کوشک احمدشاهی

کوشک احمدشاهی

کوشک احمدشاهی ساختمانی سلطنتی دو طبقه با بنایی ۸۰۰ متری واقع در مجموعه تاریخی نیاوران است. کوشک در لغت بنایی سلطنتی در میان باغ است، بگونه‌ای که چهار طرف آن منظره باغ را داشته باشد. کوشک احمدشاهی در مجموعه نیاوران کنار ساختمان اصلی اقامت محمدرضا پهلوی و کاخ صاحبقرانیه که قدیمی‌ترین بنای این مجموعه است قرار دارد. این کاخ مربوط به دوران کوتاه حکومت احمد شاه قاجار می‌باشد. احمد شاه این منطقه را ییلاق خود قرار داده بود بنابراین این کاخ منتسب این شاه قاجار است. قدمت این بنا را چیزی حدود ۱۰۰ سال تخمین زده‌اند. با این بخش از موزه ها تاریخ ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این کاخ موزه به شما ارائه کنیم.

کوشک احمدشاهی

موزه مقدم عمارتی قاجاری در پایتخت

تاریخچه کوشک احمد شاهی

از منابعی غیر موثق به گوش رسیده است که این کاخ به دستور احمد شاه قاجار برای به دست آوردن دل همسر گرجی او بوده است، البته در تاریخ نشانه‌ای از وجود چنین همسری در جایی دیده نشده است. بنابراین گفته می‌شود که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می‌رسد. البته نوع معماری آن که به سبک آن زمان نزدیک است نیز علت این تخمین می‌باشد. بطور دقیق بنیانگذار و تاریخ دقیق ساخت این کوشک مشخص نیست.

این کاخ و بطور کل مجموعه کاخ نیاوران که در قدیم صاحبقرانیه نام داشت، در اوایل نخست دوره پهلوی اول و به دستور رضاشاه؛ با ظرافت و دقت دچار تغییراتی شد.

در دوران محمدرضا پهلوی این مجموعه برای اقامت آنان انتخاب شد و در پی بازسازی اساسی، کوشک احمدشاهی توسط معماران فرانسوی دچار بازسازی و تغییر و مرمت شد و از آن پس به محل کار و دفتر محمدرضا پهلوی تبدیل شد.

معماری کوشک احمدشاهی

ورودی این بنا در ضلع جنوب غربی کاخ نیاوران قرار دارد. در جلوی ساختمان یک حوض قرار گرفته که پس از عبور از آن به ساختمان می‌رسیم. طبقه همکف این بنا از یک سرسرا و حوض مرمر تشکیل شده است که شش اتاق و دو راهرو در اطراف آن قرار گرفته است. طبقه بالا نیز از یک سالن مرکزی و یک ایوان سراسری با ستون‌های متعدد و زیبا تشکیل شده است.

کوشک احمدشاهی

عمارت پیرنیا، روایتگر بخش مهمی از تاریخ

کوشک احمدشاهی پس از انقلاب

تا ده سال پس از انقلاب، بنای کوشک به‌عنوان انبار دربسته‌ای ماند و از آن تاریخ تا سال ۱۳۷۶ که مجدداً تعمیراتی در این ساختمان انجام شد، کمتر کسی به داخل این بنا راه یافت. با بازگشایی این بنا تحت عنوان کوشک احمدشاهی و محل اقامت رضا پهلوی دوران جدید حیات آن آغاز شد.

در جریان حفاظت و مرمت این بنا، بخش پایین دیواره‌های آن نیز تعمیر شد. در سال۱۳۷۵ سرویس بهداشتی و آشپزخانه کاخ تغییر کاربری پیدا کرده و  به محل نمایش اسناد قاجاری (احمدشاه) اختصاص یافت و در اردیبهشت سال ۱۳۷۹ هم‌زمان با هفته میراث فرهنگی گشایش یافت. این عمارت پس از یک دوره دیگر تعمیرات تأسیساتی در سال ۱۳۸۴ بازگشایی شد

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها