تمدن لیدی

لیدیه (به یونانی: Λυδία) پادشاهی باستانی در دوره آهن در غرب آناتولی بود مطابق با استان‌های امروزی ازمیر و مانیسا در ترکیه و پایتخت سنتی لیدیه شهر سارد بود. پادشاهی لیدیه در گسترده‌ترین حالت خود تمامی آناتولی غربی را در تصرف خود داشت.

در سال ۵۴۶ پیش از میلاد سارد پایتخت لیدی توسط کوروش فتح می‌شود و کرزوس پادشاه لیدی شکست می‌خورد.

شاهان لیدی گیگ (گوگو) و کرزوس و ژیگس بودند

لیدیه ثروتمندترین کشور منطقهٔ آسیای کوچک بود. پادشاه لیدی به منظور مقابله با کوروش بزرگ با فرمانروای اسپارت که از مهم‌ترین شهرهاییونان بود، پیمان دوستی بست. کوروش بزرگ به لیدیه حمله برد و سارد را در سال ۵۴۶ ق.م. به قلمروی ایران افزود. با فتح شهر سارد، عمر پادشاهی بزرگ لیدی نیز به پایان رسید.

در قرن هفتم پ.م. یونانیان این سرزمین را به تصرف و اشغال خود درآورده و با ایران همسایه شدند. آنها شهرهای مهمی از جمله بیزانس یا استانبولفعلی را بنیان نهادند. امپراتوری روم در سال ۱۹۶ پس از میلاد براین سرزمین تسلط یافت.

 

زبان مردم لیدی، زبان لیدیایی بود که از زبان‌های هند و اروپایی خانواده زبان‌های آناتولی بود. این زبان با زبان لووی و زبان هیتی ارتباط داشته‌است. این زبان سرانجام در قرن نخست پیش از میلاد از بین رفت.

عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ارماز

بسیار سپاس از شما جناب آقای زارع یزدان نگهبان و نگهدارتان باد

کیاوش
امتیاز :
     

درودبرشما اقای زارع
ژنتیک کنونی غرب اناتولی خیلی به یونان نزدیکه این به خاطر مردم هندواروپایی شاخه اناتولی است یا بخاطر سلطه بسیار طولانی یونان و ایران و درکل کشور های اریایی بر این منطقه
از این لحاظ میگم که زبان اناتولی باستان به یونانی از یه شاخه نیست

آخرین ویراییش 1 سال قبل توسط کیاوش
مهدی
امتیاز :
     

خب حداقل کاملاً از ویکیپدیا کپی نمی کردی یه کلمه رو تغییر می دادی o__o