انواع جریمه خودرو و نحوه اعتراض به آن

آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی، اولین مرحله‌ای است که هر فرد برای اخذ گواهینامه باید آن را پشت سر بگذارد. رعایت این قوانین علاوه بر ایجاد نظم در خیابان‌ها و جاده‌ها، ایمنی راننده و سرنشینان را نیز تضمین می‌کند.

متاسفانه بسیاری از رانندگان با سرپیچی از قوانین، علاوه بر خود، به سایر خودروها و راننده‌ها نیز صدمه می‌زنند. بنابراین پلیس راهور برای جلوگیری از تخلفات، جرایمی را در نظر گرفته است. این جرایم معمولا نقدی هستند و مبلغ آن‌ها بسته به میزان حادثه‌ساز بودن تخلفات محاسبه می‌شود.

اکثر جرایم با دوربین‌ها ثبت می‌شوند؛ اما افسران راهنمایی و رانندگی نیز اگر خودرویی را حین تخلف مشاهده کنند، جریمه یا توقیف خواهند کرد. رانندگان باید توجه داشته باشند که اگر سقف جرایم آن‌ها به عدد سه میلیون تومان رسیده باشد، پلیس آن‌ها را تا زمان پرداخت جریمه خودرو توقیف می‌کند. بنابراین بهتر است با استعلام خلافی باما، از میزان بدهی جرایم اطلاع داشته باشید.

جرایم رانندگی به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از دوبرگی، تسلیمی، الصاقی، ثبت شده توسط دوربین.

جریمه دوبرگی برای رانندگانی است که دستور پلیس برای توقف را متوجه نشده و یا از قصد توقف نکردند. در چنین شرایطی، دو جریمه برای متخلف صادر می‌شود که یکی از آن‌ها برای سرپیچی از دستور پلیس است.

جریمه تسلیمی برای موقعی است که متخلف از دستور توقف پیروی کرده و مدارک را به افسر ارائه می‌دهد. قبض این جریمه باید تا مدت دو ماه پرداخت شود؛ در غیر این صورت، مبلغ در نظر گرفته شده دو برابر می‌شود.

جریمه الصاقی به نوعی از جرایم گفته شده که در نبود راننده صادر می‌شود. این نوع جریمه نیز در صورت پرداخت نشدن، دو برابر خواهد شد.

دوربین‌های ثبت جرایم دو نوع هستند؛ دوربین‌های هوشمند در مکان ثابتی نصب می‌شوند و پلاک خودروها را ثبت می‌کنند. اما نوع دوم دوربین‌ها نیاز به اپراتور دارد. دوربین‌ها می‌توانند تخلفات مربوط به سرعت، چراغ راهنمایی و رانندگی، پارک در محل ممنوعه، طرح‌های ترافیک و … را ثبت کنند.

در این میان ممکن است گاهی جریمه اشتباهی برای خودرو ثبت شود. برخی از رانندگان متخلف پلاک خود را تغییر داده و یا مخدوش می‌کنند که در این صورت پلاک فرد دیگری به اشتباه ثبت خواهد شد. اگر با استعلام خلافی متوجه شدید که جریمه‌ای به طور اشتباه ثبت شده، تا ۶۰ روز پس از ثبت آن می‌توانید اعتراض کنید. پس بهتر است آمار خلافی خودرو خود را داشته باشید تا فرصت را از دست ندهید. برای اعتراض به جریمه، مالک خودرو (یا وکیل قانونی وی) باید به دفاتر پلیس +۱۰ و یا مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه کند و مدارکی مانند کارت و سند خودرو و کارت شناسایی خود را همراه داشته باشد. بعد از آن نیز باید یک فرم را پر کرده و ارائه دهید.

پس از ثبت اعتراض به جریمه، جواب آن به صورت پیامکی به مالک خودرو ارسال می‌شود. این جوابیه معمولا تا ۲۴ ساعت پس از ثبت اعتراض ارسال خواهد شد. اگر جواب اعتراض منفی بود و باز هم به آن اعتراض داشتید، می‌توانید دوباره به همان مراکز مراجعه کنید. اما این بار مشکل را به واحد رسیدگی پلیس راهور منتقل می‌کنند. در این مرکز می‌توانید دلیل اعتراض خود را به کارشناسان توضیح دهید. رای نهایی تا حداکثر یک هفته بعد صادر شده و جای اعتراض دیگری باقی نیست. توجه داشته باشید که اگر اعتراض برای بار دوم نیز رد شود، متخلف باید تا مدت ۲۰ روز پس از رد اعتراضش مبلغ آن را پرداخت کند؛ در غیر این صورت مبلغ جریمه دو برابر می‌شود.

معمولا احتمال موفقیت اعتراض به جرایم تسلیمی، الصاقی و دوبرگی کم است. در عوض، اعتراض به جرایمی مانند سرعت بالا، عبور از چراغ قرمز و طرح که توسط دوربین‌ها ثبت شده، با موفقیت بیش‌تری همراه خواهد بود. بیش‌تر معترضان نیز به همین جرایم ثبت شده با دوربین اعتراض دارند که اگر عکس ثبت شده از پلاک خودرو واضح باشد، جای اعتراض نیست و تنها زمانی که پلاک خودرو واضح نباشد می‌توان اعتراض کرد.

استعلام خلافی خودرو به روش غیرحضوری کاملا امکان‌پذیر بوده و تنها با دسترسی به اینترنت انجام می‌شود. اما برای اعتراض به هر جریمه ثبت شده، باید حتما به صورت حضوری و به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرد و هیچ روش اینترنتی برای آن وجود ندارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها