موزه پست و ارتباطات زاهدان

موزه پست و ارتباطات زاهدان

حال که قصد سفر یا آشنایی با مکان های دیدنی شهر زیبا و تاریخی زاهدان را دارید، می‌توانید از موزه ای زیبایی که در این شهر بنا شده است و دارای جذابیت بسیار زیاد است اطلاعاتی کسب کنید. ما می خواهیم با ارائه مطالبی از موزه ای در زاهذان شما را راهنمایی کنیم، پس همراه ما باشید.

تاریخچه موزه پست و ارتباطات زاهدان

این مکان در طی ۸ دهه فعالیت خود، در کارنامه خود فعایت های متعددی داشته است. این بنا مانند کتیبه ای که در بالای آن نسب شده، و عنوان آن اداره پست و تلگراف سیستان و بلوچستان است قدیمی است، و در سال ۱۳۱۱ بنا شده است.مصالح استفاده شده در آن خشت خام است و دیواره های بیرونی آن آجر نما است. معماری آن بر گرفته از معماری بومی کویری می‌باشد، و دارای محدوده بسیار زیادی است که بخشی از آن تغییر کاربری پیدا کرده است.

موزه پست و ارتباطات زاهدان

این بنا دارای اولین فرستنده رادیویی یک کیلو واتی است، که در سال ۱۳۳۸ نصب شد. پس از این به عنوان مرکز ایستگاه رادیویی جنوب شرق ایران فعالیت کرد. در سال ۱۳۴۲ با ارتقا سطح خود به فرستنده صد کیلو واتی، برنامه های تهیه شده در آن به زبان اردو و هندی برای کشور هایی از جمله افغانستان، پاکستان و هندوستان پخش می‌شد.

چطور و در چه فصلی به چابهار برویم؟

پس از ساخت ساختمان جدید اداره پست زاهدان این بنا قدیمی در سال ۱۳۳۷ جز آثار ملی ایران شد، و در سال ۱۳۸۴ توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مرمت و احیا شد. در سال ۱۳۸۷ با سفر رئیس جمهور سابق آقای احمدی نژاد به استان سیستان و بلوچستان این مکان به عنوان موزه پست و ارتباطات  زاهدان مورد بهره برداری قرار گرفت.

با اراده و همیاری مردم زاهذان سالن آمفی تئاتر این موزه به منظور استفاده بهینه در ادیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ به عنوان سالن نمایش افتتاح شد.

موزه پست و ارتباطات زاهدان

معماری موزه

در پلان اولیه آن ، کلیه فضاهای معماری آن به حیاط مرکزی منتهی می شد که اکنون این حیاط در بخش غربی بنای فعلی موزه پست واقع شده است . این بنا علاوه بر فعالیت اصلی خود بعنوان اداره پست و تلگراف در سال ۱۳۳۸با نصب اولین فرستنده رادیویی یک کیلو واتی ، با تهیه و ارسال برنامه هایی به زبان های سیستانی و بلوچی به عنوان مرکز و ایستگاه رادیویی جنوب شرق فعالیت می نمود و در سال ۱۳۴۲ با ارتقاء و نصب فرستنده صد کیلو واتی در آن ، برنامه های رادیویی تهیه شده در این محل به زبان اردو و هندی برای کشورهای شبه قاره هند ( افغانستان ، پاکستان و هندوستان ) نیز پخش می شده است.
منبع شعارسال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها