دیدنی های خوزستان

دیدنی های خوزستان

استان خوزستان یکی از متمدن ترین استان های ایران به شمار می رود که تمدنی ۹ هزار ساله دارد و علاوه بر مکان های تاریخی بسیار زیادی که در خود جای داده است، مکان های گردشگری فراوانی نیز دارد.

این استان در جنوب غرب ایران قرار گرفته و معروف ترین شهر های آن اهواز، دزفول، خرمشهر و آبادان می باشند.

اگر قصد سفر به استان خوزستان را دارید و می خواهید به آنجا بروید، لازم است بدانید که بهترین فصل سفر به این استان، فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار می باشد.

یکی از مهمترین مواردی که قبل از سفر باید به آن توجه کنید، شناسایی جاذبه های دیدنی مقصد است؛ پس به معرفی دیدنی های استان سرسبز خوزستان می پردازیم.

پل سفید اهواز

نام پلی در مرکز استان خوزستان یعنی شهر اهواز که نمادی برای شهر اهواز به شمار می رود.

این پل چهارمین پل معلق دنیا می باشد.

۸ پل بر روی رودخانه کارون احداث شده و همین تعداد دلیلی است تا اهواز را شهر پل ها نام گذاری کنند.

دیدنی های خوزستان

زیگورات چغازنبیل

بنایی که قدمت آن به دوران ایلامی بر می‌ گردد و نمادی از معماری آن زمان می باشد.

این بنای آجری در حدود قرن ۱۳ پیش از میلاد احداث شد که بر روی دیوارهای آن، نوشته های زیادی از آن زمان دیده می شود.

آبشار شوی دزفول

آبشاری که در شمال شهرستان دزفول و در مرز با استان لرستان قرار دارد و با ارتفاع ۸۵ متری، زیبایی بسیار خاصی به خود گرفته است.

برخی از افراد محلی اعتقاد دارند که در دامنه های اطراف این آبشار، غاری واقع شده که کیلومترها درون کوه ها ادامه دارد.

آسیاب های آبی شوشتر

بنان پیچیده که زمان ساخت آن به دوران داریوش بزرگ و قرن ۵ پیش از میلاد برمی گردد.

این بنا در فهرست جهانی میراث یونسکو ثبت شده است و از تعداد زیادی آسیاب، آبشار، تونل و کانال تشکیل می شود که دیدن آن خالی از لطف نیست.

ونیز ایران در روستای صراخیه استان خوزستان

رودخانه کارون؛ مهد پیدایش تمدن

 اولین، بزرگ ترین و پرآب ترین رود ایران. محل شکل گیری اولین تمدن های بشری و سودآورترین رودخانه ایران زمین؛ همه و همه جملاتی بدون اغراق در وصف رودخانه دوست داشتنی کارون اند. این رودخانه که با طولی نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر طولانی ترین رود ایران نیز هست از ارتفاعات زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته، از استان ها و شهرستان های زیادی عبور کرده و نهایتن در مرز ایران و عراق به اروند پیوسته و روانه خلیج فارس می شود.

اما در این بین استان خوزستان پیوند عمیق تری با کارون دارد. این پیوند تنها به گذر از شهرهایی نظیر شوشتر، مسجدسلیمان و اهواز محدود نمی شود. تأمین آب شرب شهر اهواز، تولید برق، مصارف کشاورزی، کشتیرانی و حمل و نقل کالا تنها گوشه ای از مواهب بی شمار کارون برای استان خوزستان است. اما سوای از این مسائل مادی، دمیدن روح زندگی به خوزستانِ خسته و افسرده شاید کارکرد اصلی این رود باستانی باشد. اگر در پل سفید اهواز یا اسکله ای در خرمشهر کارون را ملاقات کردید، چند ساعتی پای درد دلش بنشینید. این رود چند هزار ساله حرف های زیادی برای گفتن دارد.

منبع سفرزون
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها