زیگورات اور؛ بنای شگفت انگیز باستانی بین النهرین

برای سالها محوطه باستانی آن توسط نیروهای طبیعت و فرسایش ویران شد.

به گزارش تاریخ ما، در بخشی از عراق کنونی (استان ذی قار)، بنایی مرتفع از آجرهای پخته مثل سازه یادبود از روی زمین بلند می شود. زیگورات اور، یکی از قدیمی ترین و قابل توجه ترین سازه های دنیای باستان، سندی پایا بر قابلیت ها و نبوغ جالب توجه تمدن سومری می باشد.

زیگورات اور از عجیب ترین بناهای باستانی بین النهرین

برای قرن ها، این هرم عظیم به عنوان نماد ایمان، مکان عبادت و زیارت، و یکی از عجایب غیر قابل توضیح، با تاریخی اسرارآمیز است.

برای سالها محوطه باستانی آن توسط نیروهای طبیعت و فرسایش ویران شد. تا قبل از “کشف مجدد” مدرن آن، مسافران به سادگی از دور شگفت زده می شدند و احتمالاً با خود می اندیشیدند که کدام تمدن باستانی و گمشده می تواند چنین شگفتی را بسازد.

زیگورات: نمادی از بین النهرین

زیگورات اور یک سازه معماری منحصر به فرد است که به بین النهرین باستان مربوط می شود. زیگورات ساختاری چهار وجهی است که تا یک قله بالا می رود، اما به جای اینکه یک برآمدگی صاف و ثابت باشد، کناره ها با پله ها همسطح شده اند.

اعتقاد بر این بود که زیگورات ها قلمرو زمینی بین النهرین باستان را با خدایان مرتبط می کنند.

زیگورات ها بخش اساسی زندگی مذهبی و فرهنگی بین النهرین بودند.

زیگورات بزرگ اور، در حدود ۲۱۰۰ سال قبل از میلاد در شهر سومری – که اکنون در جنوب عراق قرار دارد- ساخته شد.

این زیگورات عظیم احتمالاً پس از اتمام حدود ۶۴ متر طول و بیش از ۳۰ متر ارتفاع داشته است. با این حال، ارتفاع واقعی آن ناشناخته است، زیرا تنها پایه های آن تا امروز باقی مانده است.

زیگورات اور

اور-نامو ( پادشاه باستانی) زیگورات اور را به عنوان زیارتگاهی به خدای ماه نانا، خدای حامی اور تقدیم کرد و احتمالاً معبدی در بالای قله آن قرار داشت. علاوه بر اهمیت مذهبی، این سازه احتمالاً نقشی کلیدی در امور اداری و تجاری شهر ایفا و انبوهی از مردم را برای اهداف مختلف به خود جذب می کرد.

با گذشت زمان و صعود و سقوط تمدن ها، زیگورات بزرگ اور طی قرن ها قرار گرفتن در معرض عناصر طبیعی و انسانی ویران شد. با این وجود، چندین بار در طول تاریخ بازسازی شده است.

زیگورات اور در عراق

اولین مرمت عمده آن در دوران باستان انجام شد. نابونیدوس( پادشاه )در قرن ششم قبل از میلاد، دستور مرمت آن را داد و بیشتر ساختار باستانی را حفظ کرد و تنها دو تراس را جایگزین کرد و همچنین آجرهای گلی جدیدی برای راه پله ها گذاشت، بدون اینکه طرح آنها را تغییر دهد. با این حال، او بالای بنای تاریخی را بازسازی کرد.

اما در نهایت، نیروهای طبیعت و گذشت هزاره ها بار دیگر زیگورات اور را ویرانه و متروک کردند.

در دهه ۱۹۲۰ بود که باستان شناس، لئونارد وولی، در برنامه ای مشترک با موزه بریتانیا و دانشگاه پنسیلوانیا، حفاری این سازه را رهبری کرد.

تیم Woolley این بنای تاریخی را به طور کامل کشف کرد و ساختار هرمی مستطیل شکل عظیم با سه سطح تراس و ارتفاع تا ۱۰۰ فوت را آشکار کرد. کشف شد که هسته زیگورات از خشت گلی و آجر پخته شده ساخته شده است و تقریباً ۷۲۰۰۰۰ آجر پخته تنها برای قسمت پایینی آن گذاشته شده است که یک کشف خیره کننده برای آن زمان بود.

این زیگورات باستانی اور در دهه ۱۹۸۰ تحت بازسازی کوچک اما مهمی در زمان صدام حسین قرار گرفت، اما متأسفانه در طول جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ به شدت آسیب دید.

منبع https://www.parsine.com/fa/news/850990/%D8%B2%DB%8C%DA%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%88%D8%B1-%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%86%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%87%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها