۴ راه جذب سرمایه گذار دست به جیب برای استارتاپ

جذب سرمایه ‌گذار جزء آرزوهای همه کارآفرینان است که ایده‌های ناب و نوآورانه در ذهن دارند. اما این کار آسان نبوده و برای انجام صحیح آن نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش زیادی است. در صورت پیدا کردن کانال جذب سرمایه‌ گذار، می‌توانند ایده‌های خود را به گونه‌ای با تیم سرمایه ‌گذار در میان بگذارند که با کمک گرفتن از پتانسیل‌های آنها ایده ها به رشد و سودآوری برسند. فرقی نمی‌کند که قصد جذب سرمایه ‌گذار برای استارتاپ یا جذب سرمایه ‌گذار برای تولید را دارید؛ بهتر است برای طی کردن این مرحله مهم از کسب و کار، از کارشناسان مجموعه برند اکسین مشاوره دریافت کنید.

تفاهم با سرمایه گذار

معرفی سرمایه‌گذار

در یک تعریف ساده می‌توان اینگونه به معرفی سرمایه ‌گذار پرداخت که سرمایه‌ گذار شخصی است که پول خود را در یک کسب و کار و پروژه قرار می‌دهد، تا پس از طی کردن مراحل رشد، بتواند از پروژه سود خوبی به دست آورد. افراد سرمایه ‌گذار هم جزء سازمان‌های بزرگ و هم از افراد عادی هستند که با تحقیقات زیاد، ریسک‌ سرمایه‌ گذاری را قبول کرده و تصمیم برای ورود به یک پروژه می‌گیرند. معمولاً این افراد ابتدا باید از پتانسیل رشد پروژه مطمئن شده و سپس به پروه وارد می‌شوند.

اهداف افراد سرمایه‌گذار متفاوت است؛ برخی از آنها برای کسب سود در مدت زمان کوتاه سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی دیگر برای کسب سود در مدت زمان طولانی سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند. اما برخی از افراد سرمایه‌گذار فقط برای حمایت از یک کسب و کار ویژه و خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند.

از معروف‌ترین سرمایه‌گذاران جهان که شناخته شده هستند:

  • ایلان ماسک

  • جف بزوس

  • بیل گیتس

  • وارن بافت

جلسه با سرمایه گذار برای معرفی استارتاپ

بررسی راه‌های جذب سرمایه ‌گذار

زمانی که ایده راه‌اندازی یک کسب و کار مطرح می‌شود یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که برای همه افراد به وجود می‌آید، جذب سرمایه است. با داشتن برنامه‌ریزی دقیق و اجرای صحیح، امکان پیدا کردن و راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا با پتانسیل رشد بالا به وجود می‌آید. از آنجایی که سرمایه به عنوان خون هر کسب و کار محسوب می‌شود، و بدون سرمایه هیچ ایده‌ای به مرحله اجرا نمی‌رود. نیاز است که راه‌های جذب سرمایه ‌گذار را به درستی بشناسید؛ تا متناسب با هر نوع کسب و کار بتوانید بهترین سرمایه‌ها را جذب کنید.

در صورت داشتن ایده خلاقانه برای راه‌اندازی استارت آپ نیاز به شناخت راه‌های جذب سرمایه ‌گذار دارید که در ادامه به چند مورد آن می‌پردازیم:

روش سرمایه ‌گذاری جمعی

سرمایه ‌گذاری جمعی افراد زیادی با سرمایه‌های کوچک در یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند، این روش به صاحبان ایده امکان راه اندازی کسب و کار بزرگ خود را می‌دهد. امروزه این روش جذب سرمایه‌ گذار در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته و پروژه‌های بسیار زیادی به موفقیت رسیده‌اند. از مهم‌ترین مزیت‌های این روش جمع آوری سرمایه به شکل سریع و آسان‌تر است.

در حال حاضر در ایران هم سایت‌هایی برای سرمایه‌گذاری جمعی فعالیت می‌کنند که سایت جذب سرمایه‌ گذار دونگی یکی از معتبرترین وب سایت‌ها است. افراد پس از مطالعه شرایط کسب و کار در صورت علاقمندی با مبالغ پایین در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

استفاده از شرکت‌های شتاب دهنده

شرکت‌های شتاب دهنده و ریسک‌پذیر، یکی دیگر از راه‌های جذب سرمایه گذار برای تولید و توسعه ایده‌های جدید است. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت‌های شتاب دهنده پیدا کردن سرمایه‌گذار برای استارتاپ‌ها است. زیرا با شبکه بسیار وسیعی از سرمایه‌گذاران در ارتباط هستند.

استفاده از سرمایه ‌گذاران خصوصی

معمولا صاحبان ایده‌های نو در شرایط مختلف مانند سمینارها، نمایشگاه‌ها و مراکز مختلف دیگر مشغول پیدا کردن سرمایه‌ گذار هستند. این روش از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش‌های جذب سرمایه ‌گذار برای ایده است. برای موفقیت در این روش باید ایده را به خوبی آماده کرده، اطلاعات کاملی از آن ارائه داده و ارتباطات خود را در مراکز عمومی مانند همایش‌ها و نمایشگاه‌ها زیاد کرد.

سرمایه‌ گذار فرشته

در روش سرمایه ‌گذار فرشته معمولاً افراد با تمکن مالی بالا در صورتی که یک ایده با پتانسیل رشد بالا را مشاهده کنند، اقدام به سرمایه ‌گذاری بر روی آن می‌نمایند. این افراد معمولاً درصدی از سهام شرکت را دریافت کرده، پس در صورت موفقیت کسب و کار، ارزش سهام آنها نیز بیشتر می‌شود.

دریافت تسهیلات بانکی

زمانی که قصد راه‌اندازی یک استارت آپ را برای تولید دارید؛ شرایط استفاده از تسهیلات بانکی برای شما فراهم می‌گردد. یکی از راه ‌های جذب سرمایه ‌گذار برای استارتاپ گرفتن تسهیلات بانکی است. معمولا برای دریافت تسهیلات بانکی باید شرایط خاصی مانند داشتن طرح کسب و کار، توانایی پرداخت اقساط و داشتن سابقه کار مرتبط را نیاز دارید. در بانک‌های ایران سه مدل تسهیلات بانکی برای استارت آپ‌ها در نظر می‌گیرند مانند:

  • وام راه‌اندازی کسب و کار برای تأمین سرمایه اولیه

  • وام سرمایه در گردش برای تأمین سرمایه مورد نیاز جهت تهیه مواد اولیه و تولید محصولات

  • وام توسعه برای تأمین سرمایه مورد نیاز جهت توسعه کسب و کار

اما مسئله مهم این است که دریافت تسهیلات بانکی برای استارت آپ‌ها مناسب نیست؛ زیرا باید سود زیادی را در مدت زمان کوتاه بپردازند.

استفاده از تحلیل و آنالیز سود دهی ایده در جلسه جذب سرمایه گذار

بررسی انواع کانال جذب سرمایه ‌گذار

اگر ایده خوبی برای رشد و پیشرفت دارید و قصد دارید که با جذب سرمایه ‌گذار آن را به اجرا درآورید، لازم است که حتماً انواع کانال جذب سرمایه‌ گذار را بشناسید، تا با بررسی‌های دقیق و کامل متناسب با ایده‌های خود، اقدام به پیدا کردن سرمایه‌گذار نمایید. در این بخش به بررسی انواع کانال جذب سرمایه ‌گذار می‌پردازیم:

اینترنت

اینترنت جز بهترین کانال‌های جذب سرمایه‌گذار است که با وجود سایت جذب سرمایه ‌گذار در تعداد بالا می‌توانید ایده‌های خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کنید.

شبکه‌های اجتماعی

در شبکه‌های اجتماعی باید ایده کسب و کار به شکل بصری و جذاب ارائه شود و بهتر است از تصاویر و ویدئوها برای معرفی ایده‌های خود استفاده کنید.

شرکت در مسابقات و رویدادها

شرکت در مسابقات و رویدادهای سرمایه ‌گذاری جزء راه حل‌های عالی برای جذب سرمایه ‌گذار می‌باشد؛ چرا که فرصت معرفی ایده خود را به بهترین شکل به دست می‌آورید.

آشنایی با شبکه‌های شخصی

پیدا کردن اشخاصی که در حوزه ایده‌های شما در حال فعالیت هستند، به عنوان شبکه‌های شخصی شناخته می‌شوند. با شرکت در انجمن‌ها و رویدادهای مرتبط با ایده‌های خود سرمایه ‌گذاران بالقوه را پیدا کنید.

تاثیر نام برند در جذب سرمایه ‌گذار

جذب سرمایه ‌گذار یک فرایند مهم برای تمام کسب و کارهایی که قصد دارند به اهداف بالا برسند می‌باشد. به همین دلیل باید با نکات مهم برای جذب سرمایه‌ گذار آشنایی پیدا کنند:

  • آماده کردن ایده کسب و کار به خوبی
  • معرفی تیم مدیریتی به بهترین شکل با نشان دادن تجربه و تخصص آنها
  • شناسایی بازار هدف کسب و کار برای جذب مشتریان بیشتر
  • آماده کردن طرح کسب و کار و تعیین اطلاعات کلیدی در آن
  • ملاقات کردن سرمایه ‌گذاران مختلف برای جذب سرمایه‌ گذار
  • انتخاب نام برند مناسب برای جلب توجه سرمایه ‌گذار

یکی از نکات بسیار مهم که باید در هنگام ارائه ایده به آن توجه کنید، انتخاب نام مناسب برای برند است. در صورتی که در این زمینه تخصص کافی ندارید، می‌توانید از سایت پیشنهاد نام برند کمک بگیرید که در حال حاضر برند اکسین یکی از بهترین‌ سایت‌ها است.

دریافت مشاوره تخصصی برای جذب سرمایه‌ گذار از برند اکسین

در صورتی که قصد راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا را دارید، برای جذب سرمایه ‌گذار و پیدا کردن یک نام مناسب برای آن بهتر است از پلتفرم‌های معتبر مانند مجموعه برند اکسین، مشاوره‌های تخصصی دریافت کنید. چرا که کارشناسان مجموعه برند اکسین پس از بررسی ایده‌های راه‌اندازی استارت آپ، مناسب‌ترین شیوه‌های جذب سرمایه ‌گذار را به شما پیشنهاد می‌کنند و در تمام طی مسیر فرایند جذب سرمایه‌ گذار در کنار شما هستند.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره برای جذب سرمایه‌ گذار، کافیست از طریق شماره‌های تماس یا وب سایت با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید، تا شانس موفقیت خود را با صرفه‌جویی در زمان گسترش دهید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها