زیباترین جاذبه های فراموش شده شهر شیراز

زیباترین جاذبه های فراموش شده شهر شیراز

شیراز به خاطر داشتن جاذبه‎های گردشگری فراوان یکی از گردشگر پذیرترین شهر‎های ایران است که سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به خود جذب می‎کند. شیراز در اردیبهشت ماه بیشتر از ماه‎های دیگر به خود گردشگر می‎بیند و این به خاطر بوی بهار نارنج در این ماه است که میان همه ایرانیان معروف است. شیراز دارای بناهای تاریخی متعددی است که به واسطه این بناها به مقصدی توریستی تبدیل شده است. یکی از معروف‎ترین آثار باستانی جهان یعنی تخت جمشید در این شهر زیبا قرارگرفته است. در میان جاذبه‎های فراوان جاذبه‎هایی هستند که زیاد نام  آشنا نیستند؛ در این مقاله قصد داریم تا شما را  با زیباترین جاذبه های فراموش شده شهر شیراز آشنا کنیم.

سرو ناز

سرو ناز درختی با قدمت بیش از ۹۰۰ سال است که شعرای کهن در وصف آن شعر گفته‎اند؛ از جمله حافظ که به مدح این درخت می‎پردازد. امروزه این درخت زیبا که زمانی شهرتی جهانی داشت کمتر برای مردم آشنا است. این درخت حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد و هنوز با قدرت ریشه در خاک دارد؛ اما در این سال‎های اخیر کم آبی باعث کم شدن تراکم برگ‎های این درخت تنومند شده است. بلندترین درخت سرو که در عمارت اصلی باغ ارم شیراز به چشم می‎خورد سرو ناز است.

جاذبه های فراموش شده شهر شیراز

خانه های تاریخی شیراز

امام زاده زنجیری

این بنای زیبا یکی از زیباترین جاذبه های فراموش شده شهر شیرازاست که درست در کنار مسجد نصیر الملک واقع شده است. این امام زاده بقعه امامزاده جلال الدین است که به سید حرمین شهرت داشت. میرزا حسنعلی خان ملقب به نصیرالملک ارادت خاصی به این امام زاده داشت و مسجد مشهورش را درست در کنار همین بارگاه بنا نهاد و خانه اش را در نزدیکی این مکان مقدس اختیار کرد. شاید خیلی ها ندانند که خانه قدیمی روبه‌روی مسجد نیز خانه‌ی خود نصیرالملک بوده است که البته در حال حاضر امکان بازدید از آن برای عموم وجود ندارد، اما دست کم می شود از کنار این خانه به سادگی عبور نکرد.

کتابخانه‌ی ملی شیراز

کتابخانه‌ی ملی شیراز در وسط یک باغ بسیار زیبا و معتدل بنا شده است. درختان سرو و گل ها و چمن ها شب هنگام بوی خوبی را در فضای باغ منتشر می کنند. بنای اصلی کتابخانه از شاهکارهای استاد معماری معاصر یعنی مهندس میرمیران است. این بنا پلانی اچ شکل و غیر متقارن دارد، چرا که ساختمان عقبی کمی بزرگ تر از ساختمان جلویی است. اما به خاطر پرسپکتیو بنای پشتی از نظر پنهان می ماند. سالن مطالعه در قسمت پشتی ساختمان با یک زاویه‌ی ملایم از کتابخانه بیرون می زند و ستون های بیرونی را در بر می گیرد. مخزن طلایی رنگ کتابخانه که مزین به خط میخی است به شکل یک مکعب در قسمت وسط این بنا اضافه شده است.

جاذبه های فراموش شده شهر شیراز

حوض ماهی

آرامگاه سعدی در کنار حوضی ساخته شده است که سعدی با دست خود حفر کرده بود. وقتی ابن بطوطه، جهان گرد مغربی وارد شیراز شد از آرامگاه سعدی دیدن کرد. او همچنین به این چشمه اشاره می کند، گویا سعدی حوض را با سنگ مرمر آراسته بود و در گذشته از آن برای شستشو استفاده می شد.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها