۵ حقیقت جالب درباره حماسه گیلگامش

همانطور که میدانید حماسه گیلگامش یک اثر ادبی ست که شباهت هایی با انجیل دارد. سفر و ماجراهای گیلگامش تا هزاران سال سرلوحه سایر آثار ادبی بوده است. در اینجا به حقایقی اشاره می کنیم که شما درباره این اثر ادبی نمیدانستید.. با تاریخ ما همراه باشید تا با ۵ حقیقت جالب درباره حماسه گیلگامش اشنا شوید:

 

۱.اولین اثر کلاسیک دنیا 

حماسه گیلگمش که قدمتش به حدود ۲۱۰۰ سال قبل از میلاد می رسد، اولین اثر ادبی دنیاست که تا امروز کلاسیک می باشد. در اصل، یک مجموعه از اشعار و افسانه درباره قهرمانی به نام گیلگامش است. نویسندگان این اثر کلاسیک ناشناس هستند. قدیمی ترین نسخه این اثر متعلق به ۶۰۰ سال قبل از میلاد است و توسط یک شخص اهل بابل باستان به نام سین-لگی-یونینی امضا شده است.

حماسه گیلگامش به زبان سومری می باشد که در بین النهرین شمالی حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد به آن زبان سخن می گفتند. این کتاب با اولین سیستم نوشتن دنیا، یعنی خط میخی نوشته شده است.


۲.استفاده از دستگاه ادبی

حماسه گیلگامش نه تنها اولین اثر ادبی کلاسیک دنیاست، بلکه یکی از اولین آثار ادبی ست که استادانه از دستگاه ادبی استفاده می کند. به طور مثال، این تنها اثری ست که به زبان گذشته سوم شخص نوشته شد.  استفاده ماهرانه از کنایه به عنوان یک دستگاه ادبی در بخش دوم حماسه به چشم می خورد. نمادگرایی هم استفاده شد که نمادهای مذهبی یک نمونه از ان می باشند.


۳. دوازده لوح

خط میخی سیستم نوشتن بین النهرین باستان بود که با قلم زدن روی لوح های گلی به وجود آمد. حماسه گیل گمش بر ۱۲ لوح گلی نوشته شد. ۱۱ لوح اول درباره سفر گیلگمش  و روبرویی با اولین درگیری داستان (جدال او با مرگ) می باشد.

لوح دوازدهم کشف شد ولی راز آن هنوز کشف نشده است _این لوح با یازده تای قبلی در تناقض است . گفته می شود شاید پیش نویس یک نسخه دیگر  و یا نوعی نطق ختام جایگزین بوده است.


۴.گیلگمش کیست؟

کمی دشوار است که این حماسه را درک کرد ، بدون این که شخصیت اصلی داستان را شناخت. اینطور نیست؟ شخصیت این قهرمان افتخاری داستان بر اساس حاکم بین النهرین نوشته شده است که در سال ۲۸۰۰ تا ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد سلطنت می کرد. این شخصیت ادبی یک کاراکتر نیمه خدا بود که بر شهر اوروک (عراق مدرن) برای ۱۲۶ سال حکومت می کرد.  او به دنبال زندگی بدون مرگ می باشد و رویدادهای مربوط به مرگ زیادی در زندگی اش رخ می دهد مثل مرگ اندیکو در آخر نیمه اول شعر ، دشمنی که بعدها دوست او شد.


۵.شباهت با کتاب مقدس انجیل و  اثر ادبی هومر

حدود ۲۵۰۰ سال از انجیل و چند صد سال از ایلیاد و اودیسه هومر قدیمی تر است.  بنابراین تعجبی ندارد که هر دو این اثار کلاسیک از حماسه تاثیر گرفته است. یکی از بارزترین شباهت های  آن داستان ادم و حوا  و باغ عدن و سیل نوح است.

چندین موضوع در ادیسه مثل سفر قهرمان، خدایان قهرمان , عقاید درباره خلق بشر، شباهت های زیادی با این حماسه گیلگامش دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها