معرفی جواهر دشت رودسر

جواهر دشت رودسر، گیلان

یکی از مناطق بسیاردیدنی و زیبا در استان سرسبز گیلان که همه ساله هزاران گردشگر و طبیعت گرد را به شوی خود جذب می‌کند، جواهر دشت رودسر است که با طبیعت اعجاب انگیز و با هوای لطیفش خستگی و دغدغه های روزمره را از دوش گردشگران و مسافران برمی‌دارد و در عوض به آنها آرامش هدیه می‌کند.

جواهر دشت، عروس دشت‌ها در خطه سرسبز گیلان واقع شده است. طبیعت بکر، دشت‌های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ناپذیر و بسیاری دیگر در این منطقه زیبا در شرق گیلان جمع شده تا گردشگران و مسافران ایرانی و خارجی را به آغوش خود فرا خواند.

عکس جواهر دشت رودسر %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%87%d8%b1-%d8%af%d8%b4%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%af%d8%b3%d8%b1 Tarikhema.org
جواهر دشت رودسر

قبل از ورود به جواهردشت آستانه متبرکه «نقره عباس» در دشتی زیبا و وسیع قرار دارد، که معمولاً اهالی و مسافران برای زیارت و سیاحت به آنجا می‌روند تا چشم انداز زیبای آن را ببینند. وجود گیاهان زیبا مانند «میش گوش» و انواع گل‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت از جمله زیبایی‌های این منطقه است، از کنار بقعه، محله و خانه‌های زیبای آن که با سقف‌های شیروانی روزبه روز در حال افزایش هستند، خود نمایی می‌کنند.

جواهردشت ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست و در طول این سفرکوتاه از جلگه تا ییلاق اختلاف دما با وجود این ارتفاع بسیار محسوس است. این منطقه تا اوایل پاییز فعال است و پس از آن با شروع بارش ها خالی از سکنه می شود. در جواهردشت شبکه برق وجود ندارد و الکتریسیته بوسیله موتور برق تأمین می شود. به تازگی دکل موبایل درآن نصب شده و امکان ارتباط فراهم شده است.

در جبهه جنوبی جواهردشت بلندترین قله استان گیلان، سماموس با ارتفاع ۳۶۷۸ متر از سطح دریا واقع شده‌است. قابل ذکر است آب زلال و همیشه سرد، سفید آب رحیم آباد که جهت آب آشامیدنی بخش‌های مرکزی و دیگر بخشهای شهرستان رودسر استفاده می‌شود از قله‌های سماموس سرچشمه می‌گیرد.

عکس طبیعت زیبای جواهر دشت رودسر %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%87%d8%b1-%d8%af%d8%b4%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%af%d8%b3%d8%b1 Tarikhema.org
طبیعت زیبای جواهر دشت رودسر

همه ساله در اواسط مردادماه در جواهردشت جشنواره ورزش‌های بومی و محلی برگزار می‌شود. در ۴۶ کیلومتری شهرستان رودسر و ۲۶ کیلومتری سیاهکلرود، روستای زیبای جواهردشت با مساحت تقریبی ۱۰۰ هکتار میان ابرها پنهان شده است. جاده پیچ و تاب دار جواهردشت را حدود دو ساعت رانندگی می کنید و یا با جیپ های بسیار قدیمی بدون پلاک که رانندگان آن ها مردم همان جا هستند به سمت روستا می روید و در مسیر از شهرهای کلاچای و چابکسر هم گذر می کنید. همان حوالی آرام آرام ابرها شروع به استتار کردن این عروس زیبا می کنند؛ اما خسته نمی شوید، ادامه می دهید و به روستا می رسید.

عکس طبیعت فوق العاده زیبای جواهر دشت رودسر %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%87%d8%b1-%d8%af%d8%b4%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%af%d8%b3%d8%b1 Tarikhema.org
طبیعت فوق العاده زیبای جواهر دشت رودسر

معمولا مردمی که در رودسر، چابکسر، سیاهکلرود و روستاهای اطراف جواهردشت زندگی می کنند در ماه های گرم سال که هوا گرم و شرجی است کوچ می کنند و در جواهردشت روزهای گرم تابستان را می گذرانند. ساکنان روستا عقیده دارند که قدمت روستا حدود ۴۰۰ سال است؛ اما طبق گفته برخی افراد با توجه به آثار پیدا شده در روستا و سبک معماری آن شکل‌گیری روستا به بعد از شکل گیری دیلمان و اِشکوَر یعنی حدود ۲۰۰ الی۳۰۰ سال پیش بر می گردد. جواهر دشت در گویش گیلکی جوردشت خوانده می‌شود به معنای بالادشت یا به عبارتی جایی که بالا است و واقعا هم همینطور است. جواهر دشت آب لوله کشی ندارد و مردم آن منطقه آب نوشیدنی خود را از چشمه های اطراف تامین می کنند. یکی از زیبایی های این منطقه وجود ابرها در بالای سر شما می‌باشد. به گونه‌ای که در ابرها پرواز می‌کنید.

دیدنی ها و تفریحات در روستای جواهردشت

پیمایش در روستا

راه پر پیچ و خمی را آمده اید تا مناظر زیبای این روستای دل انگیز را ببینید. پس کفش های مقاوم به پا کنید و آماده گشت زدن در دشتی شوید که هر گوشه اش جواهریست دلربا. مراتع سبز و زیبای روستا با پس زمینه اقیانوس ابر و نور نصفه و نیمه خورشید پشت ابرها، گوسپندان و گاوهای در حال چرا که صدای زنگوله های‌شان در دشت طنین انداز است کافیست تا ما را راضی کند که زمین ناهموار و گِلی روستا را بپیماییم و کِیفش را ببریم. جالب تر و دیدنی تر از همه، زمین های سوراخ سوراخ بالای دشت هستند که موش خرماهای کوچک و بزرگ گَه‌گُداری سرشان را از آن ها بیرون آورده و سرکی می کشند و می روند.

عکس جواهر دشت رودسر %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%87%d8%b1-%d8%af%d8%b4%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%af%d8%b3%d8%b1 Tarikhema.org
جواهر دشت رودسر

عکاسی از مناظر زیبا 

ثبت تصاویر زیبای این ییلاق تماشایی می تواند ساعت ها وقت شما را بگیرد. لنز دوربین خود را هر طرف که بچرخانید می توانید عکسی متفاوت بگیرید. منظره دشت سبز و ابرهای در حال حرکت که نور غروب خورشید آن ها را نارنجی می کند تابلوی نقاشی است که نمی توانید هر جایی آن را پیدا کنید. به دلیل وجود ابر های فراوان در منطقه که دائما در حال حرکت هستند گرفتن تایم لپس هم توصیه می شود.

عکاسی در جواهر دشت رودسر
عکاسی در جواهر دشت رودسر

کوهنوردی 

سُماموس (سماموز) یا قله سمام نام قله‌ایست با ارتفاع ۳۷۲۰ متر در محدوده رشته کوه های البرز غربی. این قله مرتفع‌ترین قله مشرف به دریای خزر و بلندترین قله استان گیلان است که در جنوب کلاچای و رامسر، مرز جنگل های شمال و دره اشکور قرار دارد. سماموس در شرقی ترین قسمت استان گیلان (هم‌مرز با استان مازندران) در شهرستان رودسر قرار دارد.

کوهنوردی در جواهردشت رودسر
کوهنوردی در جواهردشت رودسر

در مسیر رسیدن به قله می توانید از آب چشمه های روستا در مسیر استفاده کنید. در نزدیکی‌های قله، امامزاده‌ آقا سماموس قرار دارد که علاوه بر زیارتگاه محل استراحت کوهنوردان هم هست. اگر بر فراز قله سماموس بایستید معمولا همه دره اشکورات تا دریا پوشیده از مه‌ است. راه دیگر رسیدن به قله سماموس از جبهه شرقی آن و روستای جواهرده است.

جیپ سواری تا روستا

در راه رسیدن به جواهر دشت و با گذر از میان باغات همیشه سبز پرتقال به روستای سیاهکل رود و خیاط محله وارد می‌شوید. روستای خیاط محله محل پارک خودروهایی است به نام جیپ KM که دو دیفرانسیل بوده و اکثراً فاقد پلاک‌اند. خودرویی که برای کارهای کشاورزی و تفریحی مردم منطقه کاربرد بسیاری دارد. اگر قصد دارید با استفاده از وسیله نقلیه خود به جواهر دشت بروید بایست بسیار احتیاط کنید و وضعیت جاده را از رانندگان بپرسید. در غیر این صورت بایست از خوروهای فوق یا جیپ‌های روسی استفاده نموده و یا خودروی شما مجهز به کمک (دو دیفرانسیل) باشد.

جیپ سواری در جواهر دشت رودسر
جیپ سواری در جواهر دشت رودسر

تماشای آسمان پاک و پر از ستاره

جواهردشت روستایی مرتفع و دور از هر گونه آلودگی هوا و آلودگی نوری است بنابراین اگر هوا مه آلود نباشد می توانید یک آسمان پر ستاره و بسیار زیبا را ببییند که هزاران ستاره در آن چشمک می زند. اگر در فصل مناسب به روستا بروید هوای خنک و مطبوعی خواهد داشت که با شب نشینی و روشن کردن آتش دلچسب تر می شود. زمانی که هوا کاملا تاریک می شود اگر به دقت به سمت پایین دشت نگاه کنید شهر کوچکی را خواهید دید که با نورهای زرد و سفیدش از حاشیه تاریک خود جدا شده و خود نمایی می کند. آن جا رودسر است.

زمان مناسب برای سفر به جواهر دشت رودسر 

بهترین زمان سفر به این منطقه زمان برگزاری جشنواره‌هایی است که همه ساله در آن‌جا برگزار می‌شود: مثل مسابقات کشتی گیله‌مردی، طناب کشی و اسب دوانی و … در این زمان گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند چون باعث جذب توریست به ناحیه می‌شود.

به دلیل اینکه در منطقه کوهستانی واقع شده است بهترین زمان سفر به این منطقه اواخر فصل بهار تا اوایل پاییز است. سفر در ماه‌های گرم به این ناحیه‌ی سرسبز بی‌نظیر است؛ اما در فصل زمستان بدلیل بارش سنگین برف اصولا مسیرها به این روستا مسدود می‌شوند. توصیه‌ی ما به شما این است که در هرفصلی که به این منطقه می‌روید لباس گرم و کفش راحتی مناسب کوهنوردی داشته باشید.

آسمان شب جواهردشت رودسر
آسمان شب جواهردشت رودسر
جواهردشت رودسر
جواهردشت رودسر

مسیر دسترسی 

اگر بطور خلاصه بخواهیم مسیر جواهردشت را از تهران بگوییم این می‌شود که از طریق جاده چالوس در ابتدا به رامسر آمده و سپس وارد جاده‌ی رودسر شوید؛ سپس ادامه مسیر ورود به بخش کلاچای و بعد آن دهستان سیاهکلرود و درنهایت روستای جواهردشت است. برای دیدن مسیر دقیق برنامه‌های مسیریاب گزینه‌های خوبی هستند که به تازگی کاربران بسیاری از آنها استفاده می‌کنند.

ویدئوی معرفی جواهردشت رودسر

منابع

  • جواهر دشت رودسر – کجارو
  • ییلاق جواهردشت(رودسر، استان گیلان) – افرا کمپ
  • جواهر دشت – ویکی پدیا
  • جواهردشت رودسر ؛ عروس سبز دشت های گیلان – سفرزوم
  • جواهر دشت کجاست؟ (عروس دشت ها) – ایران دهکده
  • جواهر دشت رودسر- کارناوال

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها