موزه نفت سبزوار

موزه نفت سبزوار

شهر سبزوار که یکی از شهر های استان خراسان رضوی است، دیدنی های زیادی را در خود جای داده است. یکی از دیدنی های شهر سبزار موزه نفت است، که اولین موزه احداث شده در مورد صنعت نفت در ایران است. اگر می‌خواهید در مورد تاریخچه صنعت نفت در ایران اطلاعاتی به دست آورید، حتما از این موزه دیدن کنید. برا کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.

موزه نفت سبزوار

آشنایی با این موزه

این موزه قبل از ملی شدن صنعت نفت به ساختمان شرکت ملی نفت ایران و انگلیس مشهور بود، اما پس از آن در سال ۱۳۲۹ تحت عنوان شرکت ملی ایران شناخته می‌شود. یکی از علت های به وجود آمدن این موزه این است که، شهر سبزوار بخش های وسعی از شمال شرق ایران را به امور پخش فرآروده های نفتی و ذخیره سازی نفت اختصاص داده است. در این موزه بیشتر از ۲۰۰ شی نگهداری می‌شود. این آثار شامل لوازم آزمایشگاهی، پالایشگاهی، آتش نشانی و ولو می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید.

موزه نفت سبزوار

قدمت و تاریخچه موزه

در سال ۱۳۱۸ فرآورده های نفتی شهر سبزوار به شرکت نفت ایران و انگلیس فروخته شد، و به عنوان شرکت نفت فعالیت خود را شروع کرد. فعالیت این شرکت تا سال ۱۳۷۴ ادامه داشت و بعد از آن به دستور شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به موزه نفت تبدیل شد. این بنا حدود ۵۰۰ متر مربع وسعت دارد، که علت تبدیل شدن آن به موزه نشان دادن قسمت کوچکی از تلاش های زیاد کارنان صنعت نفت و درست مصرف کردن سوخت است. این موزه در سال ۱۳۸۲ توسط مدیر عامل شرکت فرآورده های نفتی رسما شروع به کار کرد. هچنین این موزه جایگاه اولین موزه نفت ایران را به خود اختصاص داده است. همکاری این موزه و مجموعه با ارگان های دولتی، هر ساله میزبان تعداد زیادی دانش آموز و دانشجو است.

دیدنی های استان خراسان رضوی

اقلام موجود در موزه نفت سبزوار

اقلام موجود در موزه نفت سبزوار از سوی کارشناسان مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت، مورد بررسی قرار گرفته و حدود ۲۱۰ قلم از اجناس موجود ثبت موزه ای شده اند. مجموعه موزه صنعت نفت سبزوار از دو بخش بیرونی و داخلی تشکیل شده که در بخش بیرونی آن یک سری قطعات قدیمی، مکانیکی، ماکت، دکل حفاری، تندیس شهید تندگویان، تلمبه های قدیمی و شیرآلات و … و در بخش داخلی موزه گالری عکس از آغاز فعالیت تا کنون، لوازم اندازه گیری فرآورده، ماکت مربوط به مراحل اکتشاف تا مصرف و نمایشگاه کاریکاتور نفت که در کشور بی نظیر است، به نمایش گذاشته شده است.

موزه نفت سبزوار

در سال ۱۳۹۷ با مساعدت مدیریت موزه ها و مرکز اسناد صنعت نفت و همکاری منطقه، محوطه جدید موزه با مساحت حدود ۶۰۰ متر و با هزینه ای حدود یک میلیارد دیوار کشی شد و اقداماتی چون ساخت سلویج، تعبیه درب سرویس های بهداشتی، ساخت درب ماشین رو، محوطه سازی، نرده کشی به همراه رنگ آمیزی انجام گرفت و به فضای بیرونی موزه اضافه شد. البته جا دارد که مسئولین محترم نسبت به تکمیل نواقص موجود و تجهیز و انتقال لوازم مورد نیاز موزه اقدام نمایند.

منبع petromuseum
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها