فرایند شکل گیری موسیقی در رستوران‌ها در طول تاریخ

کمتر کسی تاکنون بدین موضوع اندیشیده است که چرا در بعضی رستوران‌ها موسیقی پخش می‌کنند؟ در واقع کمتر کسی درباره‌ی منشاء آن جستجو کرده است. برای یافتن منشاء این پدیده باید به تاریخ اروپا مراجعه کنیم.

اروپا به تدریج با زوال یافتن فئودالیسم به عصری جدید به نام رنسانس گام نهاد. دراین دوره برخلاف دوره‌ فئودالیسم، اقتصاد پولی و کالایی باب شد. از درون چنین ساختار اقتصادی طبقه‌ای نوخاسته به نام بورژوا پدید آمد. با پدیدآمدن طبقه‌ بورژوازی، اشرافیت فئودالی که وابسته به ساختار اقتصاد فئودالی بود به تدریج به زوال رفت. طبقه‌ بورژوا از حامیان فرهنگ، هنر و ترویج آن در اروپا شد، به طوری که برای این کار هزینه‌های هنگفتی صرف نمود. از قرن ۱۸ میلادی به بعد بورژوازی قدرتش را کاملا تثبیت نمود. این طبقه برای آنکه تمایز خویش را از سایر طبقات حفظ کند دست به عادت‌واره‌های طبقاتی خاصی می‌زد، برای مثال وقت خویش را صرف شکار، قمار، ورزش، موسیقی و غیره می‌گذراند. در مجالس شب‌نشینی آنها موسیقی جرء لاینفک زندگی آنان شده بود. اولین اماکن غذاخوری و شب‌نشینی که در اروپا تاسیس شد، ابتدا خاص طبقه بورژوا بود. از آنجا که موسیقی جزئی از عادت واره طبقه‌ بورژوا بود لذا دراین نوع اماکن برای آنان موسیقی پخش می‌شد.

همانند دیگر فرایندهای اجتماعی که ابتدا در طبقات بالا بوجود می‌آید و سپس به طبقات دیگر سرایت می‌کند. (همچون پدیده‌ی مد)، دراینجا نیز ابتدا موسیقی در اماکن غذاخوری و شب‌نشینی درمیان طبقه بورژوا شکل گرفت و سپس بوسیله دیگران مورد تقلید قرار گرفت.

در ایران نیز تقریبا در اواخر دوره‌های قاجار دو رستوران به سبک غرب در تهران برای خارجیان تأسیس شد که در آنها موسیقی پخش می‌کردند. در دوره پهلوی اول و دوم به تدریج بر رستوران‌ها افزوده شد و در این نوع اماکن که در ابتدا خاص طبقات  بالا بود (به عنوان مثال در خیابان لاله‌زار) موسیقی پخش می‌شد. سپس به تدریج مکانیسم تقلید در فرایندهای اجتماعی به دیگر طبقات نیز سرایت کرد.

منبع خردگان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها