فرقه های بکرنتینان و کلنکایاتریان و مهایانا در هندوستان

خلاصه ای از فرقه های بكرنتينان و كلنكاياتريان و مهايانا

 

فرقه بکرنتینان در هندوستان


این گروه خود را آهن پیچیدگان مى خوانند، و طبق دستورات مذهبى و مراسم دینى خود، موى سر و صورت را مى تراشند و با بدن برهنه جز عورت خود را لخت نگه مى دارند، بر اساس آئین مذهبى خود، چیزى را به کسى نمى آموزند، و با کسى سخن نمى گویند مگر آنکه به کیش آنان در آمده باشد .

براى اینکه حالت فروتنى و تواضع در خود بوجود آورند به آنها دستور اکید داده شده که صدقه ، فر دهند. و تازه واردین این کیش تا زمانى که شایستگى کامل پیدا نکنند، حق آهن پیچیدن بخود را ندارند. و علت آهن پیچى بخود، محفوظ ماندن از زیادى دانش و اندیشه هاست !


فرقه کلنکایاتریان در کشور هندوستان


این گروه در همه کشور هندوستان وجود دارند، و بر این باورند، اگر کسى به گناهى آلوده گردد، از دور و نزدیک ، آن گناه در وى دیده شود، و تا هنگامى که در رودخانه گنگ غسل نکند از گناه پاک نشود! و رسوائیش زائل نگردد.


مذهب مهایانا در هندوستان


این مذهب که جدا شده از کیش بودائى است ، در عصر حکومت و پادشاهى ((آشوگا)) در قرن اول تا سوم میلادى یعنى زمان حکومت ((کانیتکا)) در ناحیه شمال غربى هندوستان پدید آمد و به نام مذهب مهایانا، شناخته شد. این مذهب در آغاز، بسیار ساده و محدود بود، و گروه کمى از خواص علماء به آن روى آوردند. در گسترش آن ، امپراطور مقتدر آشوگا بسیار مؤ ثر بود، و چون او نتوانست تعالیم نوین و جدیدى را در مذهب بودا بوجود آورد، مردم گروه گروه به این مذهب جدید روى آوردند، در نتیجه حالت عمومى پیدا کرد.


مهایانا به معنى ((ارابه بزرگ )) و بنا بر اصول و مبادى جدید، مهایانا موجود است که سزاوار پرستش و عبادت است و او داراى جنبه الوهیت مى باشد و از آسمان لاهوت به لطف رحمانیت خود، براى نجات بندگان ، به این عالم سفلى هبوط نموده است ، تا به دست خود، آدمیان گمراه را رهایى بخشد و آنان را به فلاح و رستگارى دعوت نماید.


از ویژگیهاى این مذهب ، همانا تاءثیر غیر مستقیم مبادى برهمنیسم هند بر کیش بودا مى باشد، اینان بر این باورند که در زیر حجاب ، مظهرى از مظاهر یک حقیقت پنهان است که همواره خود را در همه حالات ارائه مى دهد، و این همان خداى ویشنو است .

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها