۵ دستاورد فوق العاده یونانیان باستان برای دنیا!

جوامع مدرن، بدون اختراعات و پیشرفت های گذشتگان به شکل امروزی در نمی آمد و شگفت زده خواهید شد اگر بدانید بسیاری از اختراعاتی که در دسترس ماست، متعلق به یونانیان باستان می باشد. با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ دستاورد فوق العاده یونانیان باستان برای دنیا! را بشناسید.

 

۱.دموکراسی 

دموکراسی در آتن
دموکراسی در آتن

مفهوم دموکراسی (یعنی قدرت در دست مردم) حدودقرن ۵ ق.م در دولت شهر آتن در یونان باستان معرفی شد. مدل نیمه دموکراتیک و کارآمد اسپارتا، در پلوپونز، الهام بخش این سیستم بود. مجلس شش هزار نفری آتن (تمام شهروندان مرد بالغ) در مورد مسائل مربوط به دولت شهر آتن رای می دادند.


۲.تئاتر

سالن تئاتر یونان
سالن تئاتر یونان

در یونان باستان، تئاتر به افتخار خدای دیونیسوس، به عنوان بخشی از جشنواره های یونان برگزار می شد. مورخان بر این باورند که تسپیس اولین بازیگر بود و ژانر تراژدی را اختراع کرد. از طرف دیگر منندر، یک کمدین بود که نمایشنامه هایی می نوشت که طبقه بالای جامعه را مورد تمسخر قرار دهد.


۳.بازی های المپیک

در شهر باستانی المپیا، قدیمی ترین رویدادهای ورزشی ظهور کرد. در ۷۷۶ ق.م ،اولین بازی های المپیک برگزار شد.به افتخار خدای خدایان، زئوس، این بازی ها با بهترین ورزشکاران دنیا، هر چهار سال برگزار می شد. این روند ادامه یافت تا اینکه امپراطور تئودوسیوس، آیین های بت پرستی را  در ۳۹۳ ب.م ممنوع ساخت و در ۱۸۹۶ اولین بازی های المپیک مدرن، بار دیگر در آتن برگزار شد.


۴.نقشه برداری

نقشه برداری در یونان باستان
نقشه برداری در یونان باستان

آناکسیماندر یک نقشه بردار بود که  بین ۶۱۱تا ۶۱۰ ق.م متولد شد و نقشه برداری را به  یونان باستان معرفی کرد.او یکی از اولین کسانی بود که فرضیه طول و عرض جغرافیایی را مطرح کرد و سپس در نقشه کشی از آن استفاده کرد.


۵.برج ساعت

برج ساعت آتن
برج ساعت آتن

اولین برج ساعت معروف به برج بادها در آتن در نزدیکی آکروپلیس  در ۴۷ ق.م قرار دارد. این برج دارای هشت شاخص آفتاب و یک ساعت آبی می باشد که به تجار امکان میداد تا زمان تحویل محصولات خود را تخمین بزنند. این برج همچنین ایستگاه هواشناسی بود و هنوز در پلاکا پاربرجاست.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها