موزه مردم شناسی خلیج فارس بندر عباس

موزه مردم شناسی خلیج فارس بندر عباس

یکی از دیدنی هایی که می‌توان در جنوب ایران و در بندرعباس به آن اشاره کرد، موزه مردم شناسی خلیج فارس است. این موزه از لحاظ تاریخی بسیار غنی بوده، و برای آشنایی با فرهنگ و تمدن این مرز بوم است. حال که می‌خواهید با آن آشنا شوید، با ما همراه باشید تا اطلاعاتی از آن در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه موزه

این موزه در مکان تاریخی برکه باران و در سال ۱۳۸۶ افتتاح گردید. موزه مردم شناسی خلیج فارس مساحتی حدود ۲۵۰۰ مترمربع دارد، که در ۳ طبقه ساخته شده است. در طبقه همکف آن فضای عمومی، نمایشگاه و کتابخانه تخصصی به چشم می‌خورد. در طبقه دوم بخش هایی از جمله آزاد سازی قلعه هرمز، صید و صیادی و بازار سنتی که مر بوط به مردم شناسی است وجود دارد. در طبقه سوم که دارای فرهنگ غنی از تاریخ هرمزگان است و مربوط به باستان شناسی است، به غنای فرهنگی این استان می‌پردازد.

موزه مردم شناسی خلیج فارس

معماری موزه مردم شناسی خلیج فارس بندر عباس

این موزه جز ارزشمند ترین آثار تاریخی، از لحاظ معماری به شمار می‌آید. ساخت آن بهره گرفته شده از معماری سنتی هرمزگان است. این موزه دارای در و پنجره های چوبی و بادگیر است، که آن را منحصربه فرد می‌کند. سازنده این بنا شهاب الدین ارفعی بوده است.

موزه مردم شناسی خلیج فارس

همه چیز در مورد جزیره کیش

آثار موزه

در بخش بازار سنتی که اولین بخش از این موزه است ۱۱ مجسمه و تندیس که با موم ساخته شده اند قرار دارد، که وضعیت بازار و داد و ستد مردم در هرمزگان را به ما نمایش می‌دهد. در بخش مردم شناسی موزه به معرفی بازار سنتی، صید و صیادی و آزاد سازی جزیره هرمز از دستان پرتغالی ها می‌پردازند. در بخش باستان شناسی و قسمت پیش از تاریخ آثاری از جنس سنگ، فلزاتی مانند مس و قلع، سفال دیده می‌شود. این آثار مربوط هزاره سوم تا هزاره اول قبل از میلاد مسیح است.

موزه مردم شناسی خلیج فارس

بخش مردم‌شناسی

بخش مردم‌شناسی موزه بزرگ خلیج فارس به بخش‌های بازار سنتی، آزادسازی جزیره هرمز از دست پرتغالی‌ها و صید و صیادی تقسیم شده‌است.

بخش بازار سنتی

بخش بازار سنتی نخستین بخش در این بخش از موزه‌است که وضعیت بازار و داد و ستد در هرمزگان را به نمایش گذاشته‌است. این بخش دارای ۱۱ مجسمه از جنس موم است که مردم در حال انجام کارهای مختلف را نشان می‌دهد.

بخش آزادسازی هرمز

در سال ۱۵۰۷ میلادی نظامیان پرتغالی به فرماندهی آلفونسو دالبوکرک جزیره هرمز را تصرف کرده و در دماغه شمالی آن در محل یک دژ قدیمی اقدام به ساخت قلعه و تأسیسات نظامی و دفاعی کرد که مراحل ساخت آن ۳۰ سال به طول انجامید و آلبوکرک و اخلاف او به دلایل استراتژیکی و اقتصادی، تسلط بر تنگه هرمز را دنبال کرده به این طریق هم به مسیر بازرگانی دریایی خلیج فارس – دریای مکران (عمان) تا هند و چین کنترل داشته باشد و هم از طریق ترانزیت دریایی در واقع اخذ باج و خراج از کشتی‌های تجاری به اهداف اقتصادی خود دست یابند.

با تثبیت حکومت صفوی و قدرت گیری آن در زمان شاه عباس بزرگ (دوم) در سال ۱۶۲۲ میلادی به فرماندهی امام قلی‌خان با اجاره تعدادی کشتی از انگلیسی‌ها به جزیره هرمز یورش برده و پس از ۱۱۵ سال این بخش از خاک کشور که موقعیت استراتژیکی بسیار مهمی برخوردار بود را آزاد کردند.

با ورود به این بخش حسگرهای صدا فعال شده و صدای برخورد شمشیر، تفنگ سرپر، توپ و غرش جنگجویان به گوش می‌رسد. که این صحنه نبرد در قلعه هرمز را به نمایش گذاشته و ۵ مجسمه در حال جنگ را می‌توان دید که این مجسمه‌ها شامل امام قلی خان، یک سرباز و ۳ سرباز پرتغالی بوده که فرمانده آن‌ها به دست امام قلی‌خان بر زمین افتاده و در حال جان دادن است.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها