تاریخچه کشور قبرس از گذشته تا امروز

تاریخچه قبرس شمالی

جمهوری قبرس در سال ۱۹۶۰ ، پس از استقلال مستعمره سابق از انگلیس ، تأسیس شد. با این حال ، از سال ۱۹۷۴ ، به طور واقعی تقسیم جزیره وجود دارد و جامعه قبرس یـونان ۶۳ درصد از سرزمین را کنترل می کند و ترک های قبرس با پشتیبانی واحدهای ارتش ترکیه ، ۳۷ درصد از این سرزمین را کنترل می کنند. صحنه درگیری مداوم ضد استعماری و بین جامعه ای از اواسط دهه ۱۹۵۰ ، قبرس به دلیل موقعیت استراتژیک و تأثیر آن بر منافع ملی سایر ملل ، از اهمیتی خارج از تناسب و جمعیت برخوردار شد. موقعیت این جزیره در شرق دریای مدیترانه باعث شده است که از همان روزهای اولیه حمل و نقل کشتی ها از اروپا ، آسیا و آفریقا به راحتی قابل دسترسی باشد. چوب و منابع معدنی آن باعث شده است که به عنوان منبع کالاهای تجاری در دنیای باستان اهمیت پیدا کند ، اما علاوه بر بازرگانان و مهاجران ، فاتحان ، دزدان دریایی و ماجراجویان را نیز به خود جلب می کند. حدود اواسط هزاره دوم پ.م. قبرس برای اولین بار تحت سلطه خارجی قرار گرفت و از آن زمان تا سال ۱۹۶۰ ، تقریباً بدون وقفه ، قدرتهای خارجی جزیره و مردم آن را کنترل می کردند.

در سال ۱۹۶۳ یـونانیان پیشنهاد تغییر در قانون اساسی را دادند. ترکها نپذیرفتند و درگیریهای بین جمعی بیشتری درگرفت. در سال ۱۹۶۴ ، سازمان ملل متحد یک نیروی حافظ صلح را به قبرس اعزام کرد. با این حال ، راه حلی پیدا نشد و در آوریل ۱۹۷۴ یونانیان تندرو کودتا کردند. اسقف اعظم ماکاریوس سرنگون شد و به خارج فرار کرد. در نتیجه در ژوئیه ۱۹۷۴ نیروهای ترکیه به قبرس شمالی حمله کردند. این جزیره تقسیم شد. پناهندگان از هر دو طرف از مرز بین دو قسمت قبرس عبور کردند. در همین حال ، تندروها از قدرت سقوط کردند و در دسامبر ۱۹۷۴ اسقف اعظم ماکاریوس از تبعید بازگشت. وی در سال ۱۹۷۷ درگذشت.

در سال ۱۹۷۵ بخش ترکی خود را دولت فدرال ترکیه قبرس نامید و به نظر می رسید نوعی فدراسیون از دو قسمت ممکن است. با این حال ، در سال ۱۹۸۳ بخش ترکی قبرس استقلال کامل را اعلام کرد. این کشور خود را جمهوری ترکی قبرس شمالی می نامید.

دو بخش قبرس جدا از هم باقی ماندند و در سال ۲۰۰۴ جمهوری جنوبی (یـونان) قبرس به اتحادیه اروپا پیوست. با این حال ، در سال ۲۰۰۸ قبرس به یورو پیوست. در نتیجه ، قبرس در سال ۲۰۱۳ دچار یک بحران اقتصادی شدید شد. با این حال ، اقتصاد اکنون دوباره در حال رشد است. در سال ۲۰۲۰ جمعیت کل قبرس ۱.۲ میلیون نفر بود.

بررسی فرهنگ مردم قبرس

فرهنگ قبرس بین بخشهای شمالی ترکی و جنوبی یـونان تقسیم شده است. از سال ۱۹۷۴ ، جامعه ترک در شمال قبرس فرهنگ ترکی و اسلامی خود را ترویج کرده و روزنامه ها و نشریات خود را حمایت کرده و بسیاری از نام های محلی را به ترکی تغییر داده است. سالگرد اعلامیه TRNC (15 نوامبر) همانند اعیاد سنتی مسلمانان در شمال جشن گرفته می شود.

فرهنگ مردم قبرس ، فرهنگی است که ترکیبی از بسیاری از فرهنگ هاست. قبرس یـونانی و ترک قبرسی ، دو جامعه قومی اصلی قبرس ، بسیاری از جنبه های فرهنگی را با هم دارند اما تفاوت های زیادی نیز با هم دارند. در هر دو جامعه ، مهمان نوازی خوب بسیار ارزشمند است. هر دو عاشق جشن گرفتن مواقع خاص با موسیقی ، رقص و سایر اجراها هستند. آنها همچنین بسیاری از غذاها و نوشیدنی های سنتی را به اشتراک می گذارند. با این حال ، قبرسی های یـونانی و ترکی دارای فرهنگ مذهبی متمایز هستند.

به گزارش سایت worldatlas ، سلیقه غذایی سلطنت های فرانسوی لوسیگن قبرس در قرون وسطی منجر به توسعه یک غذای مطبوع قبرسی شد که غذاهای فرانسوی ، خاورمیانه و بیزانـس را تلفیق می کند. پادشاهان لوسیگنان آشپزهایی را از سوریه برای کار در آشپزخانه های سلطنتی خود وارد می کردند. آنها به اختراع ظروف همجوشی کمک کردند. در واقع ، غذاهای خاورمیانه از طریق قبرس به فرانسه و دیگر کشورهای اروپای غربی رسیده است.

امروزه ، غذاهای قبرسی به مقدار زیادی به غذاهای دریایی مانند باس دریا ، هشت پا ، ماهی مرکب ، کفال قرمز و غیره میل می کنند. برخی از سبزیجات متداول شامل گوجه فرنگی ، بامیه ، هویج ، کاهو ، خیار ، سیب زمینی ، گل کلم ، تارو ، چغندر و مارچوبه هستند. انواع حبوبات نیز مانند لوبیای وسیع ، عدس ، نخود مرغ ، نخود فرنگی و غیره مصرف می شود. گوشت خشک یا دودی ، گوشت بره کبابی شده با ذغال ، گوشت چرخ کرده گوشت چرخ کرده و غیره ، برخی از غذاهای محبوب غیر گیاهی در این جزیره هستند. . نان و بلغور منبع اصلی کربوهیدرات در غذاها هستند. قبرسی ها همچنین انواع میوه های تازه مانند سیب ، گلابی ، انگور ، انجیر ، خربزه ، لیمو ، بادام و غیره را می خورند. برخی از معروف ترین دسرها سوتزوکوس و لوکوم هستند

 

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها