موزه شهدا

موزه شهدا

موزه شهدا یکی از موزه‌های موضوعی در شهر تهران است. محوریت این موزه آثار به جا مانده از شهدای ایرانی در جنگ ایران و عراق، انقلاب سال ۱۳۵۷، شهدای جمهوری اسلامی و سایر شهدای ایران از آغاز انقلاب است. ساخت موزه بر عهده بنیاد شهید بوده است و ساختمان آن اولین بار در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسید.

شکل‌گیری موزه شهدا

اهمیت تجلیل از یاد و خاطره کسانی که خود را برای مام وطن فدا کرده‌اند، انکار ناپذیر است. از این رو موزه شهدا اولین بار با محوریت بزرگذاشت یاد و خاطره شهدا شکل گرفت. اصلی‌ترین ساختمان آن در خیابان طالقانی تهران قرار دارد. علاوه بر این شعب دیگر این موزه در بهشت زهرا، امامزاده اکبر، ورامین، کرج و استان‌های دیگر کشور مانند تبریز، اصفهان، قم و.. نیز قرار دارد. بلیط شعبه اصلی در تهران رایگان است. این مسئله بازدید از آن را آسان‌تر کرده‌است.

باغ موزه قصر تهران

موزه شهدا

در این موزه چه اشیایی نگهداری می‌شود؟

موزه شهدا طیف وسیعی از اشیا مربوط به شهدا را در خود جای داده‌است. تنوع اشیا در این موضوع بسیار بالا است. از عکس و وصیت‌نامه گرفته تا سجاده، قرآن، عینک، مقالات، کتب و … در این موزه نگهداری می‌شود. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این موزه از آثار و اشیا کشته‌شدگان به‌نامی همچون شهید آوینی نیز بازدید کنند. از این رو تنوع موزه بسیار بالا است و باعث خستگی نخواهد شد.

موزه شهدا

بازدید از این موزه برای همه اقشار جامعه به خصوص جوانان بسیار مفید است. جوانان با بازدید از موزه شهدا علاوه بر آشنایی با روحیه و منش شهدا، با هدف آنان برای جانفشانی نیز آشنا خواهند شد. علاوه براین آثار هنری به جا مانده از شهدا نیز در این موزه قابل بازدید است که بسیار لذت‌بخش خواهد بود. موزه شهدا گامی است در جهت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و ادامه راهشان برای وطن.

موزه آب یزد، جاذبه ای دیدنی در استان یزد

بخش‌های موزه

این موزه در ۴ طبقه دارای ۱۶ گالری است که آثاری هنری درباره شهادت و ایثار و آثاری از شهدا، اشیا آن را تشکیل می‌دهند.

گالری دانش‌آموزی

این گالری که به‌صورت سنگر طراحی شده، دارای برنامه‌هایی برای بازدید کودکان و نوجوانان از قبیل بازی‌های رایانه‌ای، عکس یادگاری با شهیدان، مکالمات شهیدان و فرماندهان در شب‌های عملیات با بی‌سیم، نمایش فیلم‌هایی از دوران دفاع مقدس به ویژه از جوانان و نوجوانان، مسابقه دارت و تیراندازی، مسابقه نقاشی، وصایا و نامه‌های دانش‌آموزان شهید است.

سالن شهدای ترور

این سالن شامل سه بخش «شهدای قبل از انقلاب اسلامی»، «شهدای دوران انقلاب اسلامی» و «شهدای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» می‌شود.

شهدای قبل از انقلاب اسلامی

این بخش شامل سیر تاریخی انقلاب مشروطیت و آثار شهیدانی از‌ این دوره مانند رئیسعلی دلواری، شیخ فضل‌الله نوری، محمد خیابانی، میرزا کوچک خان جنگلی و شهید مدرس می‌شود.

شهدای دوران انقلاب اسلامی

در این بخش می‌توان آثاری از شهدای فدائیان اسلام ۱۵ خرداد ۴۲، شهدای ۱۹ دی، شهدای ۱۷ شهریور و ۲۲ بهمن را مشاهده کرد.

شهدای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

در این بخش آثار شهیدانی از جمله شهدای محراب، شهدای دولت، شهدای ۷ تیر، شهدای حرم رضوی، ضهدای نماز جمعه، و شهیدانی مانند هاشمی‌نژاد، صیاد شیرازی، لاجوردی و … به نمایش در آمده‌اند.

سالن آثار فرماندهان شهید

در این بخش به دلیل محدویدت فضا، آثاری از فرماندهان شهید سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی، به‌صورت ادواری برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می‌شود.

سالن نمایش آثار شهدای بین‌الملل

آثار این بخش از شهدای ایرانی و خارجی که برای احیای دین شریعت و استقلال میهن‌شان به شهادت رسیده‌اند، جمع‌آوری شده‌اند. شهیدانی از افغانستان، پاکستان، فلسطین، لبنان و اقلیت‌های دینی مانند ارامنه، مسیحیان و زرتشتیان، بخشی از این شهیدان را تشکیل می‌دهند.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها