روستای افجه

روستا افجه

روستا افجه یکی از زیباترین روستاها در ایران است، که آشنایی با آن شما را شگفت زده خواهد کرد. این روستا زیبا هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا با این روستا بی نظیر آشنا شوید.

روستا افجه در منطقه کوهستانی و سرد، در استان تهران در شهر شمیرانات و در مرکز دهستان لواسان کوچک واقع شده است. این روستا در ۵ کیلومتری شمال خوار شهر لواسان به چشم می‌خورد. آب مورد نیاز این روستا از رودخانه ساران تامین می‌شود. این روستا ۴۴ هکتار باغ و ۲۸ هکتار زمین کشاورزی گندم و جو را در خود جای داده است، که از محصولات تولید شده در این روستا می‌توان به گندم، جو، بن شن، عسل، آلبالو، سیب و گیلاس اشاره کرد.

روستا افجه

اکثر مردم این روستا به کشاورزی و گله داری مشغول هستند، که حدود ۲۲۰۰ گوسفند در روستا افجه پرورش داده می‌شود. دو منطقه ای که روستاییان در آن دامپروری می‌کنند لار کوچک و لار دشت بزرگ نام دارد، که روستاییان فقط در این دو منطقه حق چرا و دامپروری را دارند. یکی از گردشگران به نام صاحب طرائق که به روستا افجه سفر کرده، افجه را این گونه معرفی می‌کند:( افجه جای بسیار با صفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشار های بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد، جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است، از جمله عمارات خوب افجه قصر رفیع و بنای منیع مرحوم میرزا آقا خان صدر اعظم نوری است اگر چه محتاج مرمت است.)

جمعیت روستا افجه

این روستا جمعیت نسبتا زیادی دارد و ۱۲۵۷ نفر را در خود جای داده، که شامل ۴۲۷ خانوار می‌شود. مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند.

شخصیت های معروف

یکی از افرادی که در ایران مشهور است سید جمال الدین افجه ای می‌باشد، که در قدیم جزء گروه مشروطه خواهان بوده است. سید جمال الدین افجه دارای دو فرزند به نام های سید مهدی افجه ای و سید محمد هادی افجه بوده، که این دو نفر جز دانشمندان معروف در زمان خود بوده اند. همچنین میرزا آقا فجه ای نیز جز مشاهیر معروف در ایران می‌باشد، که جز مردم افجه بوده است.

برای گردش در تهران کجا بریم؟

مکان های دیدنی افجه

یکی از دیدنی های معروف روستا افجه دشت هویج بوده که مردم محلی آن را گرچال، گه چال و گیاه چال می‌گویند. این مکان دیدنی بی نظیر در بالاترین قسمت روستا افجه واقع شده است، که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جدب می‌کند.

روستا افجه

راه های دسترسی به روستا

برای بازدید از دشت هویچ باید ۲ مسیر از تهران وجود دارد، که یکی از جاده لشگرک بوده که پس از طی مسافتی به شهر لواسان و سپس روستا افجه و دشت هویج می رسید. در این راه باید حدود ۵ کیلومتر را طی کنید.

روستا افجه

راه دوم برای دسترسی به روستا افجه حدود ۸ کیلومتر مسافت را باید طی کنید که این راه به طرف شمال شرقی می‌رود.

این روستا به دلیل قرار گیری در منطقه کوهستانی، آب و هوایی سرد دارد . در تابستان حدود یک و نیم ساعت برای رسیدن به این روستا و در زمستان حدود ۲ ساعت زمان لازم است. البته سفر در زمستان به روستا افجه مشکلاتی را برای شما به وجود می‌آورد، پس بهتر است که در تابستان به این روستا سفر کنید. مردمی که به این روستا سفر می‌کنند، از دشت هویچ و باغات و مزارع مردم محلی دیدن می‌کنند و سفری خاطره انگیز را برای خود و خانواده شان رقم می‌زنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها