کاخ صاحبقرانیه

میخواهیم امروز به سراغ محل زندگی ناصر الدین شاه قاجار و دفتر کار آخرین شاه پهلوی، محمدرضا شاه برویم. معماری و اشیایی که در آن نگهداری میشود، کاخ صاحبقرانیه را به یکی از زیباترین کاخ های تهران تبدیل کرده است.

کاخ صاحبقرانیه

شاهان قاجار، توجه ویژه ای به منطقه نیاوران با آب و هوای خوب و نزدیک به کوههای البرز، داشته اند. عمارت صاحبقرانیه در سال ۱۲۲۹ به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. در دوران قاجار، هر ۳۰ سال، یک قرن به شمار می آمد، در زمان تاسیس کاخ، ناصرالدین شاه ۳۱ سال سلطنت کرده بود که به مناسبت آن لقب صاحبقران را به خود داد و نام عمارت را کاخ صاحبقرانیه نامید.

پایین ترین طبقه این عمارت، حوص خانه نام داردکه ورودی حرمسرای ناصرالدین شاه بوده است. ۴۰ اتاق برای حرمسرا در کنار ساختمان کاخ وجود داشته که به دستور محمدرضا شاه اخریب شده است.

موزه مقدم، عمارتی قاجاری در پایتخت

برای مراسم عروسی رضا پهلوی و فوزیه، عمارت را مرمت کردند اما به دلیل سرمای شدید آن سال، مراسم را در محلی دیگر برگزار کردند.

بعد از اینکه محمدرضا با فرح دیبا ازدواج کرد، فرح معماری داخلی آن را تغییر داد و حوض خانه را محل برگزاری پذیرایی و مهمانی های غیر رسمی قرار داد و طبقه بالا را هم دفتر کار محمدرضا در نظر گرفت.

سقف های چوبی حوض خانه از شیراز، مربوط به قرن سیزدهم است. گچبری ها، ارسی ها وآثار فاخر آن بسیار با ارزش و دیدنی است.

کاخ صاحبقرانیه

آدرس کاخ صاحبقرانیه

تهران، میدان شهید باهنر( نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

موزه آب یزد، یکی از دیدنی ترین جاذبه ها در یزد

مسیر دسترسی

اگر از مترو استفاده میکنید، با خط یک متروی تهران به ایستگاه تجریش بروید یا با BRT های راه آهن- تجریش و سایر اتوبوس های خط واحد، به میدان تجریش بروید، همین طور میتوانید با تاکسی خود را به میدان تجریش برسانید. پس از آن، با ۵ دقیقه پیاده روی با میدان قدس میرسید، در اینجا میتوانید سوار تاکسی های نیاوران به کاخ نیاوران شوید و به عمارت برسید.

مسیر دیگر رسیدن به کاخ، اتوبوس های خط میدان تجریش- داراباد و بلوار صبا از گل و میدان رسالت- میدان قدس هستند، اما باید دقت داشته باشید که فقط از طرف میدان رسالت به میدان قدس از میدان نیاوران میگذرد و مسیر برگشت آن متفاوت است.

اطلاعات قبل از بازدید

این کاخ از ساعت ۹ تا ۱۷ برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی باز است. ممکن است به دلیل مرمت بنا، امکان بازدید وجود نداشته باشد، با این حال از دیگر بخش های دیدنی مجموعه نیاوران دیدن کنید.

کاخ صاحبقرانیه

صاحبقرانیه به چه معناست؟

شاید برایتان دانستن این موضوع که نام این کاخ دقیقا از کجا آمده و چه منشایی دارد، جالب باشد. در آن دوران هر ۳۰ سال را معادل ۱ قرن می دانستند. وقتی که این کاخ کاملا ساخته شد، ناصرالدین شاه در حال ورود به سی و یکمین سال سلطنتش بود. از آن جا که او یک قرن حکومت کرده بود، تصمیم گرفت تا نام کاخش را هم صاحبقرانیه بگذارد که به معنای صاحب قرن هاست. البته نام این کاخ در ابتدا صاحبقران بود اما بعدها به صاحبقرانیه تغییر پیدا کرد.

این کاخ از چندین بخش مختلف تشکیل شده است اما در همه جای آن می توان تابلوهای نقاشی بسیار بزرگی را دید. تابلوهایی که روی بعضی از آن ها تصاویری از شاهان قاجاری را دید، تصاویری از ناصر الدین شاه و تصاویری از منظره های مختلف مانند کوه شمیران. روی دیوارها اثر حکیم الملک از کمال الملک هم به چشم می خورد.

یکی از زیباترین بخش های کاخ صاحبقرانیه، تالار آیینه آن است که به نام تالار جهان نما هم شناخته می شود. تزیینات آیینه کاری ای که در دیوارهای این کاخ به کار رفته، واقعا دیدنی است و از طرف دیگر عظمت و بزرگی این بخش از کاخ، مثال زدنی. در بخش های شمالی و جنوبی این تالار، پنجره هایی وجود دارد که از آن ها می توان کوه های شمیران تهران را دید. از این تالار معمولا به عنوان جایی برای ضیافت ها و دیدارهای رسمی استفاده می شده است و البته که یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخی در همین تالار رقم خورده است، اتفاقی به نام امضای فرمان مشروطیت که توسط مظفر الدین شاه انجام شد.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها