آثار تاریخی آزاد شهر

آثار تاریخی آزاد شهر

آزاد شهر یکی از شهر های استان گلستان است که نام دیگر آن، شاه پسند می باشد. نامیدن آن به شاه پسند، می تواند علل مختلفی باشد؛ اولین دلیل وجود گلی به همین نام است؛ دلیل دیگر حضور رضا شاه در این شهر می باشد که به خاطر علاقه پیدا کردن به آزاد شهر، نام شاه پسند را برای آن برگزیده است.

این شهر که در دشتی وسیع واقع شده، در زمان های بسیار دور محل استقرار اقوام و کاروان ها بوده است.

اکثر اثار تاریخی شهرستان آزاد شهر، تپه می باشند که می توان به تپه حاجی پور جان، تپه خرمالی، تپه روزه، تپه خوش ییلاق، تپه سرهنگ و کریم تپه و چند گورستان دیگر که بر روی تپه ها واقع شده اند، اشاره کرد.

تپه خوش ییلاق آزاد شهر

قدمت این تپه باستانی به هزاره اول قبل از میلاد برمی گردد و مواد بکار رفته در آن شامل آجر، چوب، سیمان و گل آهک می باشد.

این بنا از جنس آجر است و سقف آن از جنس چوب است. این روستا در شهرستان آزاد شهر و در روستای خوش ییلاق واقع شده است.آثار تاریخی آزاد شهر

تپه سرهنگ آزادشهر

این تپه به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بر می گردد که در توابع شهرستان ازادشهر و در روستای زیتونلی واقع شده است.

ان طور که در روایات و کتاب ها آمده، این تپه مکانی برای نگهداری ادوات نظامی و دفاع از شهر بوده است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

تپه حاجی پورجان

تپه حاجی پورجان مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان آزادشهر، بخش مرکزی، روستای بلوچ آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۲۴۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

کریم تپه آزاد شهر

این تپه نیز همانند تپه سرهنگ به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بر می گردد که در بخش مرکزی شهرستان ازاد شهر و در روستای قزلجه آق امام قرار دارد

تپه قبرستان گلها

تپه قبرستان گلها مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان – است و در شهرستان آزادشهر، بخش مرکزی، روستای گلها واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۲۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری آزاد شهر

تفرجگاه جنگلی سوجاق

تفرجگاه جنگلی سوجاق در مسیر جاده جنگلی بن قلعه ، قرار گرفته است که چشمه های فراوان ، درختان تنومند و سر به فلک کشیده این منطقه را به تفرجگاهی بکر و دیدنی بدل کرده است.آثار تاریخی آزاد شهر

واقع در شهرستان آزادشهر ، بخش چشمه ساران ، حاشیه شرقی روستای نوده

مجموعه تفریحی گردشگری زیتون

مجموعه تفریحی گردشگری زیتون در دو قطعه زمین واقع در زیتون تپه آزادشهر است که مساحت قطعه شمالی در حدود ۴ هکتار و مساحت قطعه جنوبی تقریباً ۳/۵ هکتار است که منظره ای زیبا از شهر را در جلوی دیدگان مسافران و گردشگران قرار می دهد امکانات رفاهی این مجموعه آلاچیق و سکوهایی برای نشستن مسافران و گردشگران است که در فاز بعدی سوئیت ، رستوران و پارک بازی به آن اضافه میگردد.
مجموعه ی تفریحی گردشگری زیتون بر فراز تپه ای با ارتفاع نسبتا کوتاه که می توان بصورت پیاده روی چند دقیقه ای از این پارک استفاده کرد. این پارک از تمام شهر آزادشهر و راه منتهی به گنبد و گرگان دیده می شود و زیبایی خاصی دارد. حدود ۳۰ سال گذشته بصورت جنگل بوده و به زمینهای زراعی و باغ های زیتون تغییر یافت و بخاطره باغ های ۴ هکتاری زیتون به تپه زیتون معروف شد.
راه دسترسی : راه دسترسی به مجموعه ی تفریحی گردشگری زیتون از داخل شهر میگذرد و اطراف جاده آن مرتع و باغ می باشد. جاده ی آن تا بالای تپه آسفالت شده است و به راحتی قابل دسترسی می باشد.

 

منبع ویکی پدیا سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها