مرور برچسب

مذاهب

آفرینش در آیین هندو به روایت منوسمرتى

اشاره تكثّر و تنوّع متون مقدّس و اصلى هندو فراوان است و تقریباً در بیشتر آنها مسئله آفرینش طرح شده است. این نوشتار بر آن است تا آفرینش در آیین هندو را از منظر «منوسمرتى»، كه یكى از منابع اصلى آیین هندوست، ارائه دهد.

اَشه (اَشا) در آیین زرتشت

(او: Asha)، به معناى راستى، نظم، درست كردارى، حق، حقیقت، وفا، دلیرى و داد ]919:148:3 30:2[. همچنین لایه هاى مختلف معنایى اشه شباهت بسیارى با واژه دِرمه هندویى دارد كه به تعبیرى به معناى نظام حق حاكم بر عالم و انسان است كه باید بر وفق آن…

امشاسپندان

امشاسپند (در اوستاى نو: «اَمِشَ سْپِنْتَ» و در پهـ  . : «اَمِشُ سْپَند» یا «اَمَهرْسْپَند») را در پارسى امروزین مى توان به معناى «نامیراى مقدّس» یا «وَرجاوندِ جاودانه» گرفت. این واژه در ادبیات زرتشتى لقب هر یك از مِهین ایزدان یا فروزه هاى…

آیین بودایی و دموکراسى

آیین بودا و دموكراسى آیین بودا نظامى دینى است بر شالوده آموزه بوداى تاریخى، سیدارته گئوُتمه تبت. از این سه شاخه، شاخه تِیرهواده كه دارنده بخشى از نظریه اصلى است، همراه با شكل هاى اولیه نهادهاى دینى آن، در متن دموكراسى از اهمیت خاصى…

کیش زرتشت / مرى بویس

منبع : کیش زرتشت، به قلم پروفسور ماری بویس، ترجمه از مصطفی فرهودی اشاره این نوشتار بخشى است از مقاله كیش زرتشت نوشته پروفسور مرى بویس كه در بخش آغازین آن به زرتشت، پیشینه نگارش در میان زرتشتیان، متون مقدس بهویژه اوستا، و ترجمه و تدوینِ…

ادیان ایران باستان

1- آیین مغان قبل از ظهور زردشت ، یعنى پیش از پادشاهى مادها، بومیان غیر آریایى ایران یعنى داشتند كه آیین مغان نامیده مى شود. كلمه مغ (مگوش ) در زبان قدیم ایران به معناى خادم بوده است . به نظر مى رسد مغان سكنه بومى ایران بوده اند و مانند…

اصلاحات دینی پارسیان

اصلاحات دینی پارسیان Parsi Religious Reforms نخستین جنبش اصلاحی عمده در 1746 آغاز شد و مربوط به تقویم بود. معلوم شد كه بین تقویمی كه پارسیان از آن پیروی می‌كردند و تقویم زردشتیان ایران (به علت تفاوت روش در محاسبه‌ی كبیسه در سال 365 روزه)…

آخِناتِن

آخِناتِن Akhenaten فرعون آمِنوفیس چهارم (ﺣ 1350ـ1367 ق‌م) كیشِ دولتِ آمِن­ـ رَع (آموُن) را كنار گذاشت و «یکتاپرستی انحصاریِ اَتِن Aten (اَتِن‌گرایی) را به جای آن آورد. نامش را به آخِناتن تغییر  داد و پایتخت را به عمارنه برد و كهانت سنتی را…

نتیجه گیری، نجات گیتی در آیین هندوئیم

بخش اول: راه نجات در گیتا در هندوئیسم بخش دوم:  نجات گیتی از طریق عمل بخش سوم: نجات گیتی از طریق علم و اما نتیجه بحث ها : خاتمه روح كلى نجات در این كتاب، سه راه علم، عمل و عشق است كه در پرتو وحدت وجود قابل جستوجو و دست یابى است. جوهره…

نجات گیتی از طریق علم ۳

نجات از طریق علم (جنانه یوگا) گیتا اسارت معنوى انسان را ناشى از جهل و نبودِ معرفت به حقایق عالم و سرشت خود و عالم خاكى مى داند كه پیامد آن جز جلوه گرى نمودها به جاى بود و كثرت به جاى وحدت، چیز دیگرى نیست. در فصل پنجم گیتا چنین آمده است:…

نجات گیتی از طریق عمل ۲

جات از طریق عمل (كرمه یوگا a Yoga¦karm ) رامانوجه معتقد است كه روش كردار و عمل، بر روش معرفت مقدم است; زیرا روش عمل سرانجام به معرفت خویشتن مى انجامند و هر آن كه به روش معرفت بپیوندد، ناگزیر باید وظایف شرعى و ضرورى خویش را هم انجام دهد. پس…

راه نجات در گیتا در هندوئیسم

نویسنده : مصطفی فرهودی از آن جا كه این مقاله متناسب با فضاى فكرى آیین هندو نوشته شده است، براى فهم بهتر مطالب، نخست به طور گذرا به معرفى گیتا، عوامل معقولیت، ویژگى و سبك نگارش گیتا و اهداف آن و همچنین توضیح مفاهیمى چون درمه مى پردازیم.…

منجی موعود در آیین زرتشت

مقاله : موعود در آیین زرتشت / سیدحسن حسینى (آصف) چكیده: اعتقاد به موعودى نجاتبخش كه در آینده خواهد آمد تا جهان پر از فساد و تباهى را از نو بنیان كند و مردم را از شر ظلم و بیداد و بدبختى نجات بخشد، تقریباً در تمامى مذاهب و مكاتب الهى و…

دیصانیان

دیصانیان‌ كیانند؟ -1- دیصان‌ در سریانی‌ «بار دیصان‌» نامیده‌ شده‌ است‌. «بار» در سریانی‌ به‌ معنی‌ «پسر» است‌. در عربی‌، علاوه‌ بر «دیصان‌»، «باردیصان‌» و «ابن‌ دیصان‌» هم‌ به‌ كار رفته‌ است‌. ابن‌ دیصان‌ در سال‌ 154 میلادی‌ در كنار رود…