آشنایی با قلعه دختر میانه

قلعه دختر میانه

شهرستان میانه که دراستان آذربایجان شرقی قرار دارد دارای قدمت طولانی چند هزار ساله­ ای است. پیش از میلاد مسیح شهر میانه نقطه مرزی بین مادها و پار ت ­ها بود و هم ­اکنون یکی از پر جاذبه­ ترین شهرهای ایران محسوب می­شود اگر قصد سفر به میانه را دارید حتما از قلعه دختر میانه دیدن کنید. چراکه وجود این قلعه­ ی ­تاریخی و جذاب در این شهر حاکی ازتمدن دیرینه شهر میانه است. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری راجع به این مکان دیدنی به شما ارائه دهیم.

محل احداث قلعه

قلعه دختر میانه در ۲ کیلومتری شمال پل دختر (۱۸ کیلومتری جنوب میانه) بر روی صخره بزرگ و قلل تیز، در بالای کوه‌های قافلانکوه که به جاده کاروان‌رو مشرف است واقع شده است. منطقه قلعه دختر، به علت داشتن جاذبه‌های مختلف و بی‌نظیر خود ازجمله آثار باستانی قلعه دختر و پل دختر و همچنین از ساختارهای زیبای زمین شناسی مانند ساختارهای تافونی، جریان شدید صخره‌های نوردی و پوست پیازی و داشتن انواعی از آگات ها مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد.

قلعه دختر میانه

آب هوای مطبوع، طبیعت بسیار زیبا و در کنار آن رودخانه‌ قزل اوزن که از کوه‌های کردستان سرچشمه می‌گیرد و دارای اهمیت گردشگری بسیار زیاد است، می‌تواند به یکی از مناطق معروف توریستی در ایران تبدیل شود.

تاریخچه قلعه

باستان شناسان براین باورند که قلعه دختر میانه در زمان  پسرخشایار شاه هخامنشی بنا شده است اما در تابلویی که میراث فرهنگی بر سردر ورودی این قلعه نصب کرده است ساخت آن را در سال هفتم هجری ذکر کرده­اند. دلیل این شک و تردیدها در مورد زمان ساختش این است که کتیبه­ی قدیمی آن که حاوی اطلاعات دقیق بوده مدت­ها پیش از بین رفته و یا شاید هم مورد سرقت قرار گرفته. بنای خود قلعه نیز در زمان صفویه به دستور شاه عباس تخریب شده است. مورخان زیادی از این قلعه دیدن کردند و ازاین عمل شاه عباس بسیار متاسف شدند.

با زیباترین مراکز خرید تفلیس آشنا شوید

معماری قلعه

باتوجه به از بین رفتن برخی از قسمت­های این قلعه، می­توان حدس زد که این قلعه دارای سه قسمت بوده است. ۱)بر روی دیواره­ی بیرونی قلعه که نسبت به دیوارهای دیگر قطورتر است ۲۴ برج دیده­بانی قرار دارد که ۸ تااز این برج­ها به رود قزل ازون اشراف کامل دارند. ۲)دیواره داخلی هم محافظ قلب قلعه محسوب می­شود. ۳) قسمت داخلی مرکز فرماندهی قلعه است.

قلعه دختر میانه

نتیجه گیری

ازقدیم ­الایام اکثر قلعه­ ها را در بالای کوه­ ها و در ارتفاعات بلند می­ ساختند تا بر اطراف نظارت کامل داشته باشند قلعه دختر میانه نیز در نزدیکی رود قزل­ازون بر فراز قافلان­کوه بنا شده است. افسانه­ های زیادی در مورداین قلعه وجود دارد که واقعیت­ های مربوط به این قلعه را نامعلوم کرده است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها