ژنرال گیبک

آخرین فرمانده بزرگ بکجه،گیبک
پیروزی فقط برای برنده نیست.
شکست خورده هم می تواند پیروز باشد ،حتی بعد از شکست در نبرد.
ژنرال گیبک از بکجه به همراه ۵۰۰۰ نفر از یارانش شجاعانه تا موقع مرگشان در نبرد هوانگسانبول جنگیدند درحالیکه همگی از اول هم می دانستند پیروزی در این نبرد برایشان غیرممکن است .آخرین نبرد ژنرال گیبک ،پایانی غم انگیز برای بکجه بود . ۱۳۰۰ سال بعد از مرگ ژنرال گیبک، او همچنان سمبل بکجه محسوب می شود.
زندگی ناشناخته ژنرال گیبک:
تاریخچه چندانی از زندگی گیبک در دست نیست.
حتی در سامگوک ساگی (تاریخچه سه پادشاهی) و سامگوک یوسا(یادگاریهایی از سه پادشاهی) که تاریخچه سه پادشاهی را روایت کرده است(سه پادشاهی منظور:گوگوریو ، بکجه و شیلا) هم هیچ اطلاعاتی راجع به زمان و مکان تولد گیبک و همچنین اصل و نصب او موجود نمی باشد . در کتاب (یو دونگ جیجی) که در سال ۱۸۶۵ توسط (کیم جونگ هو) نوشته شد؛ نام او (سونگ) ثبت شده است. احتمالا نام خانوادگی وی بویو بوده است که نام فامیل خانواده سلطنتی بکجه نیز می باشد.
در (بویوجی) که در سال ۱۹۲۸ منتشر شد ،نوشته شده است که پالچونگمیون نامی است که به ۸ نفر از وفاداران بکجه اطلاق می شود که یکی از آنها گیبک است. در این باره تاریخدانان به این نتیجه رسیده اند که گیبک در شهر بویو امروزی متولد شده است.
برخی داستانها جنبه های فوق العاده ای را از گیبک نقل می کنند که در زیر به آنها اشاره شده است.
یکی از این داستانها نقل می کند که زمانیکه که مادر گیبک هنگام زایمان او از هوش رفت؛ یک ببر او را با خود برد و به او شیر داد.
بر اساس داستانی دیگر ، هربار که گیبک به کوهستان چوندونگ می رفت درختان کاج مانند نی خم شده وسقوط می کردند و زمانیکه او روی صخره ها آموزش می دید و تمرین می کرد ، رد پایش بر روی صخره ها باقی می ماند.
گیبک از دوران کودکی در یادگیری هنرهای رزمی استعداد خارق العاده ای داشت که بعدها به نامی فراموش نشدنی در آخرین نبرد زندگیش «نبرد هوانگسانبول» تبدیل گشت.

نبرد هوانگسانبول:
بکجه یکی از موفقترین و پرقدرت ترین کشورهای دوره سه پادشاهی بوده است.
در قرن ۶۰۰ م. بکجه حملات زیادی را علیه گوگوریو و شیلا با ادعای مالکیت بر اراضی مرزی آغاز کرد. بعد از آنکه در طی نبردی سرزمین های اطراف رودخانه هان را به شیلا واگذار کرد؛ بکجه با گوگوریو و ژاپن یک اتحاد تشکیل داده و شروع به حمله به شیلا کردند.
در نتیجه شیلا هم با تانگ متحد شد و ۵۰ هزار نیرو برای حمله به بکجه فرستاد.
تمام افراد وفادار بکجه به پادشاه اویجا توصیه کردند که برای جنگ آماده شود اما شاه توصیه آنها را نادیده گرفت و به لذت بردن از میهمانی هایش ادامه داد .
زمانیکه نیروهای دشمن «تانگهیون» و «بکگانگ» را که دو منطقه استراتژیک بکجه بود تصرف کردند ؛ پادشاه اویجا ژنرال گیبک را برای متوقف کردن دشمن فرستاد .
گیبک در جولای ۶۶۰م به هوانگسانبول رفت .

آخرین قهرمان بکجه در هوانگسانبول:
در تاریخ ۱۰ جولای سال ۶۶۰ م نیروهای متفق تانگ – شیلا تصمیم به فتح پایتخت بکجه سابی سونگ گرفتند.
نیروهای تانگ متشکل از ۱۳۰ هزار سرباز در دهانه رود گئوم پیاده شدند و رهبری فتح پایتخت را به دست گرفتند.
ارتش شیلا هم با ۵۰ هزار سرباز که توسط ژنرال کیم یوشین فرماندهی میشد ، نزدیک هوانگسانبول اردو زدند.(نونسان امروزی)
اما شیلایی ها توسط ارتش پنج هزار نفری بکجه که به فرماندهی ژنرال گیبک مصمم بودند تا پی جان از کشور دفاع کنند؛ عقب رانده شدند.
نهم جولای ۶۶۰ م وقتی که قوای شیلا وارد هوانگسانبول شد ؛ نیروهای بکجه که به ۳ گروه تقسیم شده بودند ؛ آنها را در بر گرفته و در چهار جنگ متوالی پیروز شدند.
پنج هزار نفر علیه پنجاه هزار نفر. پیروزی در این نبرد از اولش هم غیرممکن بود.

گی بک به این نکته باور داشت که بهتر است خانواده اش در دستان خود او بمیرند تا اینکه شرمسارانه به عنوان برده به چنگ نیروهای دشمن بیفتند.
به همین خاطر او خانواده اش را با دستان خودش کشت.
او مصمم بود که تا زمان کشته شدنش بجنگد . وی سربازان بکجه را تشویق می کرد تا با تمام قوا علیه نیروهای دشمن بجنگند.
با اینحال زمانیکه دو هوارانگ جوان به نام های بانگول و هواچانگ در جنگ کشته شدند ؛ روحیه نیروهای شیلا افزایش یافت و آنها مصمم شدند تا یک جنگ تمام عیار را علیه بکجه به راه اندازند.
تمام سربازن بکجه در نبرد هوانگسانبول کشته شدند.
این امر منجر به پیوستن ارتش شیلا به تانگ شد . و در نهایت سلسله بکجه پس از ۶۷۸ سال سقوط کرد.
شجاعت پایدار گیبک:
تاریخ را فاتحان می نویسند.
در نتیجه پرونده این شکست هم به تدریج فراموش شد و از دست رفت.
شجاعت ژنرال گیبک هنوز هم پس از ۱۳۰۰ سال در قلب مردم کره زنده است. وفاداری گیبک به کشورش . شجاعت او در نبرد با دشمنان ،موجب می شود تا ما درباره معنای «وطن»بیندیشیم .
اینکه زندگی یک «مرد» براستی چگونه باید باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

38 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علی ایلیا

ژنرال گیبک تنهاژنرال کره ای بودکه شهرتش مرزهای کره وشرق آسیارادرنوردیدوبه امپراتوری رم رسید.درتاریخ آمده است که وزن شمشیرگیبک آنقدربوده که یک نفرنمی توانسته آنرااززمین بلندکند.

فرزاد

ای خاک بر سر بعضی ها که تاریخ به این باشکوهی خودمون رو ول کردیم داریم ۴ تا دروغ و مزخرف و خیال بافی اون جغله کشور بی دین (کره) رو می‌خونیم. ​ من از ادمین این سایت میپرسم چرا دارید جوان ها رو از تاریخ ایران دور میکنید؟؟ و اون ها رو به یک تاریخ فاسد و پر از جنگ و بی هویت و داغون و پر از دروغ علاقه مند میکنید؟؟ که هیچ فرهنگ ارزشمندی هم نداره. مگر قهرمان جنگ و جنگاور خودمون کم داشتیم؟؟ ​آریو برزن و نادر شاه و فاتح عثمانی (۲ شاه صفوی) و نابود… مطالعه بیشتر »

فاطمه

سلام واقعا راست میگی منم حرفت رو قبول دارم
ولی فکر کنم تو هم به تاریخ کره علاقه داری ولی اگه به نظرت مزخرفِ نمیومدی بخونیش

سجاد

متاسفم دوست گرامی ولی تاریخ ایران حرف زیادی برای گفتن ندارد و ارزش بحث و صحبت هم ندارد
این شخصیت های تاریخی و مردم قدیمی ایران هم همه شان مردند تمام. به ما هم هیچ ربطی ندارند خوب بوده اند یا بد خودشان می‌دانند و بس

تاریخ ایران هم این طور که توهم داری نیست. چون در واقعیت بخش عظیمی از تاریخ ایران سیاهی و جنایت و کافر بودن و شکست و مستعمره بودن و فقر و فلاکت و….. است

آخرین ویراییش 1 سال قبل توسط سجاد
سجاد

به عنوان مثال : شکست های پی در پی از عثمانی ها و روس ها در ۲ قرن پیش فتح ۲۴ ساعته ایران توسط انگلیس در زمان جنگ جهانی اول و دوم و ایران حتی توان ۲۴ ساعت مقاومت هم نداشت در حالی که آلمان ۶ سال با شوروی و انگلیس و فرانسه و آمریکا جنگید رضا پالانی ملعون نکبت هم اسیر شد و به جزیره موریس شوت شد (همانند زباله) ۱۰۰۰ سال مستعمره بودن ایران توسط سلوکیان مغول ها و تیموریان و انگلیس به آتش کشیدن آسان ایران توسط فرماندهانی مثل اسکندر مقدونی و چنگیز خان مغول مرگ میلیون… مطالعه بیشتر »

آخرین ویراییش 1 سال قبل توسط سجاد
مصطفی
امتیاز :
     

با توجه به مطالب ثبت شده در تاریخ سه پادشاهی در دو منبع اصلی ظاهرا ژنرال گی بک سال ۶۰۷ به دنیا آمده است این محتمل ترین تاریخ ثبت شده در منابع هست

صالح
امتیاز :
     

چه کسی گفته گیبک عامل سقوط بکجه بوده کار اویجا بود منبع ژاپنی… گفته

فاطمه

منظور آقای سیروس پور ملکه ایوان گو بود نه ژنرال گیبک در ضمن سوالی داشتم از آقای سیروس پور داشتم ژنرال گیبک در مقایسه با سه ژنرال هم زمان خودش قوی تر بوده یا ضعیف تر

فاطمه

منظورم در مقایسه با یوشین و یانگ مانچون و یون گه سومون

Mbn
امتیاز :
     

با سلام خدمت جناب سیروس پور با تشکر از سایت پر محتواتون اگر امکان داره تاریخ تولد ژنرال گیبک، تاریخ تولد، وفات و نام خاندان ایون گو، همسرپادشاه اویجا، رو هم در سایت آموزنده تون قرار بدید.

سلیمان
امتیاز :
     

ممنون مطلب عالی

ولی کاربر فرزاد مگر اینجا صفحه نادر و صفوی است که اومدی اینجا نظر می‌فرستی؟!!حرفات بی ربط و مسخره است

در کل آفرین احسنت ژنرال یوشین هم باکجه رو از بین برد هم باعث سقوط و فروپاشی گوگوریو بود و هم ارتش کمکی ژاپن رو قتل و عام کرد و در آخر هم ارتش تانگ رو شکست داد

امین حسین احدی
امتیاز :
     

سلام،ممنون از مطالب دقیق و آموزنده شما،ببخشید اگر میشه بگید فرمانده گیبک آرامگاه داره؟اگه داره کجاست؟در کدوم کشور؟

فاطمه
امتیاز :
     

میشه اطلاعات بیش تری از فرمانده گیبک غیر از این نبرد بدین

فاطمه

سلام ببخشید در سریال ژنرال گیبک حسادت اویجا و تبعید گیبک و دزدیدن ایوان گو واقعیت داره؟درضمن چرا گیبک علیه اویجا کرونا کودتا نکرد مثل یون گه سومون

فاطمه

سلام و عرض خسته نباشید من ویکی پدیای کره ای رو خوندم دو نظریه بود که یکی کشتن زن و بچه اش رو غیر اخلاقی می دونست و یه نظریه ی دیگه گفته بود به خاطر استراتژی جنگی و عدم وابستگی به خانواده اش در جنگ این کار رو کرده ولی شما چیز دیگه ای گفتین

mohammad

بسیار نگران کننده هست وقتی گیبیک زن وفرزندان را به قتل میرساند .و میدانست دراین جنگ شکست میخورد .اما این اشتباه بود که یادگاران خودش را نابود کرد …درود خدا به چنین قهرمانان دنیا .
ای کاش تاریخ نویسان و رسانه ای ایرانی بود تا قهرمانان ایرانی که در جنگها علیه اعراب کشته شدند به تصویر کشیده میشد .دارم حسرت میخورم که تاریخ ایران به یغما رفته …وکسی نیست تاریخ خودمان را بیان کند

آخرین ویراییش 3 سال قبل توسط mohammad
امید

خفه تاریخ کره چه ربطی داشت به اعراب؟؟؟؟ فقط میخوای به ما اعراب گیر بدی دیگه؟ از دعوای عرب و پارس ها فقط یهودیان سود می‌برند. جنگ های ایران و روم رو فراموش کردی. جنگ جهانی اول و کشته شدن ۱۰ میلیون ایرانی در قحطی توسط انگلیس رو بیخیال شدی. از قتل و عام مردم ایران و آتش زدن کاخ های ایران توسط اسکندر رو که هرچه قدر بنویسیم بازم کمه کشتار بی رحمانه چنگیز خان مغول رو هم که دیگه نیازی به توضیح نیست. پتر کبیر و تیمور لنگ و تجزیه ایران توسط انگلیس رو هم که زبان ضد… مطالعه بیشتر »

علی

گیبک چون میدونست کشته میشه در جنگ همسر و فرزندان خود را کشت چون نمیخواست همسر و فرزندانش به دست دشمن بیفتن خودتون میدونید چیکار میکردن با خانواده ش و همینطور هم خاست به سربازاش نشون بده که برای کشته شدن در جنگ میره ن برای طمع و قدرت و حاضره جونشو برای سربازانش بده

زهرا

آقای سیروس پوردرهنرهای رزمی وشمشیرزنی بین یونگه سه مون وگیبک ویوشین کدومشون نفراول بودن

ناشناس

سلام. میخاستم بدونم پادشاه اویجا آرامگاه داره یا نه؟ ممنونم از سایت خوبتون

مهدی

من هم مثل شما خیلی به تاریخ کره علاقه دارم
و میدانم گی بک قهرمان بکجه است
کیم یوشین قهرمان شیلا است ودر سن ۷۹ سالگی از دنیا رفته است
بنیان گذار حکومت گوگوریو جومونگ است
وبه فیلم های تاریخی کره علاقه دارم

مهدی

بهترین کار دنیا را کردن

--

جناب ادمین گرامی میشه سریالهایی که در اونها یانگ مانچون و یون گه سومون هست رو بگین؟

Arjen

سلام خسته نباشید،بنده از شما و سایت خوبتون به شدت قدر دانی میکنم سوالی داشتم به غیر از سریال سرنوشت یک مبارز ژنرال گیبک در کدوم سریال ها بوده؟آیا تو سریال رویای فرمانروای بزرگ بوده؟حقیقتش داستان و حضور گیبک در سریال ها واقعا جذابه و ارزش دیدن رو داره برای همین میپرسم

J.na

سلام ، اگر بخواهیم محدوده قلمرو گوگوریو رو بر اساس الان بگیم ، دقیقا جز کدام نواحی است ؟