آشنایی با معبد ویشونات،واراناسی

معبد کاشی ویشوانات یکی از مقدس‌ترین و پربازدیدترین معابد هندوها در هند است. این معبد در شهر واراناسی واقع شده و به دلیل داشتن یک شیوالینگام عظیم مشهور است.

واراناسی یکی از قدیمی ترین و مقدس ترین شهرهای هند است که به اورشلیم هند معروف است. این شهر بر کرانه چپ رود گنگ در جنوب شرقی ایالت اوتار پرادش قرار دارد و از مراکز دینی عمده هندوان است.واراناسی به عنوان شهر مردگان هند شناخته می شود، زیرا بسیاری از هندی ها برای مرگ و سوزاندن اجساد خود به این شهر می آیند. طبق اعتقاد هندی ها، مُردن در این مکان و پخش کردن خاکستر در آب های رود گنگ باعث می شود که چرخه تولد مجدد شکسته شده و شخص به رستگاری برسد. واراناسی بناهای تاریخی زیادی دارد که معبد ویشونات یکی از آنهاست.

معماری زیبای معبد ویشونات

معبد ویشوانات یکی از جذاب‌ترین معابد در هندوستان است که در کنار ساحل غربی رودخانه گانگا در بنارس واقع شده و به لرد شیوا تقدیم شده است. این معبد بازتاب زیبایی فرهنگ هند و معماری باشکوه است و از معروفترین و زیباترین معابد هند محسوب می‌شود.معبد خنداریا ماهادو در واقع شکل بهبود یافته‌ای از معبد ویشوانات است و بسیار شبیه به هم هستند. این معبد در سال ۱۰۰۲ میلادی ساخته شده و به پرستش شیوا اختصاص دارد. سنگ نگارههای این معبد تا بالای برج اصلی (سیخارا) ادامه یافتهاند. در منتهی الیه شرقی معبد، مجسمه‌ای به بلندی ۲.۲ متر از یک گاو به نام «ناندی» قرار گرفته است که واهانای شیوا محسوب می‌شود.

این مکان به عنوان یکی از ۱۲ جایوتیرلینگاها (مکان‌های مقدس شیوا) شناخته می‌شود و گفته می‌شود که لرد شیوا هزاران سال در آن مدیتیشن کرده است.

معبد کاشی ویشوانات یکی از مقدس‌ترین و پربازدیدترین معابد هندوها در هند است. این معبد در شهر واranasi واقع شده و به دلیل داشتن یک شیوالینگام عظیم مشهور است.معبد کاشی ویشوانات در محل تلاقی رودخانه‌های آسی و گنگا قرار دارد. این مکان به عنوان یکی از ۱۲ جایوتیرلینگاها (مکان‌های مقدس شیوا) شناخته می‌شود و گفته می‌شود که لرد شیوا هزاران سال در آن مدیتیشن کرده است.معبد کاشی ویشوانات هر روزه پذیرای هزاران زائر است که برای پرستش و درخواست برکت به این مکان مقدس می‌آیند. این معبد بسیار بزرگ است و به دقت برنامه‌ریزی شده تا بتواند پذیرای همه زائران باشد.

Impressive Stone Entrance Gate of Angkor Thom. Angkor Wat, Cambodia, South East Asia.

بخش های مهم معبد ویشونات

معبد کاشی ویشوانات یکی از مشهورترین و پربازدیدترین معابد هند است که در شهر باستانی بنارس قرار دارد. این معبد به لرد شیوا تقدیم شده و یکی از ۱۲ جیوتیرلینگا، مقدس‌ترین مکان‌های لرد شیوا در هند، محسوب می‌شود.بخش‌های مهم معبد کاشی ویشوانات عبارتند از:

گربه‌های مقدس
این معبد به خاطر گربه‌های مقدسی که در آن زندگی می‌کنند، مشهور است. هندوها این گربه‌ها را نماد خوش‌شانسی می‌دانند.
لینگام: لینگام، نماد مردانگی و باروری لرد شیوا، در مرکز معبد قرار دارد. هندوها به این لینگام احترام می‌گذارند و آن را با آب گنگ می‌شویند.

 

آرتی
هر روز در معبد آرتی (مراسم آیینی با چراغ‌های روشن) برگزار می‌شود که بسیار زیبا و جذاب است. در این مراسم، شمع‌ها و چراغ‌های روشن به لرد شیوا تقدیم می‌شوند.

نانداگوپ
نانداگوپ، گاو مقدس لرد شیوا، در محوطه معبد قرار دارد. هندوها به این گاو احترام می‌گذارند و به آن غذا می‌دهند.

مجسمه‌های مقدس
معبد دارای مجسمه‌های مقدس متعددی از لرد شیوا، همسرش پاروتی و فرزندانشان گنش و کارتیکی است که مورد پرستش قرار می‌گیرند.

معبد کاشی ویشوانات یکی از مهم‌ترین مراکز زیارتی هندوها در هند است و هر ساله میلیون‌ها زائر از سراسر کشور برای زیارت به این معبد می‌آیند.

ارسال یک پاسخ