنبش کریستور نکشید و تسلیم نشد.

۷- قدیس دیمفنا

تولد: قرن هفتم

وفات: قرن هفتم

سن: ۱۴ سال

زمان نائل شدن به قدیس: سال ۱۲۴۷ میلادی

جوان‌ترین سنت‌های تاریخ

قدیس دیمفنا، هفتمین قدیس جوان در مقاله امروز محسوب می‌شود، که یک کلیسای کاتولیک او را به مقام قدیس نائل کرده است. در افسانه‌ها آمده که قدیس دیمفنا، یکی از جوان‌ترین قدیس‌های مسیحی در تاریخ، دختر شاه کافر ایرلندی بود و بعد از اینکه مادرش از دنیا رفت، پدرش با اختلال روانی روبه‌رو شد و تمایلاتی برای ازدواج با دخترش نشان داد.

منتها قدیس دیمفنا که قبل از مرگ مادش، مسیحیت را پذیرفته بود، با کمک یک کشیش (پدر گربرنوس) از انگیزه‌های کافرانه پدر فرار کردند. هر دوی آن‌ها به روستای گیل فرار کردند و در کلیسای کوچکی پناه گرفتند. هرچند، فرستاده‌های شاه، محل حدودی آن‌ها را به سرعت پیدا کرده بودند و اعدام شدند.

آیا می‌دانستید؟

قدیس دیمفنا با توجه به تجربه دیدن جنون و دیوانگی که گریبان پدرش را گرفته بود، به قدیس حامی اختلالات روانی شناخته می‌شود.

۶- قدیس کیزیتو

تولد: سال ۱۸۷۲ میلادی

وفات: سال ۱۸۸۶ میلادی

سن: ۱۴ سال

زمان نائل شدن به قدیس: ۱۸ اکتبر سال ۱۹۶۴ میلادی

جوان‌ترین سنت‌های تاریخ

قدیس کیزیتو یکی از جوان‌ترین قدیس‌های مسیحی در تاریخ و شهدای اوگاندا و یکی از قربانی‌هایی بود، که حاکم ظالم بوگاندا (بخش امروزی اوگاندا)، یعنی موانگا (Mwanga) به دنبالش بود.

هرچند که موتسا اول، رهبر کاباکای بوگاندا دربرابر مسیحی‌های ساکن در مناطق محلی شکیبا بود، جانشین او، موانگا (Mwanga) در مقابل ایمان و اعتقاد مسیحیان صبری نشان داده بود و حتی حملات سنگینی به مسیحی‌های محلی می‌آورد. متاسفانه، قدیس کیزیتو یکی از قربانیانی بود، که به دام این رهبر ظالم افتاده بود و در ۳ ژوئن سال ۱۸۸۶ میلادی به همراه ۲۱ پسر جوان دیگر زنده به گور شد.

آیا می‌دانستید؟

چارلز لوانگا که رهبر جامعه مسیحیت در اوگاندای آن زمان بود، قدیس کیزیتو را غسل تعمید داده بود.

۵- قدیس فیلومن

تولد: ۱۰ ژانویه ۲۹۱ بعد از میلاد مسیح

وفات: ۱۰ آگوست ۳۰۴ بعد از میلاد مسیح

سن: ۱۳ سال

زمان نائل شدن به قدیس: ۳۰ ژانویه سال ۱۸۳۷ میلادی

جوان‌ترین سنت‌های تاریخ

قدیس فیلومن (Philomena) که به قدیس فیلومن (Filumena) هم شناخته می‌شود، از جوان‌ترین قدیس‌های مسیحی در تاریخ و باکره مقدس جوانی بود، که بقایای آن در آرامگاهی در کاتاکومب (سردابه) پریسیلا پیدا شده است. بعدها مشخص شده بود که او از چهره‌های مقدس بوده و قبل از مرگش به مقام والای مقدس بودن رسیده بود.

نوشته منحصربه‌فرد «Pax Tecum Filumena» به معنای (درود بر تو، ای فیلومن) روی کاشی‌های مقبره او نوشته شده بود. بقایای این قدیس هم به محض کشف به موگنانو دل کاردیناله منتقل شد. قدیس فیلومن همچنین به خاطر قدرت شفابخشی‌اش در بین محلی‌ها نفوذ زیادی داشت. او حتی با معجزات زیادی مانند شفای معجزه‌آمیز پائولین جاریکوت شناخته می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

قدیس فیلومن، قدیس حامی نوزادان و کودکان و جوانان است.

۴- قدیس تارسیسیوس

تولد: ۲۳۶ بعد از میلاد مسیح

وفات: ۲۷۵ بعد از میلاد مسیح

سن: ۱۲ سال

زمان نائل شدن به قدیس: قبل-حضور در دسته کلیسا

جوان‌ترین سنت‌های تاریخ

قدیس تارسیسیوس که در حدود ۳ صده بعد از میلاد مسیح زندگی می‌کرد، جوان‌ترین قدیس‌های مسیحی در تاریخ و شهید در دوران روم بود. با اینکه قدیس تارسیسیوس صده‌ها سال پیش و مدت‌ها قبل زندگی می‌کرده، چیز زیادی از زندگی‌اش در دسترس نیست منتها بسیاری از روایات از زندگی‌اش را پاپ داماسوس اول تعریف می‌کند، یا افسانه‌ها روایت‌هایی را بدون ذره‌ای پایه و اساس تاریخی در قرن‌ها پخش کرده‌اند.

در افسانه‌ها آمده که قدیس تارسیسیوس در دوره اذیت و آزاد رومیان در حین قرن سوم دستگیر شده بود، که مسیحیان در حکومت امپراتور والرین به خاطر ایمانشان به مسیحیت با شکنجه‌ها و اذیت‌های سنگینی روبه‌رو می‌شدند. گفته می‌شود به قدیس تارسیسیوس دستور داده بودند که آیین سپاسگزاری را برای امپراتور روم ببرد، اما قدیس تارسیسیوس به خاطر وفاداری به ایمانش، این درخواست را رد و مرگ را انتخاب کرد.

آیا می‌دانستید؟

با اینکه هیچ سبقه تاریخی از این مورد وجود ندارد، اما قدیس داماسکوس، قدیس تارسیسیوس را با شماس () قدیس استفان مقایسه کرده بود.

۳- قدیس اگنس روم (آنیزه مقدس)

تولد: ۲۹۱ بعد از میلاد مسیح

وفات: ۳۰۴ بعد از میلاد مسیح

سن: ۱۲ یا ۱۳ سال

زمان نائل شدن به قدیس: قبل-حضور در دسته کلیسا

جوان‌ترین سنت‌های تاریخ

قدیس اگنس روم (آنیزه مقدس) یکی از شناخته‌شده‌ترین شهدای کلیسای کاتولیک است، که این کلیسا او را سومین و در بعضی از روایات، چهارمین قدیس‌های مسیحی در تاریخ در نظر می‌گیرند. پدران کلیساها و شاعران مختلف اشعار و آهنگ‌های بسیاری در وصف شجاعت و عفت مثال‌زدنی او تا زمان مرگش سرودند.

در افسانه‌ها آمده که او از ازدواج با پسر مقام رسمی خودداری و در دوران سیاسی که برای مسیحیان آشفته و بهم‌ریخته بود، اعلام کرد که کاملا به مسیحیت تعهد دارد. همین هم دلیلی شد تا به قول معروف شهید ایمان و اعتقادش شود. اختلافاتی هم بر سر سن‌وسال قدیس اگنس روم، یکی از جوان‌ترین قدیس‌های مسیحی در تاریخ وجود دارد، که بعضی از روایات او را یک دختر ۱۲ ساله معرفی می‌کنند و برخی از نقل‌وقول‌ها هم او را به عنوان یک دختر ۱۳ ساله در نظر می‌گیرند.

آیا می‌دانستید؟

جشن‌های شهدا در تقویم روم باستان به قدیس اگنس روم (آنیزه مقدس) اشاره می‌کند، که روز جشن او هم در ۲۱ ژانویه است.

۲-قدیس ماریا گورتی

تولد: ۱۶ اکتبر سال ۱۸۹۰ میلادی

وفات: ۶ جولای سال ۱۹۰۲ میلادی

سن: ۱۱ سال

زمان نائل شدن به قدیس: ۲۴ ژوئن سال ۱۹۵۰ میلادی

جوان‌ترین سنت‌های تاریخ

قدیس ماریا گورتی یکی از مشهورترین و جوان‌ترین قدیس‌های مسیحی در تاریخ در سُنت کاتولیک محسوب می‌شود. او در سال ۱۸۹۰ میلادی در کلیسای سان فرانسیسکو در کورینالدو تعمید شد و در سال ۱۹۰۱ میلادی، اولین آیین مقدس خود را در کلیسای کونکا (بورگوی امروزی) دریافت کرد.

اولین روایت‌های تاریخی از زندگی قدیس ماریا گورتی حادثه‌ای را شرح می‌دهد که در آن، پسر ۲۰ ساله‌ای به نام آلسساندرو که همسایه‌اش هم بوده، تلاش می‌کرد تا او را اغوا کند. اما تعهد قدیس ماریا به مسیحیت باعث شد تا خواسته‌های همسایه‌اش را نادیده بگیرد و رد کند. همین باعث شد آلسساندرو ۱۴ بار به قدیس ماریا گورتی چاقو بزند که در نهایت از دنیا رفت.

کلیسای کاتولیک روم این دختر را در سال ۱۹۴۷ میلادی به مقام قدیس نائل کرد و او را در سال ۱۹۵۰ میلادی به مقام قدیس (آدم مقدس) رسید.

آیا می‌دانستید؟

با اینکه قدیس ماریا گورتی ۱۴ بار شاقو خورده، اما قبل از اینکه در بیمارستانی از دنیا برود، کسی که به او حمله کرده بود را بخشید. روایت‌های تاریخی دولت نشان می‌دهد که حمله‌کننده به قدیس ماریا گورتی، شخصی به نام آلساندرو بوده است.

۱-قدیس فرانسیسکو و قدیس جاسینتا مارتو

تولد: ۱۱ ژوئن سال ۱۹۰۶ میلادی و ۱۱ مارش سال ۱۹۱۰ میلادی

وفات: ۴ آوریل سال ۱۹۱۹ میلادی و ۲۰ فوریه سال ۱۹۲۰ میلادی

سن: ۱۰ سال و ۹ سال

زمان نائل شدن به قدیس: ۱۳ می سال ۲۰۱۷ میلادی

جوان‌ترین سنت‌های تاریخ

قدیس فرانسیسکو و قدیس جاسینتا مارتو از جوان‌ترین قدیس‌های مسیحی در تاریخ هستند، که کلیسای کاتولیک آن‌ها را در دوران امروزی در مقام تقدس بالا برده‌اند. این دو خواهر و برادر در روستای کوچکی خارج از تاتیمای پرتغال به دنیا آمده بودند و به همراه خواهرزاده‌شان، لوسیا داس سانتوس گزارش دادند که ظهور فرشته پرتغال را در سه وضعیت جداگانه مشاهده کرده‌اند. آن‌ها همچنین در سال ۱۹۱۷ میلادی، گزارش داده بودند که ظهور مریم باکره مقدس‌شده را در کووا دی ایریا دیده‌اند.

این جوان‌ترین قدیس‌های مسیحی در تاریخ، ظهور مریم مقدس را در کووا دی ایریا و مجموعه‌ای معجزات، معجزه فاتیما پیشگویی کرده بودند. امروزه، مکان ظهور مریم مقدس به شناخته‌شده‌ترین مکان گردشگری و زیارتی برای مسیحیان سراسر جهان تبدیل شده است. پاپ جان پال دوم در ۱۳ می سال ۲۰۰۰ میلادی، قدیس فرانسیسکو و قدیس جاسینتا مارتو را تقدیس کرد و پاپ فرانسیس هم آن‌ها را در سال ۲۰۱۷ میلادی در زمره مقدسان قرار داد.

آیا می‌دانستید؟

این دو قدیس در سال ۱۹۱۸ میلادی، قربانی همه‌گیری آنفولانزا شده بودند و بعد گذشت دوره کوتاهی از همه‌گیری، از بیماری درگذشتند.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها